Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 1/2014
Quo vadis university teacher?

Autorzy: Ivana Pirohova
University of Presov in Presov
Słowa kluczowe: nauczyciel akademicki rola i zadania nauczyciela akademickiego akademicka tożsamość ewaluacja jakość kształcenia konteksty zmian rozumienia pracy nauczyciela akademickiego
Rok wydania:2014
Liczba stron:18 (25-42)

Abstrakt

W artykule zaprezentowano spojrzenie na nauczyciela akademickiego z perspektywy jakości jego pracy oraz kryteriów, którym musi on sprostać. Autorka zwraca uwagę na fakt, iż nauczyciel akademicki musi posiadać konkretne umiejętności, dlatego też jego praca podlega ciągłej ewaluacji, wydawana jest opinia na temat wartości działań podejmowanych przez nauczyciela akademickiego poprzez systematyczne zbieranie i analizowanie informacji o nim w odniesieniu do znanych celów i kryteriów. Ona/on musi być jednocześnie naukowcem, nauczycielem, innowatorem oraz organizatorem własnej pracy. Łączenie tak wielu ról i zadań nie jest proste. Dlatego nasuwa się pytanie: Czy możliwe jest jednoczesne wykonywanie tych wszystkich działań skutecznie (efektywnie). Autorka zauważa i interpretuje wyczuwalną (widoczną) różnicę pomiędzy implikowanymi wizjami o mądrej, dojrzałej osobowości nauczyciela/naukowca i oczekiwanymi, wymiernymi wysiłkami w dziedzinie badań, edukacji i innowacji do praktyki w kontekście epokowych zmian w obrębie zadań i funkcji edukacji oraz edukacyjnej roli uczelni i edukacji w społeczeństwie z perspektywy oddzia- ływania wiedzy o problemie, refleksji i autorefleksji praktykującego nauczyciela akademickiego w Republice Słowackiej.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bennich-Björkman L., Has Academic Freedom Survived? An Interview Study of the Conditions for Researchers in an Era of Paradigmatic Change, “Higher Education Quarterly“ 2007, Vol. 61(3).
2.Cipro M., Průvodce dějinami výchovy, Panorama, Praha 1984.
3.Kosová B., Filozofické a globálne súvislosti edukácie, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, Banská Bystrica 2013.
4.Kráľová L., Sociálne roly a sociálne statusy v škole, in: Učiteľ a škola, G. Moško, G. Ichniovská, E. Hleba (eds.), Metodicko-pedagogické centrum v Prešove, Prešov 1996.
5.Cox A. M., None of Your Business: The Rise of the University of Phoenix and For-Profit Education – and Why It Will Fail Us All, in: Steal This University. The Rise of The Corporate University and the Academic Labor Movement, B. Johnson. P. Kavanagh, K. Mattson (eds.), Routledge, New York–London 2004.
6.Fay B., Současná filosofie sociálních věd, Multikultúrní prístup, SLON, Praha 2002.
7.Gee J. P., Identity as an Analytic Lens for Research in Education, in: Review of research in education, W.G. Secada (ed.), Vol. 25, American Educational Research Association, Washington DC 2001.
8.Griffin C., Didacticism. Lectures and lecturing, in: The Theory and Practice of Teaching, P. Jarvis (ed.), Routledge, London–New York 2006.
9.Harley S., Muller-Camen M., A, Collin, From Academic Communities to Managed Organizations: The Implications for Academic Careers in UK and German
10.Universities, “Journal of Vocational Behavior” 2004, Vol. 64(2).
11.Harris S., Rethinking Academic Identities, Neo-Liberal Times, “Teaching in Higher Education 2005, Vol. 10(4).
12.Henkel M., Academic Identity and Autonomy in a Changing Policy Environment, “Higher Education” 2005, Vol. 49(1–2).
13.Innovative Clusters Drivers of National Innovations Systems. Enterprise, Industry and Services, OECD 2001, http://www.nist.gov/public_affairs/releases/upload/spi
14.the-plastics-industry-trade-association-attachment.pdf (9.08.2014).
15.Innovative Clusters Drivers of National Innovations Systems. Enterprise, Industry and Services, OECD 2001, http://www.nist.gov/public_affairs/releases/upload/spi-the-plastics-industry-trade-association-attachment.pdf (9.08.2014)
16.Janotová H., 2004 in: R. Bednárik, B. Holubová, K. Repková, Vedecká kariéra v povedomí mladých ľudí. “Career in Science in young peoples´ perception“, in: Family and labour (Práca a rodina), 2, 2006, s. 12–22. online cit. 10.5.2011 Dostupné na internete www.ceeol.com/aspx/getdocument.aspx?logid=5&id=ab2d93c2-730a
17.4b93-b129-78da31278346.pdf (13.07.2014)
18.Keller J., Tvrdý L., Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna, SLON, Praha 2008.
19.Kobová L., Akademický kapitalizmus na Slovensku, in: Situovaná veda. Podoby a kontexty tvorby poznania, M. Szapuová (ed.), Centrum rodových štúdií, Bratislava 2009.
20.Kogan M., Higher Education Communities and Academic Identity, „Higher Education Quarterly“ 2000, Vol. 54(3).
21.Komenský J. A., Predpisy pre dobre organizovanú školu, SPN, Bratislava 1991.
22.Kosová B., Profesia a profesionalita učiteľa v teoretických súvislostiach, in: Profesijný
23.rozvoj učiteľa, B. Kasáčová, B. Kosová, I. Pavlov, B. Pupala, M. Valica (eds.), Metodicko-pedagogické centrum, Prešov 2006.
24.Liessmann K. P., Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědení, SLON, Praha 2009.
25.Porubský S., Edukačné doktríny a kríza súčasnej školy, „Pedagogické rozhľady“ 2010, č. 1.
26.Lukáčová J., Búgelová T., Pracovná spokojnosť vysokoškolských učiteľov v kontexte
27.reformy školstva, in: Psychologie práce a organizace, M. Rymeš, J. Štikar, J. (eds.), Príspevky z medzinárodnej konferencie konanej v dňoch 27–29.5.2009, Matfyzpress, Praha 2009.
28.Platková Olejárová G., Komenská K., Klembárová J., 1. kapitola. Akademická sloboda vysokoškolských učiteľov, in: G. Platková Olejárová, K. Komenská, J. Klembárová, Akedemická etika: akademická sloboda a medziľudské vzťahy, Prešovská fakulta, filozofická
29.fakulta, Prešov 2013.
30.Slaughter S., Leslie L. L., Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University, Johns Hopkins University Press, Baltimore 1999.
31.Śliwerski B., Problémy pedagogiky a edukácie v postmodernistickom období, in:
32.Edukácia človeka – problémy a výzvy pre 21. Storočie, M. Lukáč (ed.), Prešovská univerzita
33.v Prešove, Fakulta humanitných a prírodných vied, Prešov 2012, s. 43, http://www.pulib.
34.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Lukac1 (11.08.2014)
35.Usher R., Edwards R., Postmodernism and Education: Different Voices, Different
36.Worlds, Routledge, London–New York 2003.