Problemy Transportu i Logistyki

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005     DOI: 10.18276/ptl.2019.45-12
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 1 (45) 2019
KONKUROWANIE NA EUROPEJSKIM RYNKU PRZEWOZÓW DROGOWYCH W OKRESIE POPRZEDZAJĄCYM POGŁĘBIONĄ TRANSFORMACJĘ CYFROWĄ

Rok wydania:2019
Liczba stron:11 (127-137)
Klasyfikacja JEL: D81 L22 L91 O33
Słowa kluczowe: rynek międzynarodowych przewozów drogowych w UE autonomiczne samochody ciężarowe platooning
Autorzy: Paweł Trębicki
Instytut Infrastruktury, Transportu i Mobilności SGH

Abstrakt

Celem niniejszego artykuły jest przedstawienie zmian, jakie zachodzą na rynku międzynarodowych drogowych przewozów towarów na terenie Unii Europejskiej. Silnie rozdrobniona i technologicznie opóźniona branża ma obecnie przed sobą perspektywę głębokich przeobrażeń. Dotychczasowa przewaga konkurencyjna przewoźników budowana była w dużej mierze w oparciu na niższych kosztach pracy, w szczególności w grupie kierowców pojazdów ciężarowych. Przy pogłębiającym się deficycie kadr i rosnących kosztach osobowych rozwijająca się w szybkim tempie technologia może umożliwić nie tylko istotne ograniczenie występujących w branży nieefektywności, ale również zmienić układ sił na rynku. Za wcześnie jest wyrokować, czy zmiany będą miały charakter rewolucyjny czy ewolucyjny. Niemniej jednak można się spodziewać, że ich charakter będzie istotny i wymusi na przedsiębiorstwach transportowych niezbędne działania dostosowawcze.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Abt, N. (2018). Automation: the unstoppable force. But what will this mean for truck drivers? Pobrane z: https://www.fleetowner.
2.com/autonomous-vehicles/automation-unstoppable-force.
3.AECOM (2014). Collection and Analysis of Data on the Structure of the Road Haulage Sector in the European Union. Task A.
4.Pobrane z: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/studies/doc/2014-02-03-state-of-the-euroad-
5.haulage-market-task-a-report.pdf.
6.Belzer, M.H. (2000). Sweatshops on wheels: Winners and losers in trucking deregulation. Oxford: Oxford University Press.
7.Berg Insight (2018). Fleet Management – World 2018. Pobrane z: http://www.berginsight.com/ReportPDF/Summary/bifmseries2018-
8.sum.pdf.
9.Briône, P. (2017). Research Paper. Mind Over Machines: New technology and employment relations. Pobrane z: http://www.
10.acas.org.uk/media/pdf/i/9/Minds-over-Machines-New-Technology-and-Employment-Relations.pdf.
11.Brown, P., Lauder, H. (2012). The global auction for high skilled work: Implications for economic policy. Pobrane z: https://
12.www.bath.ac.uk/publications/the-global-auction-for-high-skilled-work-implications-for-economic-policy/.
13.Cordes, M. (2018). So etwas habe ich noch nicht erlebt. Verkehrsrundschau, 13 lipca.
14.Covaleski, M.A., Dirsmith, M.W., Heian, J.B., Samuel, S. (1998). The calculated and the avowed: Techniques of discipline
15.and struggles over identity in big six public accounting firms. Administrative Science Quarterly, 43, 293–327.
16.Drury, H.B. (1915). Scientific management: A history and criticism. New York: Columbia University.
17.Flores, A., Krogstad, J.M. (2018). Pew Research Center Unemployment rate in EU countries, 2000– 2018. Pobrane z: https://
18.www.finchannel.com/world/europe/74682-unemployment-rate-in-eu-countries-2000-2018.
19.Frost & Sullivan (2016). European Fleet Telematics Company of the Year Award. Pobrane z: https://ww3.frost.com/
20.files/8614/6719/4903/TomTom_Telematics_Award_Write_Up.pdf.
21.Gallup (2018). State of the Global Workplace. Pobrane z: https://ww3.frost.com/files/8614/6719/4903/TomTom_Telematics_
22.Award_Write_Up.pdf.
23.Hackman, J.R., Oldham, G.R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60 (2),
24.159–170.
25.Hassa, E. (2018). Wir sind nicht billig. Verkehrsrundschau, 21 września.
26.Hausner, J., Paprocki, W. (2017). Firma-idea – oraz rozwój technologii a interwencjonizm. Sopot: Centrum Myśli Strategicznej.
27.Pobrane z: https://www.efcongress.com/sites/default/files/interwencjonizm_do_internetu.pdf.
28.Johansson, G., Aronsson, G. (1991). Psychosocial factors in the workplace. W: G. Green, F. Baker (red.), Work, health, and
29.productivity. Oxford: Oxford University Press.
30.Kahn, R.L., Byosiere, P. (1992). Stress in organizations. W: M.D. Dunnette, L.M. Hough (red.), Handbook of industrial and
31.organizational psychology (s. 571–650). Palo Alto: Consulting Psychologists Press.
32.Korosec, K. (2018). Uber’s self-driving trucks division is dead, long live Uber self-driving cars. Pobrane z: https://techcrunch.
33.com/2018/07/30/ubers-self-driving-trucks-division-is-dead-long-live-uber-self-driving-cars/?guccounter=1&guce_
34.referrer_us=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_cs=x2Arup52SqLmaAxbg-vukg.
35.Lafontaine, F., Malaguzzi, L.V. (2009). The Deregulation of International Trucking in the European Union: Form and effects.
36.Journal of Regulatory Economics, 35 (1), 19–44.
37.Langfield-Smith, K. (1997). Management control systems and strategy: A critical review. Accounting, Organizations and
38.Society, 22 (2), 207–232.
39.Levy K.E.C. (2015). The Contexts of Control: Information, Power, and Truck-Driving Work. The Information Society, 31,
40.160–174.
41.Lysionok, A. (2018). Girteka welcomes its 10,000th driver on board and announces employment of a further 10,000. Pobrane
42.z: https://trans.info/en/girteka-welcomes-its-10-000th-driver-on-board-and-announces-employment-of-a-further-
43.10-000-105232.
44.Malaguzzi, L.V. (2009). International trucking in the European Union: Policies and Practices. Pobrane z: https://www.esri.
45.ie/system/files?file=media/file-uploads/2009-06/OPEA71.pdf.
46.Marshall, A. (2018). Wired. A Self-Driving Truck Startup Keeps It Simple, Stupid. Pobrane z: https://www.wired.com/story/
47.ike-self-driving-truck-startup-nuro-software-deal/.
48.Mello, J.E., Hunt, C.S. (2009). Developing a theoretical frame- work for research into driver control practices in the trucking
49.industry. Transportation Journal, 48 (4), 20–39.
50.O’Connor, S. (2016). When your boss is an algorithm. Pobrane z: https://www.ft.com/content/88fdc58e-754f-11e6-b60ade4532d5ea35.
51.OECD (2017). Managing the transition to driverless road freight transport. Pobrane z: https://www.itf-oecd.org/sites/default/
52.files/docs/managing-transition-driverless-road-freight-transport.pdf.
53.Panetta, K. (2016). Gartner’s Top 10 Strategic Technology Trends for 2017. Pobrane z: https://www.gartner.com/smarterwithgartner/
54.gartners-top-10-technology-trends-2017 (10.11.2018).
55.Ptock, J (2018). Lkw-Fahrermangel: Bis 2020 werden mindestens 150.000 Fahrer fehlen. Pobrane z: https://www.logistik-
56.watchblog.de/neuheiten/1543-lkw-fahrermangel-2020-mindestens-150000-fahrer-fehlen.html.
57.PwC (2018). The era of digitalized trucking. Charting your transformation to a new business model. Pobrane z: https://www.
58.strategyand.pwc.com/media/file/The-era-of-digitized-trucking-charting-your-transformation.pdf.
59.Riedl, J., Jentzsch, A., Melcher, N.C., Gildemeister, J., Schellong, D., Höfer, C., Wiedenhoff, P. (2018). Why road freight needs
60.to go digital – fast. Pobrane z: https://www.bcg.com/pl-pl/publications/2018/why-road-freight-needs-go-digital-fast.
61.aspx/
62.Roland Berger (2018). Shifting up a gear. Automation, electrification and digitalization in the trucking industry.
63.Semmann, C. (2018). Fahrermangel: Fast jeder wird eingestellt. Pobrane z: https://www.dvz.de/rubriken/logistik/lebensmittellogistik/
64.detail/news/fahrermangel-fast-jeder-wird-eingestellt.html
65.Sewell, G. (1988). The discipline of teams: The control of team-based industrial work through electronic and peer surveillance.
66.Administrative Science Quarterly, 43, 397–428.
67.Shotter, J. (2018). Central Europe. Running out of steam. Financial Times, 27 sierpnia.
68.Stanton, J.M. (2000). Traditional and electronic monitoring from an organizational justice perspective. Journal of Business
69.and Psychology, 15 (1), 129–147.
70.Theorell, T., Karasek, R.A., Eneroth, P. (1990). Job strain variations in relation to plasma testosterone fluctuations in working
71.men – a longitudinal study. Journal of Internal Medicine, 227 (1), 31–36.
72.Viscelli, S. (2010). Buying it: Class, culture, and the making of owner- operators in long-haul trucking. Doctoral dissertation.
73.Bloomington: Indiana University.
74.Waberer’s investors presentation. Pobrane z: http://www.waberers.com/files/document/document/278/Third%20quarter%
75.202017%20results%20roadshow%20presentation.pdf (11.2017).
76.Wu, L., Waber, B.N., Aral, S., Brynjolfsson, E., Pentland, A. (2008). Mining face-to-face interaction networks using sociometric
77.badges: Predicting productivity in an IT configuration task. SSRN Electronic Journal. DOI: 10.2139/ssrn.1130251.
78.Zuboff, S. (1988). In the age of the smart machine: The future of work and power. New York: Basic Books.