Year of publication: | 2015 |
"Dobre drzewo dobrym się owocem okrywa, a dobry człek z dobrych czynów poznawany bywa"
Wacław Potocki (1621–1696)
W życiu uczelni wyższej przeplatają się jubileusze dotyczące jej samej, jednostek organizacyjnych oraz osób. Rok 2015 jest szczególny pod tym względem. Jest rokiem jubileuszu 30-lecia Uniwersytetu Szczecińskiego oraz 50-lecia pracy naukowej i dydaktycznej prof. dr. hab. inż. Huberta Bronka, rektora tej uczelni w latach 1993–1999 oraz dziekana Wydziału Transportu i Łączności US w latach 1990–1993. W jubileusz profesora Huberta Bronka wpisana jest historia jego aktywności w macierzystej uczelni – Politechnice Szczecińskiej i Uniwersytecie Szczecińskim, a także w Akademii Morskiej oraz dwóch szkołach niepublicznych – Wyższej Szkole Zawodowej „Collegium Balticum” oraz Wyższej Szkole Zawodowej „Stargardinum”, w których sprawował funkcje pierwszego rektora. Prezentowana publikacja przybliża dokonania Profesora Huberta Bronka w okresie minionych 50 lat, zauważone przez Jego przełożonych, współpracowników oraz przyjaciół. Jest też hołdem na cześć Jubilata w zasadniczej swej części, gdyż prezentuje myśl ekonomiczną transportu mieszczącą się w obszarze stałego zainteresowania Profesora – ekonomice transportu samochodowego. Wybrane artykuły zagranicznych i polskich autorów będą prezentowane na okolicznościowym międzynarodowym seminarium naukowym Konkurencja i kooperacja w transporcie samochodowym, które odbędzie się 30 listopada 2015 roku na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego.
Elżbieta Załoga
redaktor zeszytu
# | Title | Page range | Authors | Actions |
---|---|---|---|---|
1. |
Hubert Bronk – Kaszuba na Pomorzu Zachodnim |
2 (13-14) | Edward Włodarczyk | More |
2. |
Profesor Hubert Bronk – twórca, rektor, dziekan |
8 (15-22) | Piotr Niedzielski | More |
3. |
Profesor Hubert Bronk – uczony, organizator, dydaktyk, kolega |
6 (23-28) | Elżbieta Załoga, Józef Stanielewicz | More |
4. |
O powiązaniach i działalności Profesora Huberta Bronka w Politechnice Szczecińskiej |
4 (29-32) | Stefan Berczyński | More |
5. |
Prof. zw. dr hab. inż. Hubert Bronk JM Rektor Wyższej Szkoły Zawodowej Collegium Balticum (wspomnienia z okazji Jubileuszu) |
4 (33-36) | Krystyna Iwan | More |
6. |
Mój Mentor – wspomnienia |
4 (37-40) | Jerzy Kliszewski | More |
7. |
Über drei Jahrzehnte wiss enschaftliche Kooperation |
3 (41-43) | Hermann Witte | More |
8. |
Życie i dokonania Profesora Huberta Bronka |
46 (47-92) | Hubert Bronk | More |
9. |
Układ z Schengen w realiach dezintegracji ładu przestrzennego Europy(Schengen treaty in confrontation with spatially dezintegrated Europe) |
34 (95-128) | Andrzej Piskozub | More |
10. |
Die wirtschaftliche Bedeutung multimodaler Transportsysteme(The economic importance of multimodal transport systems) |
6 (129-134) | Peter Faller | More |
11. |
Prospects for transport and logistics in the European Union |
12 (135-146) | Heiner Hautau | More |
12. |
Konkurencja i kooperacja w europejskim transporcie samochodowym a niemiecka ustawa MiLoG(Competition and cooperation in the European road transport in the context of German act of MiLoG) |
34 (147-180) | Bogusław Liberadzki | More |
13. |
Wettbewerb und Kooperation im Strassenverkehr(Competition and cooperation in road transport) |
22 (181-202) | Hermann Witte | More |
14. |
Sustainability in the logistics chain of the foreign trade at the example of argentina’s beef exports |
8 (203-210) | Raúl Oscar Dichiara, María A. Viceconte, Nicolás Castro | More |
15. |
Transport economics – from Orthodoxy to Pragmatism |
12 (211-222) | Ignacy Chrzanowski | More |
16. |
Sprawność funkcjonowania transportu samochodowego w Polsce w warunkach działania mechanizmów gospodarki rynkowej. Aspekty kooperacji i konkurencji(Polish road transport functioning efectivenes in the conditions of market mechanisms. Cooperation and competition aspects.) |
10 (223-232) | Krzysztof Szałucki | More |
17. |
Szacunek wielkości popytu na usługi publicznego transportu zbiorowego w Szczecinie na lata 2015–2017(The estimation of demand for public transport in Szczecin for years 2015-2017) |
12 (233-244) | Wojciech Bąkowski | More |
18. |
Rola regulacji w towarowym transporcie samochodowym w Niemczech, od Republiki Weimarskiej do Republiki Federalnej(ROLE OF REGULATIONS IN CARGO CAR TRAN SPORT IN GERMANY, FROM THE WEIMAR REPUBLIC TO THE FEDERAL REPUBLIC) |
14 (245-258) | Andrzej Mielcarek | More |
19. |
Uwarunkowania dostaw i przewozów gazów technicznych w firmie MESSER(CONDITIONS OF TECHNICAL GASES TRANSPORTATION IN THE MESSER COMPANY) |
14 (259-272) | Józef Perenc | More |
20. |
Wpływ kryzysów ekonomicznych na zmiany w morskiej żegludze światowej od końca XIX wieku(THE IMPACT OF ECONOMIC CRISES ON CHANGES IN WORLDWIDE SHIPPING SINCE THE END OF THE NINETEENTH CENTURY) |
14 (273-286) | Józef Stanielewicz | More |
21. |
Konkurencyjność podstaw dochodzenia roszczeń wobec przewoźnika samochodowego(COMPETITIVE BASIS FOR LIABILITY OF ROAD CARRIER) |
14 (287-300) | Krzysztof Wesołowski | More |
22. |
Kabotaż drogowy a wizja europejskiej przestrzeni transportu(ROAD CABOTAGE AND VISION OF THE EUROPEAN TRANSPORT AREA) |
15 (301-315) | Elżbieta Załoga | More |
23. |
Konkurencyjność współczesnego ciężarowego transportu samochodowego(The competitivness of the contemporary road freight transport) |
26 (319-344) | Jarosław Brach | More |
24. |
Wpływ rozwoju infrastruktury drogowej na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw transportu samochodowego na przykładzie budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Szczecin–Gorzów Wielkopolski(Th e impact of road infrastructure development to enhance competitiveness of enterprises of motor transport on the example of the construction of the S3 expressw ay between Szczecin–Gorzow Wielkopolski) |
12 (345-356) | Arkadiusz Drewnowski, Krzysztof Małachowski | More |
25. |
Giełdy frachtowe jako narzędzia ws pomagające efektywność wykorzystania taboru samochodowego(Freight exchange as a tool for more efficient use of vehicle fleet) |
14 (357-370) | Mateusz Dziechciarz | More |
26. |
Analiza dekompozycyjna wzrostu emisji gazów cieplarnianych z transportu samochodowego na przykładzie Polski i Rumunii(Decomposition analysis of greenhouse gas emiss ions growth from road transport on the example of Poland and Romania) |
14 (371-384) | Agnieszka Gozdek, Elżbieta Szaruga | More |
27. |
Obsługa komunikacyjna gmin ościennych na przykładzie gminy Dobra(Public transport services of conterminous communes at the example of Dobra commune) |
10 (385-394) | Zuzanna Kłos-Adamkiewicz | More |
28. |
Dobre praktyki w transporcie wodnym śródlądowym ładunków w miastach europejskich(Good practices in inland waterway cargo transport in European cities) |
10 (395-404) | Emilia Kuciaba | More |
29. |
Czynniki wyboru środka transportu w przewozach osób na lotniska na przykładzie połączenia Szczecin–Berlin(Factors of the choice of a transport mean in the pass enger transport to airports on the example of Szczecin–Berlin connection) |
12 (405-416) | Tomasz Kwarciński, Karol Leszczyński | More |
30. |
Wpływ ładowności pojazdów w transporcie samochodowym na efektywność przewozów(The scale effects in the Road Transport) |
12 (417-428) | Dariusz Milewski | More |
31. |
Weryfikacja zależności przyczynowo-skutkowych pomiędzy energochłonnością transportu samochodowego a transportochłonnością i poziomem podatków paliwowych w Polsce(The verification of causal linkages among road transport energy intensity, transport intensity and level of fuel taxes in Poland) |
13 (429-441) | Elżbieta Szaruga | More |