Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2016.36-02
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 4 (36) 2016
Badanie przestrzennej jednorodności rozwoju zrównoważonego rozwoju w Unii Europejskiej
(The Study of Spatial Uniformity of Development of Sustainable Transport Indicators in European Union)

Authors: Katarzyna Cheba
Wydział Ekonomiczny, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Keywords: sustainable development the European Union vector calculus spatial uniformity
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (19-28)
Klasyfikacja JEL: C38 O11 P36
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the research presented in the paper is to analyze the spatial homogeneity (heterogeneity) of development of European Union in the field of sustainable transport. The examination of the spatial uniformity in this area has been carried out on the basis of the vector calculus. In the conducted research the data for sustainable transport presented in the Eurostat database has been used. The measurement of sustainable development is quite often presented in the literature. Still an open question there are problems related to the identification and measurement of the different areas of this development. The study focused on the area of sustainable transport. The results of the analysis confirmed a significant diversification of the EU in this area.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anderson, S., Allen, J., Browne, M. (2005). Urban Logistics – How Can it Meet Policy Makers’ Sustainability Objectives? Journal of Transport Geography, 13 (1), 71–81.
2.Bartniczak, B. (2013). Zrównoważony transport na poziomie regionalnym jako przedmiot pomiaru wskaźnikowego. W: M. Michałowska (red.), Współczesne uwarunkowania rozwoju transportu w regionie (s. 155–163). Katowice: Wyd. UE w Katowicach.
3.Borys, T. (2009). Pomiar zrównoważonego rozwoju transportu. W: D. Kiełczewski, B. Dobrzańska (red.), Ekologiczne problemy zrównoważonego rozwoju (s. 56–68). Białystok: WSE w Białymstoku.
4.Brzeziński, A., Rezwow, M. (2007). Zrównoważony transport – ekologiczne rozwiązania transportowe. Pobrane z: http://www.transeko.pl/publikacje.html (15.08.2012).
5.Brzustewicz, P. (2013). Zrównoważone rozwiązania w transporcie miejskim – kierunki rozwoju. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie XL, 413, 85–96.
6.Friedberg, J. (2009). Uwarunkowania transportowe zrównoważonego rozwoju metropolii. W: K. Kamieniecki (red.), Jak zapewnić rozwój zrównoważony na terenach zurbanizowanych? Metropolie (s. 85–96). Warszawa: Instytut na rzecz Ekorozwoju.
7.Hellwig, Z. (1968). Zastosowanie metody taksonomicznej do typologiczne go podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr. Przegląd Statystyczny, 4, 33–45.
8.Kassenberg, A. (2008). Wpływ transportu na zmiany klimatu. Forum Zrównoważonego Transportu Miejskiego. Warszawa: Instytut Spraw Obywatelskich.
9.Kennedy, C. (2005). The Four Pillars of Sustainable Urban Transportation. Transport Reviews, 25 (4), 393–414.
10.Litman, T., Burwell, D. (2006). Issues in Sustainable Transportation. International Journal of Global Environmental Issues, 6 (4), 331–347.
11.Nermend, K. (2008). Rachunek wektorowy w analizie rozwoju regionalnego. Szczecin: Wyd. Naukowe US.
12.Nermend, K., Tarczyńska-Łuniewska, M. (2013). Badanie jednorodności przestrzennej i czasowej rozwoju obiektów społeczno-gospodarczych. Przegląd Statystyczny, 60 (1), 85–100.
13.Przybyłowski, A. (2011). Strategia zrównoważonego rozwoju transportu w polityce Unii Europejskiej. Ekonomia i Środowisko, 39, 63–75.
14.Wellar, B. (2009). Sampler of Commentaries on Methods and Techniques that Could be Used in Making Decisions about Identifying, Adopting or Implementing Sustainable Transport Practices. Research Report 3, Transport Canada Project.
15.Wskaźniki zrównoważonego rozwoju Polski (2015). Katowice: Urząd Statystyczny.