1. | Agamben G., Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, tłum. M. Salwa, Warszawa 2008. |
2. | Althusser L., Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, tłum. A. Staroń, strona internetowa Nowej Krytyki, dostęp: http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article279 (otwarte 20.09.2015). |
3. | Amin S.. Zmurszały kapitalizm, tłum. R. Wojna, Z. M. Kowalewski, Warszawa 2004. |
4. | Autonomia robotnicza, red. K. Król, Oficyna Bractwo Trojka, Poznań 2007. |
5. | Bensaïd D., Wywłaszczeni. Marks, własność i komunizm, tłum. Z. M. Kowalewski, Warszawa 2010. |
6. | Bey H., Tymczasowa Strefa Autonomiczna, tłum. J. Karłowski, Kraków 2001. |
7. | Bilińska-Suchanek E., Nauczyciel i opór (wobec) systemu edukacji, Toruń 2013. |
8. | Bookchin M., Anarchizm społeczny czy anarchizm stylu życia?, tłum I. Czyż, Poznań 2006 . |
9. | Bookchin M., Przebudowa społeczeństwa, tłum. I czyż, Poznań 2009; |
10. | Bourdieu P., Medytacje pascaliańskie, tłum. K. Wakar, Warszawa 2006. |
11. | De Angelis M., Grodzenia, dobra wspólne i ‘zewnętrze’, tłum. t. Leśniak, „Praktyka Teoretyczna”, nr 6, 2012. |
12. | Debord G., Społeczeństwo spektaklu, tłum. M. Kwaterko, Warszawa 2006. |
13. | Deleuze G., Postscriptum o społeczeństwach kontroli [w:] G. Deleuze, Negocjacje 1972-1990, tłum. M. Heler, Wrocław 2007. |
14. | Dudzikowa M., Niekomfortowe położenie instytucji uniwersytetu w kłopotliwym kontekście. Esej w trosce o rozwój (nie tylko) kapitału społecznego [w:] Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza – interpretacje-konteksty, red. M. Dudzikowa i in., Kraków 2013. |
15. | Engels F., Położenie klasy robotniczej w Anglii. Na podstawie własnych obserwacji i autentycznych źródeł [w:] MED., t. 2. |
16. | Ford D. R., Review of Tyson E. Lewis, On Study: Giorgio Agamben and Educational Potentiality, Routlege 2013, „Studies in Philosophy and Education” 2014, vol. 33, no. 1. |
17. | Foster J. B., McChesney R. W., Kryzys bez końca. Jak kapitał monopolistyczno-finasowy wywołuje stagnację i wstrząsy od Stanów Zjednoczonych po Chiny, tłum. Grzegorz Konat, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2014. |
18. | Foucault M., Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, tłum. M. Herer, Warszawa 2010. |
19. | Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więziennictwa, tłum. T. Komendant, Warszawa 1998. |
20. | Giroux H., Naga pedagogia i przekleństwo neoliberalizmu: przemyśleć edukacje wyższą jako praktykę wolności, tłum. P. Zamojski [w:] H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Kraków 2010. |
21. | Goldfarb J. C., Polityka rzeczy małych. Siła bezsilnych w mrocznych czasach, tłum. U. Lisowska, K. Liszka, A. Orzechowski, Wrocław 2012, s. 71. |
22. | Haider A., Mohandesi S., Workers’Inquiry: A Genealoby, View Point, nr 3, dostęp: https://viewpointmag.com/2013/09/27/workers-inquiry-a-genealogy/ (otwarcie: 17.09.2015). |
23. | Haiven M., Reimagining our collective powers against austerity, Roarmag. Reflections on a revolution, dostęp: http://roarmag.org/2015/06/max-haiven-common-austerity/ (otwarty 12.09.2015). |
24. | Illich I., Społeczeństwo bez szkoły, tłum. F. Cimena, Warszawa 1976. |
25. | Introduction to the New Enclosures, „Midnight Notes”, nr 10, 1990; D. Bollier, The Commons. Dobra wspólne dla każdego, tłum. Spółdzielnia Socjalna Faktoria, Zielonka 2014. |
26. | Kolektyw Edu-Factory, Introduction: All Power to Self-Education! [w] Toward a Global Autonomous University, Brooklyn 2009. |
27. | Lewis T. E., On Study. Giorgio Agamben and educational potentiality, Londyn, Nowy Jork, 2013. |
28. | Linebaugh P., Stop, Thief! The Commons, Enclosures and Resistance, Oakland, 2014. |
29. | Lordon F., Kapitalizm, niewola i pragnienie. Marks i Spinoza, tłum. M. Kowalska, M. Kozłowski, Warszawa 2010. |
30. | Luksemburg R., Akumulacja kapitału, Warszawa 2011. |
31. | Marks K., Kapitał, t. I, Warszawa 1951. |
32. | Marks K., Obrady szóstego Landtagu reńskiego. Artykuł trzeci. Debaty nad ustawą o kradzieży drzewa [w:] MED., t. 1 |
33. | Marks K., Zarys krytyki ekonomii politycznej, tłum. Z. J. Wyrozembski, Warszawa 1986. |
34. | Mattick P., Biznes się kręci. Kryzys gospodarczy i upadek kapitalizmu, tłum, b.d., Poznań, Trojka 2014. |
35. | Mezzadra S., Tak zwana akumulacja pierwotna [w:] Marks. Nowe perspektywy, tłum. S. Królak, Warszawa 2014. |
36. | Musiał K., Uniwersytet na miarę swego czasu. Transformacja społeczna w dobie postindustrialnej a zmiany w szkolnictwie wyższym krajów nordyckich, Gdańsk 2013. |
37. | Negri A., Hard M., Imperium, tłum. S. Ślusarski, A. Kołbaniuk, Warszawa 2005. |
38. | Raunig G., Rzecz-pospolita. Nowe maszyny tego, co wspólne, tłum. M. Ratajczak, „Praktyka Teoretyczna” nr 4, 2011, s. 166. |
39. | Raunig G., W trybie modulacji fabryki wiedzy [w:] Czytanki dla robotników sztuki. Kultura nie dla zysku, red. K. Chmielewska, K. Szreder, T. Żukowski, Warszawa 2009. |
40. | Roggero G., Notes on framing and re-inventing co-reasearch, “Ephemera. Theory and politics in organizaction” nr 14, 2014 |
41. | Rutkowiak J., O oporze i odporze edukacyjnym: kreatywność oporu realizuje się w odporze [w:] Kreatywność oporu w edukacji, red. E. Bilińska-Suchanek, Toruń 2009. |
42. | Shukaitis S., Infrapolityka i nomadyczna maszyna edukacyjna, tłum. O. Szwabowski, Edu-Factory Polska, dostęp na: http://www.ha.art.pl/prezentacje/39-edufactory/1959-stevphen-shukaitis-infrapolityka-i-nomadyczna-maszyna-edukacyjna.html (otwarty 11.09.2015). |
43. | Standing G., Prekariat, Nowa niebezpieczna klasa, tłum. K. Czarnecki, P. Kaczmarski, M. Karolak, Warszawa 2014. |
44. | Szwabowski O., Mała wywrotowa polityka, Parezja nr 1, 2014. |
45. | Szwabowski O., Polityka społeczna, nie indywidualistyczna [w:] Biuletyn Poznańskiej Biblioteki Anarchistycznej, nr 5. |
46. | Szwabowski O., Ruch Occupy: inna demokracja, inna pedagogika [w:] Edukacyjne i społeczne konteksty demokracji, red. A. Olczak, P. Prüfer, D. Skrocka, Gorzów Wielkopolski 2015. |
47. | Szwabowski O., Uniwersytet metropolitalny, korupcja i wychowanie przez dług, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, nr 68, 2014. |
48. | Szwabowski O.. Tymczasowa Sfera Autonomiczna: nowa utopia anarchistyczna? [w:] Utopia – wczoraj i dziś, red. T. Sieczkowski, D. Misztal, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. |
49. | Traverso E., Europejskie korzenie przemocy nazistowskiej, tłum. A. Czarnacka, Warszawa 2011. |
50. | Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, tłum. M. Bilewicz, A. W. Jelonek, K. Tyszka, Warszawa 2004. |
51. | Zamojski P., Uniwersytet jako sfera publiczna – wprowadzenie do projektu interwencji, Rocznik Pedagogiczny, t. 34, 2011. |