Problemy Transportu i Logistyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2015.29-26
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN nr 869 PTiL nr 29
Analiza dekompozycyjna wzrostu emisji gazów cieplarnianych z transportu samochodowego na przykładzie Polski i Rumunii
(Decomposition analysis of greenhouse gas emiss ions growth from road transport on the example of Poland and Romania)

Authors: Agnieszka Gozdek
Katedra Systemów i Polityki Transportowej, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego

Elżbieta Szaruga
Katedra Metod Ilościowych Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński.
Keywords: road transport greenhouse gases LMDI
Data publikacji całości:2015
Page range:14 (371-384)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents the Union’s objectives with regard to reducing greenhouse gas (GHG) emissions, with particular emphasis on road transport and recommendations concerning the purpose. Further literature research was made, which quoted the study based on the LMDI method and related to carbon dioxide emissions. Another part of the article contains the empirical part, which included research for Poland and Romania, showing changes of GHG in 5-year period (2008/2012) and annual changes of GHG in 2008-2012. The article sets out the sources of GHG growth from road transport, as well as factors mitigating them.

Bibliography

1.Ang B.W., The LMDI approach to decomposition analysis: a practical guide, „Energy Policy” 2005, vol. 33.
2.Biała Księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, KOM (2011) 144 wersja ostateczna.
3.CO2 emissions from fuel combustion. Highlights, OECD, IEA, Paris 2014.
4.Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/406/WE z 23.04.2009 r. w sprawie wysiłków podjętych przez państwa członkowskie, zmierzających do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w celu realizacji do roku 2020 zobowiązań Wspólnotydotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych, Dz. Urz. UE L 140 z 5.06.2009, s. 140.
5.Environment at a Glance 2013. OECD Indicators, OECD 2013.
6.Eurostat http://ec.europa.eu/eurostat/data/database (dostęp 12.06.2015).
7.Guo B., Geng Y., Frange B., Hao H., Liu Y., Chiu A., Uncovering China’s transport CO2 emissions patterns at the regional level, „Energy Policy” 2014, vol. 74.
8.Papagiannaki K., Diakoulaki D., Decomposition analysis of CO2 emissions from passenger cars: The case of Greece and Denmark, „Energy Policy” 2009, vol. 37.
9.The Routledge Handbook of Environmental Economics in Asia, red. S. Managi, Routledge, Abingdon & New York 2015.
10.Timilsina G.R., Shrestha A., Transport sector CO2 emissions growth in Asia: Underlying factors and policy options, „Energy Policy” 2009, vol. 37.
11.Transport. Spoiwo społeczeństwa i biznesu w UE, „Zrozumieć politykę Unii Europejskiej” 2014, http://europa.eu/pol/pdf/flipbook/pl/transport_pl.pdf (dostęp 12.06.2015).
12.Wang W.W., Zhang M., Zhou M., Using LMDI method to analyze transport sector CO2 emissions in China, „Energy” 2011, vol. 36.
13.Wu H-M., Xu W., Cargo Transport Energy Consumption Factors Analysis: Based on LMDI Decomposition Technique, „IERI Procedia” 2014, vol. 9.