Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.1-02
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Lista wydań / 1/2017
Idea uniwersytetu katolickiego

Autorzy: Paweł Kaźmierczak
Akademia Ignatianum w Krakowie
Słowa kluczowe: uniwersytet uniwersytet katolicki pedagogika szkoły wyższej
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:7 (25-31)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Alasdair MacIntyre poddaje krytyce kulturę postoświeceniową, zarzucając jej utratę wymiaru teleologicznego. Proponowaną przez niego receptą jest powrót do Arystotelesa i św. Tomasza. Instytucją kluczową dla rozwoju kultury katolickiej jest katolicki uniwersytet. MacIntyre, idąc śladami kard. Newmana, widzi rolę tej instytucji w scalaniu różnych gałęzi nauki w kluczu teologicznym, przy współudziale filozofii. Analizując funkcjonowanie amerykańskich uniwersytetów katolickich, MacIntyre zauważa, że aspirują one do naśladowania prestiżowych uniwersytetów państwowych, zamiast dążyć do podtrzymywania własnej specyfiki. Tematem artykułu jest analiza trafności przedstawionej diagnozy MacIntyre’a oraz kwestia jej przystawalności do realiów polskich uczelni katolickich.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Hauerwas, S. (2007). The State of the University: Academic Knowledges and the Knowledge of
2.God. Malden, MA: Blackwell.
3.Jan Paweł II (1998). Encyklika Fides et ratio. Watykan: Acta Apostolicae Sedis.
4.Kavanagh, L. (2012). Interview: Alasdair MacIntyre, University of Notre Dame. Expositions,
5.6 (2), 1–8.
6.MacIntyre, A. (1998). Aquinas’s Critique of Education: Against His own Age, Against
7.Ours. W: A.O. Rorty (red.), Education; Philosophers on Education, Historical Perspectives
8.(s. 95–108). London–New York: Routledge.
9.MacIntyre, A. (2013). Bóg, filozofia, uniwersytety. Wybrane zagadnienia z katolickiej tradycji
10.filozoficznej. Warszawa: Pax.
11.MacIntyre, A. (1996). Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Warszawa: PWN.
12.MacIntyre, A. (2016). Ethics in the Conflicts of Modernity. An Essay on Desire, Practical Reasoning,
13.and Narrative. Cambridge: Cambridge University Press.
14.MacIntyre, A. (2005). Katolickie uniwersytety. Niebezpieczeństwa, nadzieje, wybory. Znak,
15.606 (11), 18–42.
16.MacIntyre, A. (2006). The End of Education. The Fragmentation of the American University.
17.Commonwealth, October 16.
18.MacIntyre, A. (2009a). The Very Idea of a University: Aristotle, Newman and Us. British
19.Journal of Educational Studies, 57 (4), 347–362.
20.MacIntyre, A. (2009b). Trzy antagonistyczne wersje dociekań moralnych. Warszawa: Wydawnictwa
21.Akademickie i Profesjonalne.
22.MacIntyre, A. Values and distinctive characteristics of teaching and learning in church-related
23.colleges [nieopublikowany mps].
24.Mazurkiewicz, P. (2005). Uniwersytet „z przymiotnikiem”. Znak, 606 (11), 85–93.
25.Newman, J.H. (1990). Idea uniwersytetu. Warszawa: PWN.
26.Prochowicz, J. (2015). Uniwersytet – humanistyka – filozofia. Problematyka kształcenia akademickiego
27.w ujęciu Marthy Nussbaum oraz Alasdaira MacIntyre’a. Lublin: Wydawnictwo
28.Academicon.
29.Szostek, A. (2005). Problem sylwetki absolwenta uniwersytetu, zwłaszcza katolickiego.
30.Znak, 606 (11), 79–84.