Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2017.40-08
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 4 (40) 2017
Pat legislacyjny w Unii Europejskiej w dziedzinie zmian zakresu odpowiedzialności przewoźników lotniczych
(The Legislative Stalemate in European Union Regarding the Revision of the Scope of Air Carriers’ Liability)

Authors: Jerzy Gospodarek
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Zarządzania i Finansów, Instytut Ekonomii Politycznej, Prawa i Polityki Gospodarczej
Keywords: EU law liability of air carriers rights of air passengers revision of Regulation (EC) No 261/2004 revision of Regulation (EC) No 2027/97
Data publikacji całości:2017
Page range:14 (85-98)
Klasyfikacja JEL: K12 K15
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The author analyzed the recently adopted acts of the EU law aimed at revision of the scope of air carriers’ liability for better protection of air passenger rights. The paper discussed the aims of the European Commission legislative proposal of 13 March 2013, its key proposed amendments of Regulation (EC) No 261/2004 and Regulation (EC) No 2027/97, that aim at cost-cutting of air carriers, and consequently limit the air passenger rights. The author presented the way of preparing the European Parliament position with regard to the above legislative proposal, underlining that the EU legislating resolution is aimed at ensuring the balance of interests for air passengers and carriers. Presented in the paper were the works of the Council heading for the adoption of the Council position with regard to the legislative proposal of 13 March 2013 and the European Parliament legislative resolution of 5 February 2014, that had not been successful until the end of 2017. The last 3 years have been noting the legislative stalemate in this area, that results from discrepancy between the interests of air passengers and the carriers on liberalized airline market. In his final conclusions the author found that even though the Commission, the European Parliament and the Council stand for assuring a high level of air passenger protection, it is practically only the European Parliament that consequently acts for extending the rights of air passengers. However, the main concern of the Commission and the Council is to make sure that the air passenger rights protection should not affect the economic interests of air carriers.
Download file

Article file

Bibliography

1.Abeyratne, R. (2016), Competition and Investment in Air Transport. Legal and Economic Issues, Cham-Heidelberg-New York-Dordrecht-London: Springer.
2.Chapman, M. ,Prager, S., Harding, J. (2017), Saggerson on Travel Law and Litigation, London: Wildy, Simmonds & Hill Publishing.
3.Dokument „Ordinary legislative procedure – First reading”, 2014, SP (2014) 446 z 20.5.2014.
4.Dokument roboczy służb Komisji, 2013: streszczenie oceny skutków, SWD(2013) 63 final, Bruksela, 13.3.2013.
5.Dokument Sekretariatu Generalnego Rady, 2013a, nr 13830/13 z 20 września 2013 r.
6.Dokument Sekretariatu Generalnego Rady, 2013b, nr 16577/13 z 27 listopada 2013 r.
7.Dokument Sekretariatu Generalnego Rady, 2014, nr 9820/14 z 26 maja 2014 r.
8.Dokument Sekretariatu Generalnego Rady, 2015, nr 8693/15 z 19 maja 2015 r.
9.Ephraimson-Abt, H., Konert, A. (2014), New Progress and Challenges in the Air Law. Air Crash Victims Families Protection, Warsaw: Lazarski University Publishing House.
10.Garben, S. (2016), The Turbulent Life of Regulation 261: Continuing Controversies Surrounding EU Air Passenger Rights. W: M. Bobek, J. Prassl (red.), Air Passenger Rights. Ten Years On, Oxford: Bloomsbury.
11.Gospodarek, J. (2018), Potrzeba zmian zakresu odpowiedzialności przewoźników lotniczych w świetle aktów prawa pochodnego Unii Europejskiej. W: P. Cybula (red.), Prawne aspekty podróży i turystyki – Historia i współczesność. Prace poświęcone pamięci Profesora Janusza Sondla, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (w druku).
12.Gospodarek, J. (2015), Status prawny pasażera jako konsumenta w świetle prawa UE i prawa polskiego. W: B. Gnela, K. Michałowska (red.), Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
13.Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 w sprawie funkcjonowania i skutków tego rozporządzenia, ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, Bruksela, 4.4.2007, KOM(2007) 168 wersja ostateczna.
14.Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady o stosowaniu rozporządzenia (WE) nr 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, KOM(2011) 174 wersja ostateczna.
15.Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejska strategia w dziedzinie lotnictwa, COM(2015) 598 final z 7.12.2015.
16.Konert, A. (2014), A European Vision for Air Passengers, Warszawa: Lazarski University Publishing House.
17.Konert, A. (2016), Ochrona praw pasażerów. W: M. Żylicz (red.), Prawo lotnicze. Komentarz, Warszawa: Wolters Kluwer.
18.Konert, A. (2010), Odpowiedzialność cywilna przewoźnika lotniczego, Warszawa: Wolters Kluwer.
19.Konwencja Montrealska o ujednostajnieniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, przyjęta 28 maja1999 r., Dz. Urz. WE L 194 z 18.7.2001/39 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 37, poz. 235.
20.Kunert-Diallo, A, (2011), Kolizje praw w międzynarodowym transporcie lotniczym, Warszawa: Wolters Kluwer.
21.OECD (2016), OECD Tourism Trends and Policies 2016, Paris: OECD Publishing.
22.Nogaj, M. (2015), Codification of Passenger Rights. Cost of Non-Europe Report, Brussels: European Added Value Unit.
23.Nota informacyjna Sekretariatu Generalnego Rady UE do Komitetu Stałych Przedstawicieli z 10 lutego 2014 r., dokument 5941/14.
24.Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie funkcjonowania i stosowania praw pasażerów linii lotniczych z 27 października 2011 r., Dz. Urz. UE C 24/125 z 28.1.2012.
25.Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspólnych zasad odszkodowania i pomocy dla pasażerów ruchu lotniczego (program kroczący), przyjęta 11 lipca 2013 r., Dz. Urz. UE C 327/115 z 12.11.2013.
26.Opinia Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów z 8 listopada 2011 r. dla Komisji Transportu i Turystyki w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów oraz rozporządzenie (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w odniesieniu do przewozu drogą powietrzną pasażerów i ich bagażu (COM(2013)0130 – C7 0066/2013 – 2013/0072 (COD)), AD\1008880Pl.doc
27.Prassl, J. (2016), Tackling Diversity Through Uniformity? Revisiting the Reform of Regulation 261/2004. W: M. Bobek, J. Prassl (red.), Air Passenger Rights. Ten Years On, Oxford: Bloomsbury.
28.Prassl, J., Bobek, M. (2016), Welcome Aboard: Revisiting Regulation 261/2004. W: M. Bobek, J. Prassl (red.), Air Passenger Rights. Ten Years On, Oxford: Bloomsbury.
29.Public consultation on the possible revision of Regulation (EC) No 261/2003 on air passenger rights, http://ec.europa.eu/transport/passengers/conzultations/2012-03-11-apr_en.htm
30.Rossi Dal Pozzo, F. (2015), EU Legal Framework for Safeguarding Air Passenger Rights, Cham-Heidelberg-New York-Dordrecht-London, Springer.
31.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 889/2002 z 13 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych, Dz. Urz. WE L 140/2 z 30.5.2002.
32.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 261/2004 z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, Dz. Urz. UE L 46/1 z 17.2.2004.
33.Rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 z 9 października 1997 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych, Dz. Urz. WE L 285/1 z 17.10.1997.
34.Wniosek ustawodawczy z 9 lipca 2013 r.: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie imprez turystycznych i aranżowanych usług turystycznych, zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 2006/2004, dyrektywę 2011/83/UE i uchylająca dyrektywę Rady 90/314/EWG, COM(2013) 512 final.
35.Wroński, J. (2015), Wybrane zagadnienia ochrony prawnej pasażerów (konsumentów) linii lotniczych. W: E. Dynia (red.), Prawo lotnicze i technologie. Nowe wyzwania dla międzynarodowego i krajowego prawa lotniczego oraz technologii lotniczych, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
36.Zawiadomienie Komisji: Wytyczne interpretacyjne dotyczące rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady, Dz. Urz. UE C 214/5 z 15.6.2016.