Problemy Transportu i Logistyki

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2015.29-13
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / ZN nr 869 PTiL nr 29
Wettbewerb und Kooperation im Strassenverkehr
(Konkurencja i kooperacja w transporcie samochodowym)

Autorzy: Hermann Witte
Professor für Allgemeine Betriebswirtschaftslehre, Hochschule Osnabrück, Campus Lingen, Institut für Management und Technik
Słowa kluczowe: zrównoważona gospodarka rynkowa transport samochodowy kooperacja konkurencja logistyka
Data publikacji całości:2015
Liczba stron:22 (181-202)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W przypadku transportu samochodowego porusza się tematy czystej konkurencji, niepełnej konkurencji i zrównoważonej gospodarki rynkowej. W wyniku dyskusji na temat konkurencji i współpracy formułowane są następujące wnioski. W czystej konkurencji jest tylko konkurencja cenowa. Nie ma konkurencji pod względem jakości i współpracy. Teoretycznie czysta konkurencja prowadzi do równowagi, ale warunki czystej konkurencji nie mają odniesienia do praktyki. W niepełnej konkurencji występuje cenowa i jakościowa konkurencja oraz współpraca. Niekompletna konkurencja nie jest jednak w stanie stworzyć równowagi w teorii oraz w praktyce.  W zrównoważonej gospodarce rynkowej nie występuje cenowa i jakościowa konkurencja, ale jest współpraca. Istnieje możliwość uzyskania równowagi w teorii i w praktyce. Żadne państwo dotychczas nie zrealizowało zrównoważonej gospodarki rynkowej. Zrównoważona gospodarka rynkowa bez konkurencji, ale ze współpracą jest koncepcją dla transportu samochodowego, ponieważ w tej dziedzinie mamy już sporo przykładów współpracy. Istnieje możliwość zapewnienia optymalnej sytuacji rynkowej z za chowaniem równowagi i optymalną opieką.

Bibliografia

1.Axelrod R., Die Evolution der Kooperation, 7. Aufl., München 2009.
2.Bain J.S., Industrial Organization, 2nd Ed., New York 1968.
3.Becher J.J., Politischer Discurs, 2. Aufl., Franckfurt 1673.
4.Bronk H., Witte H., An Integrated Price and Quality Approach for Modelling Passenger Transport Demand, „Folia Oeconomica Stetinensia“ 2003, No. 2 (10), S. 319–335.
5.Bücher K., Das Gesetz der Massenproduktion, „Zeitschrift für die gesamte Staatswissenschaft“ 1910, Bd. 66, S. 429–444.
6.Chamberlin E.H., The Theory of Monopolistic Competition, 8th Ed., 3rd Printing, Cambridge (Mass.) 1969 (19331).
7.Clark J.M., Towards a Concept of Workable Competition, „American Economic Review“ 1940, Vol. 30, S. 241–256.
8.Demsetz H., Efficiency, Competition, and Policy, Oxford u.a. 1989.
9.Europäische Kommission, Weißbuch. Die europäische Verkehrspolitik bis 2010: Weichenstellungen für die Zukunft, Luxemburg 2001.
10.Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen (GWB) in der Fassung der Bekanntmachung vom 15. Juli 2005 (BGBL. I S. 2114; 2009 I S. 3850), das zuletzt durch Artikel 13 Absatz 21 des Gesetzes vom 25. Mai 2009 (BGBl. I S. 1102) geändert worden ist.
11.Hayek F.A. v., Der Wettbewerb als Entdeckungsverfahren, Kiel 1968.
12.Hoppmann E. Wettbewerb als Norm der Wettbewerbspolitik, „Ordo“, 18. Bd. (1967), S. 77–94.
13.Kantzenbach E., Die Funktionsfähigkeit des Wettbewerbs, 2. Aufl., Göttingen 1967.
14.Kirzner I.M., Wettbewerb und Unternehmertum, Tübingen 1978.
15.Knight F., Risk, Uncertainty and Profit, New York 1921.
16.Kubota H., Witte, H., Strukturvergleich des Zulieferwesens in Japan und der Bundesrepublik Deutschland, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft“ 1990, Nr. 60. Jg. (1990), S. 383–406.
17.Kubota H., Witte H., Shukko und andere japanische Personalmanagementstrategien zur Verwirklichung schlanker, wettbewerbsfähiger Unternehmen, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft-Ergänzungsheft“ 2001, Nr. 1, S. 51–74.
18.McNulty P.J., A Note on the History of Perfect Competition, „Journal of Political Economy“, Vol. 75, S. 395–399.
19.Posner R.A., Economic Analysis of Law, 2nd Ed., 3rd Printing, Boston, Toronto 1977.
20.Robinson J., The Economics of Imperfect Competition, London 1933.
21.Robinson J., The Impossibility of Competition, in: Monopoly and Competition and their Regulation, Hrsg. E.H. Chamberlin, London 1954, S. 245–254.
22.Scherer F.M., Competition Policies for an Integrated World Economy, Washington (D.C.) 1994.
23.Schmidt I., Wettbewerbspolitik und Kartellrecht, 7. Aufl., Stuttgart 2001.
24.Schumpeter J.A., Der Prozess der schöpferischen Zerstörung, in: ders., Kapitalismus, Sozialismus und Demokratie, 2. Aufl., Bern 1950, S. 134–142.
25.Smith A., Untersuchung über Wesen und Ursachen des Reichtums der Völker, 1. Bd. (aus dem Englischen übersetzt von M. Streissler, h rsg. v. E .W. Streissler), Düsseldorf 1999,
26.Sraffa P., The Laws of Returns under Competitive Conditions, „Economic Journal“ 1926, Vol. 36, S. 535–550.
27.Stigler G.J., Perfect Competition, Historically Contemplated, „Journal of Political Economy“ 1957, Vol. 65, S. 1–17.
28.Unsere gemeinsame Zukunft. Der Brundtland-Bericht, Hrsg. V. Hauff, Greven 1987.
29.Wettbewerbstheorie, Hrsg. K. Herdzina, Köln 1975.
30.Witte H., Neue Wege der Wettbewerbspolitik, in: Fortbildung, 35. Jg. (1990), S. 76–78.
31.Witte H., Aspekte des Wettbewerbs – unter Berücksichtigung des europäischen Verkehrs- marktes; in: Translog 2002: Warunki Funkcjonowania Polskich Przewoznikow i Operatorów na Międzynarodowym Rynku Usług Transportowych, Szczecin 2002, S. 261–267.
32.Witte H., Die nachhaltige Marktwirtschaft. Wohlstand ohne self-made Krisen?, Berlin 2013.