Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

Currently: Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2015.30-02
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN nr 871 PTiL nr 30
WPŁYW REWITALIZACJI PRZEWOZÓW NA LINII KOLEJOWEJ ULIKOWO–KALISZ POMORSKI–WAŁCZ (PIŁA GŁ.) NA WZROST KONKURENCYJNOŚCI REGIONU I MOBILNOŚCI JEGO MIESZKAŃCÓW
(THE EFFECT OF TRANSPORTATION ON THE REVITALIZATION OF THE RAILWAY LINE ULIKOWO–KALISZ POMORSKI–WALCZ (PILA GL.) TO INCREASE THE COMPETITIVENESS OF THE REGION AND THE MOBILITY OF ITS INHABITANTS)

Authors: Arkadiusz Drewnowski
Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw, Wydział Zarzą- dzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego

Krzysztof Małachowski
Katedra Historii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego
Keywords: transport railway regional transport railway line revitalisation
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (25-36)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

One of the purposes of railway reforms in the EU was the transfer of responsibilities for the Organization and Financing of Passenger Services to local authorities, which having known the needs of their residents, can more effectively shape local transport systems. The result of these actions, generally referred to as the regionalization of its operation, is observed process called regeneration, or namely the modernization of local lines and restoration of passenger services to previously inactive rail lines, which is also a practical manifestation of the implementation of the EU sustainable transport policy. In Poland in recent years, mainly thanks to the EU regional operational programms, such projects also have been implemented. Example relating to such project is the revitalization of the West Pomeranian carriage on Line 403 on the section between Ulikowo –Kalisz Pomorski–Walcz, which has resulted in the restoration of passenger service on the entire line.The purpose of this article is to show the benefits of such revitalization in the form of an increased spatial communication coherence of The West Pomeranian Province as well as a rise of economic competitiveness and growth in a supported area of mobility for its inhabitants.
Download file

Article file

Bibliography

1.Keller D. (red.), Dzieje kolei w Polsce, Eurosprinter – Muzeum w Rybniku, Rybnik 2012.
2.Kosacki J.M., Linie kolejowe na Pomorzu Zachodnim, cz. 2, „Wędrowiec Zachodniopomorski” 2004, nr 14.
3.Małachowski K., Nowoczesne polskie autobusy szynowe, wyd. II, Europejski Kongres Transportowy TRANSLOG, Szczecin 2003.
4.Małachowski K., Polskie szynobusy jako alternatywa dla kolei lokalnych, Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, t. 12, Warszawa–Rzeszów 2006.
5.Modernizacja regionalnej linii kolejowej 403 Wałcz–Kalisz Pomorski–Ulikowo, PKP PLK SA 2012 [folder promocyjny].
6.Siedlecki P., Metodyka oceny rentowności linii kolejowych o małym natężeniu przewozów, WZiEU, Szczecin 2002.
7.Szwajlik S., Dzieje kolei Stargardzkiej 1846–2000, Towarzystwo Przyjaciół Stargardu, Stargard Szczeciński 2002.
8.Świątecki O., Kolejowy, samorządowy transport pasażerski, Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2001.
9.http://mapa.plk-sa.pl
10.www.pkswalcz.pl
11.www.przewozyregionalne.pl