Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2018.2-04
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 2/2018 (24)
O potrzebie egzystencjalnej refleksji nad kształceniem

Autorzy: Julita Orzelska
Uniwersytet Szczeciński
Słowa kluczowe: sens egzystencjalny samorefleksja samodzielna aktywność przymierze edukacyjne
Data publikacji całości:2019
Liczba stron:11 (41-51)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Egzystencjalna refleksja nad kształceniem wynika z dbałości o samodzielną aktywność jej uczestników, by za każdym razem potrafili projektować własne historie życia. Uwrażliwienie egzystencjalne pedagoga wymaga zatroszczenia się o przymierze edukacyjne, którego warunkiem jest pozyskanie zaangażowanej postawy uczącego się, którą cechuje podmiotowa samodzielność w zakresie troski o własny rozwój.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Jaworska-Witkowska, M., Witkowski, L. (2009). Dydaktyka przeżycia – terra incognita? (o dochowaniu
2.twórczej wierności i przesłaniu naukowemu Wincentego Okonia). W: A. Bogaj, H. Kwiatkowska
3.(red.), Życie i dzieło z ideą wielostronności w tle (s. 79–102). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
4.Koselleck, R. (2009). Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego. Warszawa:
5.Oficyna Naukowa.
6.McWilliams, N. (2008). Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7.Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Państwowe
8.Wydawnictwo Naukowe.
9.Witkowski, L. (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu
10.Badań Edukacyjnych.
11.Witkowski, L. (2014). Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna
12.ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków:
13.Oficyna Wydawnicza Impuls.