Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2017.37-31
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (37) 2017
Flota i żegluga prowincji Pomorze i Prusy Wschodnie w latach 1919 - 1939
(THE MERCHANT FLEET OF POMERANIA AND EAST PRUSSIA PROVINCES IN 1919-1939)

Authors: Andrzej Mielcarek
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński
Keywords: shipping history Germany
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (221-231)
Klasyfikacja JEL: N74
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article describes turnover of ports through ship traffic, tonnage development, ship owning companies in main ports (Szczecin, Królewiec), as well as shipping directions and destinations. The description is based on source materials and statistics. In the whole period the state supported port investments and shipping. The tonnage of small Królewiec fleet was several times higher in 1933 (21 thousand GRT) than in 1913. The Stettin Fleet reached its peak in 1929 (165 thousand GRT). Competition from ports of northern Germany caused shipping companies of the aforementioned provinces to limit their navigation mainly to the Baltic and North Sea. A significant role was played by passenger and freight services by railway ferries on the Sassnitz – Trelleborg and Świnoujście – Piława lines which was supposed to be an alternative route of German transit through Polish territory.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bartoszyński, K. (1948). Obudowanie ujścia Odry. Porty morskie: Świnoujście, Szczecin. W: A. Grodek, M. Kiełczewska-Zaleska, A. Zierhoffer (red.), Monografia Odry, Poznań.
2.Der Wettbewerb in der Seeschifffahrt (1940). Bearb. Institut für Konjunkturforschung. Jena.
3.Dopierała, B. (1960). Tendencje rozwojowe portu szczecińskiego i szczecińskiej żeglugi w dwudziestoleciu międzywojennym (1919–1939). Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych, XXII.
4.Firle, R. (1922). Einfluss des Weltkrieges auf Schifffahrt und Handel in der Ostsee. Berlin u. Leipzig.
5.Geschichte des Verkehrswesens (1961). 7 Lehrbrief II Ausgabe, Nachdruck. Bearb. E. Rehbein, R. Keil, H. Wehner. Transpress VEB Verlag für Verkehrswesen.
6.Koziełło-Poklewski, B. (1993). Znaczenie gospodarcze i rozwój portu królewieckiego w okresie międzywojennym. W: M. Biskup, W. Wrzesiński (red.), Królewiec a Polska. Olsztyn.
7.Mielcarek, A. (2011). On the Development of Merchant Navies in the Baltic Countries. The Years 1918–1939. Studia Maritima, XXIV.
8.Mroczko, M. (1979). Finansowe aspekty niemieckiego tranzytu kolejowego przez Pomorze Gdańskie w latach 1919–1939. Zapiski Historyczne, 3 (XLIV).
9.Pittelkow, K., Schmelzkopf, R. (1987). Heimathafen Stettin. Die Geschichte der Stettiner Hafens, seiner Reedereien und seiner maschinengetriebene Schiffe 1815–1945. Cuxhaven: Eine Strandgut – Publikation.
10.Rothe, C. (1989). Deutsche Seebäderschiffe 1830–1939. Berlin: Transpres.
11.Scharf, H.-W. (1981). Eisenbahnen zwischen Oder und Weichsel. Freiburg.
12.Securius, Th., Bönning, H. (1943). Güterverkehr und Spedition im Grossdeutschen Reich, t. I, II, die Beförderung von Gütern auf Binnengewässern und über See. Berlin u. Leipzig.
13.Seraphim, P.-H. (1937). Die Ostseehäfen und der Ostseeverkehr. Berlin.
14.Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich 1919, 1920, 1922, 1927, 1928, 1930–1935, 1937, 1939/40. Berlin.
15.Szopowski, Z. (1962). Małe porty Pomorza Zachodniego w okresie do drugiej wojny światowej. Warszawa–Poznań: PWN.
16.Wachowiak, B. (red.). (1994). Dzieje Szczecina. T. 3, 1806–1945. Szczecin: Wydawnictwo „13 Muz”.
17.Warchałowski, J. (2004). 1937 kwiecień – Referat „Rola Królewca na Bałtyku”. Dokument 9 Polityka morska państw bałtyckich i skandynawskich w świetle referatów polskich placówek dyplomatycznych i konsularnych na zjazd bałtycki w Gdyni w 1937 r. Oprac. A.G. Dąbrowski, P. Kołakowski. Słupsk: Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku.