Przegląd Zachodniopomorski

ISSN: 0552-4245     eISSN: 2353-3021    OAI    DOI: 10.18276/pz.2017.4-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS  DOAJ

Issue archive / z. 4 2017
The Idea of Maritime Upbringing in Poland – the Tradition and Contemporary Manifestations

Authors: Agnieszka Kołodziej-Durnaś

Arkadiusz Kołodziej
Keywords: maritime sociology maritime upbringing sociology of education maritime education youth
Data publikacji całości:2017
Page range:15 (219-233)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Maritime upbringing is the category used by maritime sociologists at least for half a century. At first the authors take an attempt to reconstruct the idea of maritime upbringing which emerged after the Second World War. Next they refer to the idea of maritime upbringing and education discussed during the transformation and then to the current understanding and ways of implementing it in Poland and abroad. The authors conducted an introductory research project among Polish Westpomeranian teachers to find out about the scope, significance and forms of maritime upbringing realized these days in Polish seaside areas. They elaborate on the results concentrating on forms and goals of maritime upbringing as well as the prospects for the seaside region development.
Download file

Article file

Bibliography

1.Berzins J., Barbare I., Development of Maritime Human Resources and Education. Career Education in Latvian Maritime Academy, “European Integration Studies” 2013, no. 7, pp. 14–17.
2.Bryniewicz W., Geneza i dzieje socjologii morskiej, Szczecin 2004.
3.Butzow J.W., What is Our Maritime Heritage? A Marine Education Infusion Unit on Ships and Sailing, Orono 1980.
4.Frankl V.E., Psychotherapy and Existentialism, New York 1967.
5.Freud S., Das Unbehagen in der Kultur, Wien 1930.
6.Gronowski F., Morska racja stanu, in: Morze elementem polskiej racji stanu. Konferencja naukowa, ed. A. Bałaban et al., Szczecin 1999.
7.Lileikis S., Jurines Edukacijos Psichofelicitologinis Matmuo (Psychofelicitological Dimensions of Maritime Upbringing), “TILTAI” 2009, 4, pp. 125–139.
8.Mańkowska E., Wychowanie morskie jako jedna z form terapii, in: XIV Sejmik Morski. Edukacja morska w Polsce, Szczecin 1998, pp. 195–197.
9.Marszałek E., Edukacja morska dzieci i młodzieży jako ważny element wychowania dla przyszłości, in: XIV Sejmik Morski. Edukacja morska w Polsce, Szczecin 1998, pp. 101– 110.
10.Mieczkowski W., Działalność centrum wychowania morskiego ZHP, w: XIV Sejmik Morski. Edukacja morska w Polsce, Szczecin 1998, pp. 119–121.
11.Milian L., Zawód marynarza floty transportowej, Gdynia 1974.
12.Ocioszyński T., Rozwój żeglugi i myśli morskiej, Gdynia 1968.
13.Olchowy T., Działalność kulturalno-oświatowa załóg statków morskich, Szczecin 1967.
14.Pachlowski J., Gdzie jest nasza wizja Polski morskiej, in: XIV Sejmik Morski. Edukacja morska w Polsce, Szczecin 1998, pp. 177–180.
15.Sampson H., Tang L., Strange things happen at sea: training and new technology in a multi-billion global industry, “Journal of Education and Work” 2016, vol. 29
16.(no. 8), pp. 980–994.
17.Sosnowski A., Walkowiak J., Edukacja w szkołach morskich. Szkic socjologiczny, Szczecin 1983.
18.Woźniak R., Problemy socjologii wychowania morskiego. Socjologiczne studium wychowania na statku morskim, Szczecin 1987, p. 49.
19.Zieliński P., Rola mediów w kształtowaniu morskiej świadomości narodu, in: XIV Sejmik Morski. Edukacja morska w Polsce, Szczecin 1998, pp. 143–152.