1. | Antoine, Louis. Lire François d’Assise. Paris: Éditions franciscaines, 1967. |
2. | Benson, Alan. Olivier Messiaen: The Music of Faith (film dokumentalny). London Weekend Television, 1986. |
3. | Biblia Tysiąclecia. Red. ks. Kazimierz Dynarski SAC, Maria Przybył. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 2012. |
4. | Bruhn, Siglind. Messiaen’s Interpretations of Holiness and Trinity. Echoes of Medieval Theology in the Oratorio, Organ Meditations and Opera. Hillsdale: Pendragon Press, 2008. |
5. | Clüver, Claus. „Intermediality and Interart Studies”. Borders. Contemporary Positions in Intermediality. Eds. Jens Arvidson, Mikael Askander, Jørgen Bruhn, Heidrun Führer. Lund: Intermedia Studies Press, 2007. 19–37. |
6. | Darbyshire, Ian. „Messiaen and the Representation of the Theological Illusion of Time”. Messiaen’s Language of Mystical Love. Ed. Siglind Bruhn. New York–London: Garland Publishing, 1998. 33–51. |
7. | Dingle, Christopher Philip. „Frescoes and Legends: The sources and Background of Saint François d’Assise”. Olivier Messiaen: Music, Art and Literature. Eds. Christopher Philip Dingle, Nigel Simeone. Burlington: Ashgate Publishing Limited, 2007. 302–304. |
8. | Drobner, Mieczysław. Instrumentoznawstwo i akustyka. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1997. |
9. | Hejmej, Andrzej. Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe. Kraków: Universitas, 2013. |
10. | Huston Bell, Carla. Olivier Messiaen. Boston: Twayne Publishers, 1984. |
11. | Kaczyński, Tadeusz. Messiaen. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1984. |
12. | Keym, Stefan. Farbe und Zeit: Untersuchungen zur musiktheatralen Struktur und Semantik von Olivier Messiaens Saint François d‘Assise. Hildesheim–Zürich–New York: Olms, 2002. |
13. | Maas van, Sander. „Forms of love: Messiaen’s aesthetics of éblouissement”. Messiaen Studies. Ed. Robert Sholl. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. 78–100. |
14. | ----. The Reinvention of Religious Music: Olivier Messiaen’s Breakthrough Toward the Beyond. New York: Fordham University Press, 2009. |
15. | Méchoulan, Éric. „Intermédialités: le temps des illusions perdues”. Intermédialités 1 (2003): 9–27. |
16. | Messiaen, Olivier. Conférence de Bruxelles, Paris: Alphonse Leduc, 1960. |
17. | ----. Lecture at Notre-Dame. Trans. Timothy J. Tikker. Paris: Alphonse Leduc, 2001. |
18. | ----. „Première note de l’auteur”. Couleurs de la cité céleste. Paris: Alphonse Leduc, 1963. |
19. | ----. „Saint François d’Assise. Scènes franciscaines en trois actes et huit tableaux” (libretto). Commentaire littéraire et musical de Harry Halbreich (1992), complété et augmenté par Hélène Cao pour cette edition (2004). L’Avant-Scène Opéra. „Saint François d’Assise” 223 (2004): 11–49. |
20. | ----. Saint François d’Assise: scènes franciscaines: opéra en 3 actes et 8 tableaux/poème et musique d’Olivier Messiaen. T. 1–5. Paris: Alphonse Leduc, 1988–1992. |
21. | ----. „Technika mojego języka muzycznego”. Przeł. Józef Świder. Res Facta 3 (1973): 135–242. |
22. | ----. Traité de rhythme, de couleur, et d’ornithologie. T. 1. Paris: Alphonse Leduc, 1994. |
23. | Messiaen, Olivier, Claude Samuel. Musique et couleur: nouveaux entretiens avec Claude Samuel. Paris: Belfond, 1986. |
24. | Otto, Rudolf. Świętość. Elementy racjonalne i irracjonalne w pojęciu bóstwa. Przeł. Bogdan Kupis. Wrocław: Thesaurus Press, 1993. |
25. | Pople, Anthony. „Messiaen’s Musical Language: an Introduction”. The Messiaen Companion. Ed. Peter Hill. London–Boston: Faber and Faber, 1995. |
26. | Shenton, Andrew. „Speaking with the Tongues of Men and Angels: Messiaen’s langage communicable”. Messiaen’s Language of Mystical Love. Ed. Siglind Bruhn. New York–London: Garland Publishing, 1998. 225–246. |
27. | Św. Tomasz z Akwinu. Summa teologiczna. Prawo (1–2. 90–105). Przeł., w objaśnienia i skorowidze zaopatrzył Pius Bełch OP. London: Veritas, 1985. |
28. | Wolf, Werner. „Intermediality Revisited. Reflections on Word and Music Relations in the Context of a General Typology of Intermediality”. Word and Music Studies. Essays in Honor of Steven Paul Scher and on Cultural Identity and the Musical Stage. Eds. Suzanne M. Lodato, Suzanne Aspden, Walter Bernhart. Amsterdam–New York: Editions Rodopi, 2002. 13–34. |
29. | Zawadzki, Andrzej. Obraz i ślad. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014. |