Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2016.34-15
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (34) 2016
Transport i gospodarka morska w inteligentnych specjalizacjach jako czynnik poprawy konkurencyjności regionów w Polsce
(Transport and Maritime Economy in the Intelligent Specializations as a Factor for Improving Regional Competitiveness)

Authors: Barbara Pawłowska
Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny, Sopot

Aleksandra Koźlak
Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny, Sopot
Keywords: regional competitiveness innovation maritime economy maritime transport smart specialisation
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (155-165)
Klasyfikacja JEL: O38 R38
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the Europe 2020 strategy, it is assumed that the European Union will become a smart, sustainable and inclusive economy. These three priorities should help the EU and its Member States in achieving a high level of employment, productivity and social cohesion. The innovative approach is extremely important to achieve this goals. In Poland, despite spending in recent years significant resources to support innovation, its individual regions are far behind on the background of European economies. The latest idea to find a way to innovative economy is the concept of smart specialisation (IS). Thus, in the current 2014–2020 financial perspective the granting of subsidies is based on compliance with IS. This means that if the investment project is in line with the objectives of the regional smart specialisation, it has a better chance of obtaining funding. The aim of this article is to define the role of transport and maritime economy as IS, and to show their impact on raising the level of innovation and competitiveness of the region.
Download file

Article file

Bibliography

1.Actia Forum (2011). Ocena oddziaływania portów morskich w Gdańsku i Gdyni na sytuację społeczno-gospodarczą w województwie pomorskim. Gdynia.
2.Brodzicki, T., Zaucha, J. (2016). Niebieski wzrost w Polsce. W: H. Klimek (red.), Porty morskie w perspektywie przestrzennej, ekonomicznej, transportowej, logistycznej i społecznej (s. 129–156). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
3.Czyżewska, D., Golejewska, A. (2014). Doświadczenia wybranych polskich regionów w rozpoznaniu i wdrażaniu inteligentnych specjalizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 37/2, 209–220.
4.de Vet, J. M., Edwards, J., Bocci, M. (2016). Blue Growth and Smart Specialisation: How to Catch Maritime Growth Through ‘Value Nets’. JRC Technical Reports: S3 Policy Brief Series No. 17.
5.Fajczak-Kowalska, A. (2012). Rozwiązania informatyczne wspierające procesy logistyczne w transporcie morskim. Logistyka, 5, 372–380.
6.Foray, D., Van Ark, B. (2007). Smart Specialisation in a Truly Integrated Research Area Is the Key to Attracting More R&D to Europe. Knowledge Economists Policy Brief No. 1. Pobrane z: http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/policy_brief1.pdf (29.05.2016).
7.Grzelakowski, A.S., Matczak, M. (2012). Współczesne porty morskie. Funkcjonowanie i rozwój. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni.
8.Grzelakowski, A.S. (2009). Wizje i strategie rozwoju polskich portów morskich. Pomorski Przegląd Gospodarczy, 2, 26–28.
9.Krajowe Inteligentne Specjalizacje (KIS). Pobrane z: http://krajoweinteligentnespecjalizacje.pl (29.06.2016).
10.Klimek, H. (2011). Konkurencyjność polskich portów morskich na bałtyckim rynku usług portowych. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, III, 112–138.
11.Komisja Europejska (2012). Przewodnik strategii badań i innowacji na rzecz inteligentnej specjalizacji (RIS 3). Pobrane z: http://www.innowacje.kujawsko-pomorskie.pl/wp-content/uploads/2013/04/RIS3_guide_PL_20130412.pdf.
12.Komisja Europejska (2006). Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Przyszła unijna polityka morska: europejska wizja oceanów i mórz. KOM(2006) 275 wersja ostateczna.
13.Komisja Europejska (2007). Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Zintegrowana polityka morska Unii Europejskiej. KOM(2007) 574 wersja ostateczna.
14.Komisja Europejska (2010). Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Polityka regionalna jako czynnik przyczyniający się do inteligentnego rozwoju w ramach strategii Europa 2020. KOM(2010) 553 wersja ostateczna.
15.Komisja Europejska (2012a). Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. „Niebieski wzrost” szanse dla zrównoważonego wzrostu w sektorach morskich. COM(2012) 494 wersja ostateczna.
16.McCann, P., Ortega-Argilés, R. (2011). Smart Specialisation, Regional Growth and Applications to EU Cohesion Policy. Economic Geography Working Paper: Faculty of Spatial Sciences. Groningen: University of Groningen. Pobrane z: https://danubeinco.net/object/document/1517/attach/s3_mccann_ortega.pdf (29.05.2016).
17.Notteboom, T.E. (1998). Land access to sea ports. Antwerp: University of Antwerp.
18.Pilarska, C. (2014). Koncepcja smart specialization w polityce ekonomicznej Unii Europejskiej. Studia Europejskie, 4, 59–81.
19.The Smart Specialisation Platform. Pobrane z: http://s3platform.jrc.ec.europa.eu (27.06.2016).