Problemy Transportu i Logistyki

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki

ISSN: 1644-275X     eISSN: 2353-3005    OAI    DOI: 10.18276/ptl.2016.34-20
CC BY-SA   Open Access 

Liste der Ausgaben / nr 2 (34) 2016
Dolna Wisła w świetle współczesnych problemów rozwoju społeczno - gospodarczego Polski

Autoren: Krystyna Wojewódzka-Król
Uniwersytet Gdański Wydział Ekonomiczny, Sopot
Schlüsselbegriffe: rozwój społeczno-gospodarczy Polski dolna Wisła
Data publikacji całości:2016
Seitenanzahl:10 (209-218)
Klasyfikacja JEL: R41
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Celem pracy jest wykazanie, że kompleksowe zagospodarowanie dolnej Wisły może być jednym ze skuteczniejszych sposobów budowania dobrobytu – zwiększania produktywności nieefektywnych dziś działów gospodarki oraz poprawy jakości życia społeczeństwa dzięki eliminacji zagrożeń związanych z gospodarką wodną czy energetyką. Wykazano, że dolna Wisła jest odcinkiem o niezwykłym potencjale i jego kompleksowe zagospodarowanie mogłoby przynieść gospodarce wiele korzyści w sektorach o niskiej produktywności, które obecnie hamują rozwój społeczno-gospodarczy. Kaskada dolnej Wisły, jako inwestycja infrastrukturalna, o długim okresie realizacji, a jednocześnie relatywnie niewielkich rocznych nakładach, mogłaby być jednym ze sposobów przyspieszenia rozwoju gospodarczego oraz poprawy jakości życia społeczeństwa.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Matczak, M., Ołdakowski, B. (2015). Żegluga śródlądowa na Wiśle w obsłudze portów morskich Trójmiasta – wstępna ocena potencjału rynkowego (s. 86–89). Global Compact. Raport „Żegluga śródlądowa– Wisła”.
2.Opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego rewitalizacji i przywrócenia żeglowności dolnej Wisły na odcinku Warszawa–Gdańsk (2014). Akademia Morska w Gdyni, Agencja Rozwoju Mazowsza. Gdynia.
3.Polska może uciec z pułapki średniego dochodu (2016). Informacja prasowa. Warszawa, 18 lutego. Pobrane z: http://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/kierunki-2016-Deloitte-i-DNB.html (20.03.2016).
4.Strategia rozwoju portu Gdańsk do 2027 r. (2015). Materiały portu Gdańsk.
5.Wojewódzka-Król, K., Rolbiecki, R. (2015). Badania społeczno-ekonomicznych skutków zagospodarowania dolnej Wisły. Etap I: Społeczno-ekonomiczne przesłanki zagospodarowania dolnej Wisły. Sopot: Energa SA.
6.Wojewódzka-Król, K., Rolbiecki, R. (2016). Badania społeczno-ekonomicznych skutków zagospodarowania dolnej Wisły. Etap III: Szacunek kosztów i korzyści kompleksowego zagospodarowania dolnej Wisły. Sopot: Energa SA.
7.Wpływ energetyki wiatrowej na wzrost gospodarczy w Polsce (2012). Raport przygotowany przez Ernst & Young we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Energetyki Wiatrowej oraz European Wind Energy Association. Marzec.