Problemy Transportu i Logistyki

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2017.37-37
CC BY-SA   Open Access 

Liste der Ausgaben / nr 1 (37) 2017
Plany rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych

Autoren: Krzysztof Woś
Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu, Akademia Morska w Szczecinie
Schlüsselbegriffe: żegluga śródlądowa parametry eksploatacyjne zadania inwestycyjne
Data publikacji całości:2017
Seitenanzahl:14 (297-310)
Klasyfikacja JEL: L98 R42
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

W artykule oceniono stan techniczny oraz parametry eksploatacyjne polskich śródlądowych dróg wodnych oraz niezbędny zakres zadań inwestycyjnych, mających na celu przywrócenie ich żeglowności. Wskazano miejsce żeglugi śródlądowej w polityce transportowej oraz polskim systemie transportowym. Zarekomendowano zadania, które w okresie krótkoterminowym powinny usunąć miejsca najbardziej limitujące warunki nawigacyjne, natomiast w okresie długoterminowym przystosują główne drogi wodne do parametrów szlaków żeglugowych o znaczeniu międzynarodowym. Najbardziej istotne dla integracji europejskiej sieci dróg wodnych, zgodnie z Porozumieniem AGN, którego proces akcesyjny właśnie został wszczęty przez Polskę, są: Odrzańska Droga Wodna; środkowy i dolny odcinek Wisły od Warszawy do Gdańska; droga wodna Wisła–Odra oraz droga wodna Warszawa–Brześć. Wskazano także szacunkowe koszty budowy i modernizacji wybranych śródlądowych dróg wodnych oraz korzyści gospodarcze, wynikające z właściwego zagospodarowania wielofunkcyjnych dróg wodnych. Niepodjęcie stosownych działań inwestycyjnych byłoby marnotrawstwem naturalnego potencjału, jakim są główne rzeki kraju.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Biała Księga (2011). Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. Komisja Europejska.
2.Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r. ). (2014). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
3.Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23.10.2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej. Dz.U.UE L z 22.12.2000 r.
4.Informacja o wynikach kontroli: Funkcjonowanie Żeglugi Śródlądowej, KIN-4101-04/2013. Najwyższa Izba Kontroli (2014).
5.Marciniak, Ż. (2013). The lower Vistula in the aspect of the E40 and E70 international shipping routes. Acta Energetica, 2 (15), 157.
6.Rozporządzenie Rady Ministrów z 7.05.2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych. Dz.U. z 2002 r., nr 77, poz. 695.
7.Strategia Gospodarki Wodnej. Projekt aktualizacji Strategii (2006). Warszawa: Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej.
8.Transport – wyniki działalności w 2014 r. (2015). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
9.Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2014 r. (2015). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
10.Uchwała Rady Ministrów „Plan działania w zakresie planowania strategicznego w gospodarce wodnej” (2013).
11.United Nations Treaty Collection. Pobrano z: https://treaties.un.org.
12.Woś, K. (2005). Kierunki aktywizacji działalności żeglugi śródlądowej w rejonie ujścia Odry w warunkach integracji Polski z Unią Europejską. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Sadyba”.
13.Woś, K. (2016). Założenia do Programu rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Warszawa: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
14.Woś, K. (2016a). Założenia do programu rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Prezentacja multimedialna, slajd 12.