Rocznik Komparatystyczny

ISSN: 2081-8718     eISSN: 2353-2831    OAI    DOI: 10.18276/rk.2016.7-01
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / 7 (2016)
Komparatystyka intermedialna

Autorzy: Andrzej Hejmej
Uniwersytet Jagielloński
Słowa kluczowe: komparatystyka intermedialność komparatystyka intermedialna antropologia audiowizualności
Data publikacji całości:2016
Liczba stron:15 (9-23)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

The paper focuses on the current situation of the discipline of comparative literature (“indiscipline”), particularly on the present condition and tasks of intermedial comparative literature. In the latest humanities intermediality permits to examine all possible connections and fusions of arts which have existed since the ancient times till the 21st century (i.a. so-called intermedial literature) and to describe today’s social communication. The author refers to intermediality as a phenomenon of contemporary culture (intermedial art and cultural communication in the era of new media), modern literature, intermedial comparative literature and intermedial studies, and to the condition of a man in the media society (the inevitable process of “expanding” the perception). In this context, he argues that intermedial comparative literature should develop a new version of audio-visual anthropology.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Antonik, Dominik. Autor jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego. Kraków: Universitas, 2014.
2.Bassnett, Susan. „Literatura porównawcza w XXI wieku”. Przeł. Iga Noszczyk. Teksty Drugie 6 (2009): 111–118 (pierwodruk: Bassnett, Susan. „Reflections on Comparative Literature in the Twenty-First Century”. Comparative Critical Studies 3.1–2 [2006]: 3–11).
3.Belting, Hans. Bild-Anthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2001 (Belting, Hans. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Przeł. Mariusz Bryl. Kraków: Universitas, 2007).
4.Berthomier, Marjorie. „Texte et musique – où comparer, c’est articuler”. Vox Poetica. Tekst zamieszczony na stronie internetowej Société Française de Littérature Générale et Comparée: http://www.vox-poetica.com/sflgc/biblio/berthomier.html (data publikacji: 15.02.2009).
5.Bosseur, Jean-Yves. L’oeuvre ouverte, d’un art à l’autre. Paris: Minerve, 2013.
6.Brown, Calvin S. Music and Literature. A Comparison of the Arts [1948]. Athens–Georgia: The University of Georgia Press, 1963.
7.Clüver, Claus. „Inter textus / inter artes / inter media”. Komparatistik 2000/2001. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft. Hrsg. Monika Schmitz-Emans, Uwe Lindemann. Heidelberg: Synchron Publishers, 2001. 14–50.
8.----. „Intermediality and Interarts Studies”. Changing Borders: Contemporary Positions in Intermediality. Eds. Jens Arvidson, Mikael Askander, Jørgen Bruhn, Heidrun Führer. Lund: Intermedia Studies Press, 2007. 19–38.
9.Comparatisme et intermédialité/ Comparatism and intermediality/ Komparatistik und Intermedialität. Eds. Claude Paul, Eva Werth. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2015.
10.Didi-Huberman, Georges. Devant l’image. Questions posées aux fins d’une histoire de l’art. Paris: Minuit, 1990 (Didi-Huberman, Georges. Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki. Przeł. Barbara Brzezicka. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011).
11.----. Images malgré tout. Paris: Éditions de Minuit, 2003 (Didi-Huberman, Georges. Obrazy mimo wszystko. Przeł. Mai Kubiak Ho-Chi. Kraków: Universitas, 2008).
12.Fang, Irving. A History of Mass Communication. Six Information Revolutions. Boston: The Focal Press, 1997.
13.Ferris, David. „Dyscyplina poza dyscypliną”. Przeł. Jakub Momro, Tomasz Bilczewski. Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Red. Tomasz Bilczewski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010. 243–273 (Ferris, David. „Indiscipline”. Comparative Literature in the Age of Globalization. Ed. Haun Saussy. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2006. 78–99).
14.Hedling, Erik, Lagerroth, Ulla-Britta. „Introduction: In Pursuit of Functional Aspects of Intermedia Studies”. Cultural Functions of Intermedial Exploration. Eds. Erik Hedling, Ulla-Britta Lagerroth. Amsterdam–New York: Rodopi, 2002. 7–13.
15.Hejmej, Andrzej. „Intermedialność i komparatystyka intermedialna”. Przegląd Humanistyczny 4 (2013): 13–18.
16.----. Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe. Kraków: Universitas, 2013.
17.----. „Literatura w społeczeństwie medialnym”. Teksty Drugie 2 (2014): 239–251.
18.----. Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: Universitas, 2008.
19.Hopfinger, Maryla. Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: „Sic!”, 2003.
20.Intermedialität. Theorie und Praxis eines interdisziplinären Forschungsgebiets. Hrsg. Jörg Helbig. Berlin: Schmidt, 1998.
21.Intertextualität, Intermedialität, Transmedialität. Zur Beziehung zwischen Literatur und anderen Medien. Hrsg. Volker C. Dörr, Tobias Kurwinkel. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2014.
22.Kretzschmar, Dirk. „Interkulturalität”. Komparatistik. Hrsg. Evi Zemanek, Alexander Nebrig. Berlin: Akademie Verlag, 2012. 145–158.
23.La littérature et les autres arts: Actes du IXe Congrès de l’Association Internationale de Littérature Comparée [Innsbruck, 20–25 sierpnia 1979]. Eds. Zoran Konstantinović, Steven Paul Scher, Ulrich Weisstein. Innsbruck: Institut für Sprachwissenschaft der Universität Innsbruck, 1981.
24.Literatur intermedial. Musik – Malerei – Photographie – Film. Hrsg. Peter V. Zima. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1995.
25.Littérature comparée et correspondance des arts. Eds. Yves-Michel Ergal, Michèle Finck. Strasbourg: Presses Universitaires de Strasbourg, 2014.
26.Mallarmé, Stéphane. „Rzut kości”. Przeł. Maciej Żurowski. Poezja 7/8 (1975): 66–75.
27.----. Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku. Przeł. Tomasz Różycki. Wprowadzenie Michał Paweł Markowski. Kraków: Korporacja Ha!art, 2005.
28.----. « Un coup de dés jamais n’abolira le hasard ». Paris: La Nouvelle Revue Française, 1914 (pierwodruk: Cosmopolis 17 [1897]: 417–427).
29.McLuhan, Marshall. „Przestrzeń wizualna i akustyczna”. Przeł. Julian Kutyła. Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Wybór i redakcja Christoph Cox, Daniel Warner. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010. 95–101 (McLuhan, Marshall. „Visual and Acoustic Space”. McLuhan, Marshall, Powers, Bruce R. The Global Village, Transformations in World Life and Media in the 21st Century. Oxford: Oxford University Press, 1992. 35–47).
30.Media Borders, Multimodality and Intermediality. Ed. Lars Elleström. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.
31.Michalczyk, Stanisław. Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego. Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe, 2008.
32.Misiak, Tomasz. „Aksjologiczny wymiar współczesnej rekonfiguracji «aisthesis»”. Estetyka i Krytyka 1 (2012): 57–75.
33.Müller, Jürgen E. Intermedialität. Formen moderner kultureller Kommunikation. Münster: Nodus, 1996.
34.Oosterling, Henk. „Sens(a)ble Intermediality and «Interesse». Towards an Ontology of the In-Between”. Intermédialité 1 (2003): 29–46.
35.Peiper, Tadeusz. „Radiofon”. Zwrotnica 1922 (lipiec); także w: Peiper, Tadeusz. Tędy. Warszawa: F. Hoesick, 1930. 304 (przedruk: Peiper, Tadeusz. Pisma, t. 1: Tędy, Nowe usta. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1972. 240).
36.Plett, Heinrich E. „Intertextualities”. Intertextuality. Ed. Heinrich E. Plett. Berlin–New York: Walter de Gruyter, 1991. 3–29.
37.Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej. Red. Ewa Szczęsna. Kraków: Universitas, 2015.
38.Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań. Red. Agnieszka Janiak, Wanda Krzemińska, Anna Wojtasik-Tokarz. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2007.
39.Przyboś, Julian. Z ponad. „Biblioteka «a.r.»”, t. 1. Cieszyn 1930 (reprint: Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1988).
40.„Raport Bernheimera, 1993. Komparatystyka na przełomie wieku”. Przeł. Maciej Wzorek. Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Red. Tomasz Bilczewski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010. 137–148 (pierwodruk: „The Bernheimer Report, 1993: Comparative Literature at the Turn of the Century”. Comparative Literature in the Age of Multiculturalism. Ed. Charles Bernheimer. Baltimore–London: The Johns Hopkins University Press, 1995. 39–48).
41.Remak, Henry H.H. „Comparative Literature, Its Definition and Function”. Comparative Literature: Method and Perspective. Eds. Newton Phelps Stallknecht, Horst Frenz. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1961. 3–37 (Remak, Henry H.H. „Literatura porównawcza – jej definicja i funkcja”. Przeł. Wanda Tuka. Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Red. Halina Janaszek-Ivaničková. Warszawa: Instytut Kultury, 1997. 25–36).
42.Saxer, Ulrich. Mediengesellschaft: Eine kommunikationssoziologische Perspektive. Wiesbaden: Springer VS, 2012.
43.Schmidt, Siegfried J. „Literaturoznawstwo jako projekt interdyscyplinarny”. Przeł. Bogdan Balicki. Teksty Drugie 4 (2010): 151–167.
44.Schröter, Jens. „Intermedialität. Facetten und Probleme eines aktuellen medienwissenschaftlichen Begriffes”. Montage/av. Zeitschrift für Theorie & Geschichte audiovisueller Kommunikation 2 (1998): 129–154.
45.Souriau, Étienne. La correspondance des arts. Éléments d’esthétique comparée. Paris: Flammarion, 1947.
46.Steiner, George. „Czym jest komparatystyka literacka?”. Przeł. Agnieszka Matkowska. Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Red. Tomasz Bilczewski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010. 511–529 (Steiner, George. „What is Comparative Literature?”. No Passion Spent: Essays 1978–1995. New Haven–London: Yale University Press, 1996. 142–159).
47.Stern, Anatol. Europa. Z collage’ami i w układzie graficznym Mieczysława Szczuki. Warszawa 1929.
48.Sterne, Jonathan. „Sonic Imaginations”. The Sound Studies Reader. Ed. Jonathan Sterne. New York–London: Routledge, 2012. 1–17.
49.Szczęsna, Ewa. „Komparatystyka mediów. Poetyka, semiotyka, komunikacja medialna”. Komparatystyka dla humanistów. Red. Mieczysław Dąbrowski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011. 289–320.
50.----. „Komparatystyka semiosfer, mediów, dyskursów. Perspektywy rozwoju”. Tekstualia 4 (2012): 37–50.
51.Śniecikowska, Beata. „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008.
52.Śniecikowska, Beata. Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939. Kraków: Universitas, 2005.
53.Wasilewska-Chmura, Magdalena. Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki. Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
54.Wolf, Werner. „Intermedialität: Konzept, literaturwissenschaftliche Relevanz, Typologie, intermediale Formen”. Intertextualität, Intermedialität, Transmedialität. Zur Beziehung zwischen Literatur und anderen Medien. Hrsg. Volker C. Dörr, Tobias Kurwinkel. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2014. 11–45.
55.----. „(Inter)mediality and the Study of Literature”. CLCWeb: Comparative Literature and Culture 13.3 (2011). Tekst znajduje się na stronie http://docs.lib.purdue.edu/clcweb/vol13/iss3/2.
56.----. „Intermediality Revisited. Reflections on Word and Music Relations in the Context of a General Typology of Intermediality”. Word and Music Studies. Essays in Honor of Steven Paul Scher and on Cultural Identity and the Musical Stage. Eds. Suzan M. Lodato, Suzanne Aspden, Walter Bernhart. Amsterdam–New York: Rodopi, 2002. 13–34.
57.----. „Relations between Literature and Music in the Context of a General Typology of Intermediality”. Comparative Literature: Sharing Knowledges for Preserving Cultural Diversity, t. 1. Eds. Lisa Block de Behar, Paola Mildonian, Jean-Michel Djian, Djelal Kadir, Alfons Knauth, Dolores Romero Lopez, Márcio Seligmann Silva. „Encyclopedia of Life Support Systems” (EOLSS), Oxford 2009. 133–155.
58.----. „Towards a Functional Analysis of Intermediality: The Case of Twentieth-Century Musicalized Fiction”. Cultural Functions of Intermedial Exploration. Eds. Erik Hedling, Ulla-Britta Lagerroth. Amsterdam–New York: Rodopi, 2002. 15–34.
59.Zemanek Evi. „Intermedialität – Interart Studies”. Komparatistik. Hrsg. Evi Zemanek, Alexander Nebrig. Berlin: Akademie Verlag, 2012. 159–174.