Rocznik Komparatystyczny

ISSN: 2081-8718     eISSN: 2353-2831    OAI    DOI: 10.18276/rk.2018.9-16
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / 9 (2018)
Sentymentalizm a kultura repetycji. Rola nawiązań muzycznych w polskiej literaturze najnowszej

Autorzy: Adam Regiewicz
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
Słowa kluczowe: retromania kultura repetycji sentymentalizm Jerzy Sosnowski muzyczność literatury
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:21 (267-287)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

One of the phenomena prevalent in modern Polish literature is the presence of references to popular music. The musicality of literature, whether in the sentimental layer or the structure and composition of the text does not only serve to add voicing to the text, but also builds semantic context and helps in interpretation. This is particularly visible in prose referring to the times of the Polish People’s Republic, which in its memory narration takes on sentimental meanings. The introduction of a song into the depicted world not only builds the aura of the times in question, but also allows to present most of the sentimental mechanisms, such as subjectivism, emotionalism, morality, the turn towards the past and an alternative for civilization. Such meaning of musical references may be found in the novels of Jerzy Sosnowski.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bourdieu, Pierre. „Teoria obiektów kulturowych”. Tłum. Andrzej Zawadzki. Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze. Red. Ryszard Nycz. Kraków: Universitas, 1998. 259–280.
2.Burszta, Wojciech Jerzy. „Tożsamość narracyjna w dobie ekranu”. Narracja i tożsamość (I). Narracje w kulturze. Red. Włodzimierz Bolecki, Ryszard Nycz. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, 2004. 26–37.
3.Derrida, Jacques. Gorączka archiwum. Impresja freudowska. Tłum. Jakub Momro. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, 2016.
4.Eliade, Mircea. Aspekty mitu. Tłum. Piotr Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1998.
5.Hejmej, Andrzej. Muzyczność dzieła literackiego. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.
6.Kaczorowski, Aleksander. Praskie łowy. Warszawa: Świat Książki, 2007.
7.Kominek, Maria. Zaczęło się od fonografu… Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1986.
8.Kostkiewiczowa, Teresa. Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia. Warszawa: PWN, 1979.
9.Krajewski, Marek. Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2003.
10.------. „Punk Rock (Later)”. Tegoż. POPamiętanie. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006: 119–120.
11.Ossowska, Maria. Myśl moralna Oświecenia angielskiego. Warszawa: PWN, 1966.
12.Reynolds, Simon. Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością. Tłum. Filip Łobodziński. Warszawa: Kosmos Kosmos, 2018.
13.Sendyka, Roma. „Antropologia zmysłów”. Autoportret 3 (2011): 20–27.
14.Skubalanka, Teresa. Historyczna stylistyka języka polskiego. Przekroje. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1984.
15.Sosnowski, Jerzy. Fafarułej, czyli pastylki pomarańczy, Warszawa: Wielka Litera, 2017.
16.------. Sen sów. Warszawa: Wielka Litera, 2016.
17.------. Tak to ten. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2006.
18.Szacki, Jerzy. „Dwie historie”. Spór o PRL. Red. Piotr Wandycz. Kraków: Znak, 1996. 68–74.
19.Zaleski, Marek. Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 1996.
20.Zaremba, Piotr, Mazurek Robert. „Krowa w szamponie. O Edwardzie Gierku, jego epoce i absurdach PRL-u opowiada historyk profesor Jerzy Eisler”. Nowe Państwo 14.08.2001.
21.Zawadzka, Joanna. Kronika czułych serc. Stereotypy polskiej powieści sentymentalnej I połowy XIX wieku. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 1997.
22.Dyskografia
23.Kult. Hurra! CD. Warszawa: S.P. Records, 2009.
24.Męskie Granie 2017. CD. Red. Ewa Mieczławska. Warszawa: Polskie Radio SA, 2017.