Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2017.40-09
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 4 (40) 2017
Wzorce umowne w sektorze turystycznym w świetle dyrektywy 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych
(Standard contracts terms in package travel contracts from the perspective of the directive 2015/2302 on package travel and linked travel arrangements)

Authors: Agnieszka Kubiak-Cyrul ORCID
Krakowska Akademia im. A. F. Modrzewskiego, Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych
Keywords: directive 2015/2302 standard contract terms; durable medium; information requirements. package travel contract
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (99-110)
Klasyfikacja JEL: K12 K15 K24
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of that article is to analyze the rules of concluding package travel contract in the directive 2015/2302 on package travel and linked travel arrangements. The new directive aims to modernize the rules on package travel contracts currently contained in Directive 90/314/EEC, by increasing the protection of consumers purchasing online travel services. Changes into the process of concluding contracts will increase legal certainty and transparency for both travelers and businesses and ensure fairer competition between travel businesses. Almost all package travel contacts are concluded using standard contract terms and model of adhesion contracts. Conclusion of contracts using standard contract terms requires, however, according to directive 2015/2302, providing the relevant information on durable medium. The aim of this article is to analyze which channel of information can be recognise as a durable medium in electronic commerce in the context of legal obligation of the trader to provide the traveller with a proper information. This issue will be discussed from the perspective of EU law and the case law of the Court of Justice. This will include, in particular, detailed examination of the admissibility of the click-wrapping technique as well as the website as a durable medium.
Download file

Article file

Bibliography

1.Baranowska-Zając, W. (2012). Glosa do wyroku TS z dnia 5 lipca 2012 r., C-49/11. LEX/el. 2012.
2.Bednarek, M. (2013). Wzorce umowne. W: E. Łętowska (red.), System Prawa Prywatnego (t. 5). Prawo zobowiązań – część ogólna. Warszawa: C.H. Beck..
3.Giaro, M. (2008). Zawarcie umowy za pośrednictwem internetowych platform aukcyjnych. Przegląd Prawa Handlowego, 4, 40.
4.Giaro, M. (2014). Zawarcie umowy w trybie aukcji internetowej. Warszawa: LexisNexis.
5.Gołaczyński, J., Górecki, J., Polański, P., Szostek, D. i Zachariasiewicz, M.A. (2013). Zawarcie umowy i jej forma. W: W. Popiołek (red.), System Prawa Handlowego (t. 9) Międzynarodowe prawo handlowe. Warszawa: C.H. Beck.
6.Kaczmarek-Templin, B. (2014). Komentarz do art. 2 pkt 4. W: B. Kaczmarek-Templin, P. Stec, D. Szostek (red.), Ustawa o prawach konsumenta. Kodeks cywilny (wyciąg). Komentarz. Warszawa: C.H. Beck.
7.Kaczmarek-Templin, B. (2014a). Komentarz do art. 21. W: B. Kaczmarek-Templin, P. Stec, D. Szostek (red.), Ustawa o prawach konsumenta. Kodeks cywilny (wyciąg). Komentarz. Warszawa: C.H. Beck.
8.Konarski, X. (2004). Komentarz do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Warszawa: Difin.
9.Kunkiel-Kryńska, A. (2012). Prawo konsumenckie UE – informowanie konsumenta – hiperlink na stronie internetowej przedsiębiorcy – wprowadzenie i wyrok TS z 5.07.2012 r. w sprawie C-49/11 Content Services v. Bundesarbeitskammer. Europejski Przegląd Sądowy, 12(52).
10.Lubasz, D. (2011). Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. W: D. Lubasz, M. Namysłowska (red.), Świadczenie usług drogą elektroniczną oraz dostęp warunkowy. Komentarz do ustaw. Warszawa: LexisNexis.
11.Lubasz, D. (2015). Komentarz do art. 2 pkt 4. W: D. Lubasz, M. Namysłowska (red.), Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz. Warszawa: Wolter Kluwer..
12.Lubasz, D. (2015a). Komentarz do art. 21. W: D. Lubasz, M. Namysłowska (red.), Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz. Warszawa: Wolter Kluwer.
13.Metzger, A. (2017), „Data as Counter-Performance. What Rights and Duties do Parties Have?”. Journal of Intellectual Property, Information Technology and E-Commerce Law 8/2017. https://www.jipitec.eu/issues/jipitec-8-1-2017/4528 (dostęp: 20.10.2017).
14.Szczurowski, T. (2005). Udostępnianie wzorca umowy w postacie elektronicznej. Przegląd Prawa Handlowego, 7, 36.
15.Szostek, D. (2004). Czynność prawna a środki komunikacji elektronicznej. Kraków: Kantor Wydawnicczy Zakamycze.
16.Wejman, F. (2000). Wzorce umów na stronach WWW i w poczcie elektronicznej. Transformacje Prawa Prywatnego, 4, 41.
17.Wojtaszek-Mik, E. (2014). Informacja konsumencka w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W: K. Ślebzak (red.), Studia i analizy Sądu Najwyższego (T. VII). Warszawa: Wolter Kluwer, LEX.