1. | Anderson, K., Bows, A. (2012). Executing a Scharnow Turn: Reconciling Shipping Emissions with International Commitments on Climate Change. Carbon Management, 3 (6), 615–628. DOI: 10.4155/cmt.12.63. |
2. | Bazari, Z., Longva, T., Assessment of IMO Mandated Energy Efficiency Measures for International Shipping (MEPC 63/INF.2, 2011). Executive summary, 8. |
3. | IMO (2015). Third IMO Greenhouse Gas Study 2014. London. |
4. | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Włączenie emisji z transportu morskiego do unijnej polityki w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, COM(2013)479 final. |
5. | Nelissen, D., Faber J., (2014). Economic Impacts of MRV of Fuel and Emissions in Maritime Transport. Delft: CE Delft. |
6. | Regulation (EU) 2015/757 of the European Parliament and of the Council of 29 April 2015 on the monitoring, reporting and verification of carbon dioxide emissions from maritime transport, and amending Directive 2009/16/EC. |
7. | MEPC (2016a). Report of the Marine Environment Protection Committee on its sixty-ninth session (IMO Docs MEPC 69/21). |
8. | MEPC (2016b). Further technical and operational measures for enhancing the energy efficiency of international shipping, Report of the Working Group (IMO Docs MEPC 69/WP.10) |
9. | Pojawa, B., Modzel, S., Grochowski, T., Michałowski, R. (2014). Aktualne uregulowanie prawne IMO w zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu powietrza przez statki. Logistyka, 6, 1061–1069. |
10. | Rada Europejska (2014). Rada Europejska (23 i 24 października 2014 r.) ‒ Konkluzje, EUCO 169/14. |
11. | Shi, Y. (2016). Reducing Greenhouse Gas Emissions from International Shipping: Is it Time to Consider Market-Based Measures? Marine Policy, 64, 123–134. |
12. | Szelangiewicz, T., Żelazny, K. (2013). Poziom emisji CO2 jako kryterium projektowe współczesnych statków transportowych. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej „Transport”, 98. |