Problemy Transportu i Logistyki

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2018.41-10
CC BY-SA   Open Access 

Liste der Ausgaben / nr 1 (41) 2018
KONKURENCYJNOŚĆ CIĘŻAROWEGO TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO POLSKI NA RYNKU PRZEWOZÓW MIĘDZYNARODOWYCH

Autoren: Urszula Motowidlak
Uniwersytet Łódzki
Schlüsselbegriffe: transport samochodowy przewozy ładunków konkurencyjność
Data publikacji całości:2018
Seitenanzahl:10 (107-116)
Klasyfikacja JEL: R40 R42
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Celem artykułu jest identyfikacja zasadniczych kategorii konkurencyjności przedsiębiorstw ciężarowego transportu samochodowego Polski oraz ocena kluczowych czynników decydujących o podjęciu konkurencji z innymi podmiotami na rynku międzynarodowym. W realizacji celu głównego wykorzystano studia literaturowe, analizę danych wtórnych oraz wyniki badań własnych. Uzyskane rezultaty wskazują, iż ciężarowy transport samochodowy Polski ma duży potencjał w dążeniu do dalszego rozwoju. Obecna sytuacja gospodarcza Europy sprzyja jego ekspansji na rynku przewozów międzynarodowych. Utrzymanie pozycji na europejskim rynku napotyka jednak znaczące bariery związane z ryzykiem legislacyjnym, dużą wrażliwością na sytuację gospodarczą Europy oraz niedoborem kierowców. Czynniki te mogą stanowić realne zagrożenie dla konkurencyjności ciężarowego transportu samochodowego Polski.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Bilans (2015). Bilans kompetencji w branży transport i logistyka. Raport z przeprowadzonych badań. Kraków: Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych, Interdyscyplinarne Centrum Badań i Rozwoju Organizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pobrane z: krakow.pl/zalacznik/265275 (25.08.2017).
2.Brach, J. (2015). Konkurencyjność współczesnego ciężarowego transportu samochodowego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, 29, 319–344. DOI:10.18276/ptl.2015.29-23.
3.Dziedzic, E., Skalska, T. (2013). Metodologiczne podstawy oceny konkurencyjności Polski. Warszawa: Polska Organizacja Turystyczna.
4.Eurostat (2017). Goods transport by road. Pobrane z: http://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/main-tables (18.08.2017).
5.Gołembska, E. (red.). (2005). Logistyka w internacjonalizacji przedsiębiorstw Unii Europejskiej. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
6.GUS (2005). Transport – wyniki działalności w 2004 r. Pobrane z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i--lacznosc/ (12.09.2017).
7.GUS (2017). Transport – wyniki działalności w 2016 r. Pobrane z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i--lacznosc/ (12.09.2017).
8.Patorska, J., Lauresh, K. (2015). Dokąd zmierza jednolity rynek europejski? Wpływ ustawy MiLoG na branżę transportu drogowego w Polsce. Pobrane z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/ pl_Deloitte_MiLoG_PL.pdf (15.09.2017).
9.PwC, TLP (2016). Rynek pracy kierowców w Polsce. Pobrane z: https://www.pwc.pl/pl/pdf/pwc-raport-rynek-pracy- -kierowcow.pdf (10.09.2017).
10.PZPM (2017). Branża motoryzacyjna. Raport kwartalny PZPM i KPMG. Pobrane z: www.pzpm.org.pl/Publikacje/Raporty (15.09.2017).
11.Szymańska, E. (red.). (2015). Wpływ projektów z zakresu turystyki i kultury na rozwój społeczno-gospodarczy regionu. Pozycja turystyki województwa podlaskiego na tle kraju i Europy. Białystok: Urząd Marszałkowski.
12.Waśkiewicz, J. (2014). Badania kosztowe w przedsiębiorstwach międzynarodowego transportu ciężarowego. Transport Samochodowy, 4, 5–16. Pobrane z: yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.../c/waskiewicz_badania_4_2014.pdf (27.08.2017).
13.Wojewódzka-Król, K., Załoga, E. (red.). (2016). Transport. Nowe wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
14.Załoga, E. (2006). Czynniki determinujące jakość polskiego transportu. W: D. Rucińska, E. Adamowicz (red.), Nowa jakość polskiego transportu i logistyki po akcesji do Unii Europejskiej (s. 163–172). Gdańsk–Sopot: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.