Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.1-04
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Lista wydań / 1/2017
VIII Polska Rama Kwalifikacji. Kształcenie badaczy czy transformatywnych praktyków?

Autorzy: Anna Babicka-Wirkus
Akademia Pomorska w Słupsku

Lucie Bucharová Bucharová
Dolnośląska Szkoła Wyższa
Słowa kluczowe: doktorat naukowy doktorat profesjonalny doktorat wdrożeniowy transformatywny praktyk
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:11 (43-53)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W artykule poruszamy problematykę osiągania stopnia naukowego doktora. Wskazujemy zalety i wady dyskutowanej obecnie w Polsce propozycji wprowadzenia doktoratu wdrożeniowego w kontekście zmian zachodzących w postrzeganiu uniwersytetu i jego funkcji. Wymogi dotyczące kształcenia doktorantów określone w Europejskich Ramach Kwalifikacji i w Polskiej Ramie Kwalifikacji wskazują na konieczność posiadania przez adeptów nauki nie tylko rozległej wiedzy i znajomości dorobku naukowego przypisanego do określonego obszaru wiedzy oraz umiejętności prowadzenia badań, ale także umiejętności transferu wiedzy i wyników badań do sfery społecznej i gospodarczej. Otwiera to zatem drogę do odmiennego niż tradycyjny sposobu uzyskiwania stopnia doktora.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Blessinger, P. (2016). The shifting landscape of doctoral education. University World
2.News. Pobrano z: http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20161004145514435
3.(2.04.2017).
4.Blessinger, P., Stockley, D. (2016). Innovative Approaches in Doctoral Education: An Introduction
5.to Emerging Directions in Doctoral Education. W: P. Blessinger, D. Stockley
6.(red.), Emerging Directions in Doctoral Education (s. 3–20). United Kingdom–North
7.America–Japan–India–Malaysia–China: Emerald.
8.Czerepaniak-Walczak, M. (2017). Doktoranci i studia doktoranckie – powody i tendencje
9.zmian obrazu w kolorze sepii w inkrustowanej ramie [niepublikowany mps].
10.Doktoraty wdrożeniowe przyjęte przez Radę Ministrów (2017). Pobrano z: http://www.
11.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/doktoraty-wdrozeniowe-przyjete-przez-radeministrow.
12.html (3.02.2017).
13.EDiTE. (2015). Pobrano z: http://www.edite.eu/ (2.04.2017).
14.Furedi, F. (2017). What’s Happened to the University? A sociological explanation of its infantilisation.
15.London–New York: Routledge.
16.International Standard Classification of Education ISCED 2011. (2011). Pobrano z: http://
17.www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-en.pdf (6.04.2017).
18.Klus-Stańska, D. (2013). „Pisać każdy może…” – Pytania o możliwości uszczelniania procedur
19.awansu przed przeciekami pozornych prac naukowych. Rocznik Pedagogiczny, 36,
20.57–68.
21.Kościelniak, C. (2013). Publiczne role współczesnego uniwersytetu: między zobowiązaniami
22.kulturowymi a ekonomicznymi. Humanities and Social Science, 20, 47–62.
23.Kwiek, M. (2010). Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki
24.edukacyjnej w Europie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
25.Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach
26.rosnącej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
27.Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy. Kraków:
28.Oficyna Wydawnicza Impuls.
29.NIK o kształceniu na studiach doktoranckich. (2016). Pobrano z: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/
30.nik-o-ksztalceniu-na-studiach-doktoranckich.html (19.12.2016).
31.Nowak, P. (2014). Hodowanie troglodytów. Uwagi o szkolnictwie wyższym i kulturze umysłowej
32.człowieka współczesnego. Warszawa: Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego.
33.Piotr Dardziński prezentuje koncepcję doktoratów wdrożeniowych. (2016). Pobrano z: http://
34.www.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/piotr-dardzinski-prezentuje-koncepcjedoktoratow-
35.wdrozeniowych.html (2.02.2017).
36.Polska Rama Kwalifikacji. (2016). Pobrano z: http://www.kwalifikacje.edu.pl/images/download/
37.Publikacje/PRK_z_linkami_internet_0411.pdf (23.02.2017).
38.Projekt ustawy. (2017). Pobrano z: http://orka.sejm.gov.pl/opinie8.nsf/nazwa/spr_1287/$file/
39.spr_1287.pdf (6.04.2017).
40.Radwan, A. (red.). (2017). Plus ratio quam vis consuetudinis. Reforma nauki i akademii
41.w Ustawie 2.0. Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Kraków: Oficyna
42.Allerhanda.
43.Review of Professional Doctorates. National Qualifications Authority of Ireland. (October
44.2006). Pobrano z: European University Association, http://www.eua.be/eua/jsp/en/
45.upload/Review%20of%20Professional%20Doctorates_Ireland2006.1164040107604.pdf
46.Soley, L.C. (1995). Leasing the Ivory Tower. The Corporate Takeover of Academia. Boston:
47.South and Pr.
48.Stec, P. (2016). Jaki uniwersytet? Kronos, 4, 250–269.
49.Suchecka, J. (2017). Rektor UW o reformie Gowina: Uniwersytet nie może być sprowadzany do poziomu
50.urzędu. Pobrano z: http://wyborcza.pl/7,75398,21586028,rektor-uw-o-reformie-gowina-
51.uniwersytet-nie-moze-byc-sprowadzany.html (6.04.2017).
52.Szkoły Wyższe i ich finanse w 2012 roku. (2013). GUS, Warszawa. http://stat.gov.pl/obszary-
53.tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2012-r-,2,9.html
54.(4.04.2017).
55.Szkoły Wyższe i ich finanse w 2015 roku. (2016). GUS, Warszawa. Pobrano z: http://stat.gov.
56.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkoly-wyzsze-i-ich-finanse-w-2015-r-,2,12.
57.html (4.04.2017).
58.Thieme, J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA. Warszawa:
59.Wydawnictwo Difin.
60.Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach
61.i tytule w zakresie sztuki. Dz. U. 2003, nr 65, poz. 595.