Rocznik Komparatystyczny

ISSN: 2081-8718     eISSN: 2353-2831    OAI    DOI: 10.18276/rk.2020.11-03
CC BY-SA   Open Access   ERIH PLUS

Lista wydań / 11 (2020)
Od melologu do melodramatu i dalej, czyli historia wątpliwej tożsamości

Autorzy: Iwona Puchalska
Uniwersytet Jagielloński
Słowa kluczowe: melolog melodrama melodramat genologia XVIII wieku Werther Gaetano Pugnaniego Pigmalion Jeana-Jacquesa Rousseau
Data publikacji całości:2020
Liczba stron:16 (65-80)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

The term “melologo”, used sporadically in modern language and treated as an Italian synonym for melodrama, was in its genesis associated with the beginnings of melodramma, although it had a distinct genre and stylistic distinctiveness. The aim of the article is to make this term more precise and to discuss examples of related artistic realizations. The confrontation of the notions of melodrama and melolog in a historical and genological perspective, their etymological and linguistic revision, as well as a comparison of artistic works that represent them allow for the specification of the determinants of the eighteenth-century melodrama and for the identification of specific genre features of the melolog, which – under different names – was practiced throughout the nineteenth century and the twentieth century.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Basso, Alberto. Pugnani, Gaetano. Werther. OPUS 111. 1996 [książeczka płytowa].
2.Branscombe, Peter. „Melodrama”. Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press, 2021.
3.Budden, Julian. „Melodramma”. Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press, 2021.
4.Geiringer, Karl. Haydn. Tłum. Ewa Gabryś. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne,1985.
5.Holzmann, Hubert. Pygmalion in München. Richard Strauss und das Konzertmelodram um 1900. Erlangen: CEJ Druckhaus Mayer, 2003.
6.Rossi-Doria, Gaston. „Melologo”. Enciclopedia Treccani. https://www.treccani.it/enciclopedia/melologo_%28Enciclopedia-Italiana%29/ [dostęp: 31.03.2021].
7.Rousseau, Jean Jacques. Fragments d’observations sur l’Alceste italnien de M. Le Chevalier Gluck. Tegoż. Collection complète des oeuvres, 1790–1789. T. 8. www.rousseauonline [dostęp: 23.03.2021].
8.Ratajczakowa, Dobrochna. „Melodramat” [hasło]. Encyklopedia teatru polskiego. http://www.encyklopediateatru.pl/hasla/107/melodramat [dostęp: 31.03.2021].
9.------. „Muzyka melodramatu”. Muzykalia 1 (2008). http://demusica.edu.pl/wp-content/uploads/2019/07/ratajczakowa_zeszyt_francuski.pdf [dostęp: 31.03.2021].
10.Schimpf, Wolfgang. Lyrisches Theater. Das Melodrama des 18. Jahrhunderts. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1988.
11.Schott Katalog [online]. https://de.schott-music.com/shop/konzert-buehne/orchesterkatalog/vokalmusik/sprecher-mit-orchester-oder-instrumenten.html?p=6 [dostęp: 31.03.2021].
12.Skowron, Zbigniew. Myśl muzyczna Jeana-Jacquesa Rousseau. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
13.Sobina, Iga. Potwory sztuki scenicznej. Poetyka melodramatu doby polskiego Oświecenia lat 1790–1815. Kraków: Collegium Columbinum, 2012.
14.Thomasseau, Jean-Marie. Le Mélodrame. Paris : Presses Universitaires de France, 1984.
15.Traité du Mélodrame, par MM. A! A! A! Paris: Delaunay, Pélicier, Plancher, 1817. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k104366j.image [dostęp: 31.03.2021].
16.Waeber, Jacqueline. En musique dans le texte: le mélodrame de Rousseau à Schoenberg. Paris: Van Dieren, 2005.