Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.1-07
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Lista wydań / 1/2017
Jakie szanse rozwojowe stwarza uniwersytet „w kryzysie”? Z doświadczeń studentów pedagogiki

Autorzy: Dorota Pauluk
Uniwersytet Jagielloński
Słowa kluczowe: kryzys uniwersytet student rozwój
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:13 (77-89)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej autorka pokazuje, że kryzys jest cechą towarzyszącą rozwojowi europejskiego uniwersytetu. Współczesny kryzys jest bardzo złożony, wynika z wielu zmian dokonujących się tak na zewnątrz, jak i wewnątrz tej instytucji. Najczęściej utożsamia się go z odchodzeniem od modelu uniwersytetu badawczego, ośrodka kultury i miejsca bezinteresownego poszukiwania prawdy. W drugiej części artykułu odwołuje się do wyników badań własnych. Na podstawie swobodnych wypowiedzi studentów pedagogiki staram się udowodnić, że współczesny uniwersytet to miejsce dialektycznych sprzeczności. Pomimo licznych słabości, instytucja ta ze swoim otoczeniem, atmosferą studiów dysponuje zasobami, które wspierają rozwój młodych ludzi wkraczających w dorosłe życie.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Dąbrowski, K. (1964). O dezintegracji pozytywnej. Szkic teorii rozwoju psychicznego człowieka
2.poprzez nierównowagę psychiczną, nerwowość, nerwice i psychonerwice. Warszawa:
3.Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
4.Geertz, C.J. (2005). Wiedza lokalna, Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej.
5.Kraków: Wydawnictwo UJ.
6.Kizwalter, T. (2014). Wielka rewolucja uczelniana. Polityka. Niezbędnik inteligenta, 4, 52–56.
7.Kowalewicz, M.H. (2010). Idea universitas pomiędzy przeszłością a przyszłością. W: D. Pauluk
8.(red.), Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność (s. 13–60). Kraków:
9.Wydawnictwo UJ.
10.Mezei, B.M. (2009). Kryzys uniwersytetu. O roli katolickich instytucji kształcenia wyższego.
11.Ethos, 1–2 (85–86), 29–51.
12.Ortega y Gasset, J. (1978). Misja uniwersytetu. Znak, 6, 712–731.
13.Pauluk, D. (2010). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Doświadczenia
14.studentów pedagogiki. Kraków: Wydawnictwo UJ.
15.Scruton, R. (2015). The End of the University. First Things, Pobrane z: https://www.firstthings.
16.com/article/2015/04/the-end-of-the-university (20.09.2016).
17.Sosnowska, P. (2012). Idea niemieckiego uniwersytetu. Mit Humboldta? Teraźniejszość –
18.Człowiek – Edukacja, 4 (60), 127–141.
19.Sztompka, P. (2014). Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur. Nauka, 1, 7–18.