Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.2-13
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 2/2017 (22)
Cechy nauczyciela akademickiego z perspektywy studentów artystycznej szkoły wyższej
(FEATURES OF AN ACADEMIC TEACHER ACCORDING TO STUDENTS OF THE ARTISTIC UNIVERSITY)

Authors: Teresa Joanna Andrzejewska
Akademia Sztuki w Szczecinie
Keywords: features of an academic teacher master-student relationship academic teacher
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (153-162)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Characteristic of a teacher – master has been presented from a point of view of the students of the academy of art. is perspective aims to emphasize some important aspects of the teacher’s characteristic which may affect teacher-student relationship, as well as form it as a master-student relationship. The discussed issue does not cover all possible relations between a student and a teacher, but it gives a base to provide a dialogue between teacher and students. It also enables the exchange of experiences due to development of both participant of the relation, not only in the layer of didactics, but also artistics and personality.
Download file

Article file

Bibliography

1.Andrzejewska, T. (2016). Relacja mistrz−uczeń w edukacji akademickiej na przykładzie artystycznej szkoły wyższej. Praca doktorska. Szczecin: Instytut Pedagogiki Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego.
2.Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism lozo cznych, tłum. J. Doktór. Warszawa: Instytut Wydaw- niczy Pax.
3.Ecler, B. (2001). Relacja mistrz–uczeń: rzecz o inspirowaniu. Kilka uwag na marginesie badań biogra cznych. W: M. Szczepańska (red.), Elitaryzm. Mistrz w edukacji (s. 49–55). Słupsk: Po- morska Akademia Pedagogiczna.
4.Gara, J. (2008). Pedagogiczne implikacje lozo i dialogu. Kraków: Wydawnictwo WAM. Goćkowski, J. (1984). Autorytety świata uczonych. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Heller, M. (2009). Jak być uczonym, tłum. M. Szczerbińska-Polak, Kraków: Wydawnictwo Znak. Kłoczowski, J.A. (1994). Czas marnych mistrzów? Znak, 474 (11), 4–7.
5.Kwaśnica, R. (2000). Ku dialogowi w pedagogice. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatyw-
6.na. Dylematy teorii (s. 47–60). Kraków: O cyna Wydawnicza Impuls.
7.Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
8.Maciejewska, M. (2001). Odpowiedzialność moralna nauczyciela-mistrza. W: M. Szczepańska (red.), Elitaryzm. Mistrz w edukacji (s. 35–41). Słupsk: Wydawnictwo Uczelniane. Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku.
9.Olbrycht, K. (1998). Współczesne pytania wokół relacji „mistrz−uczeń”. Miesięcznik Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pobrano z: http://gazeta.us.edu.pl/node/194851 (6.09.2017).
10.Pietrzak, M. (2017). Mistrzowie i uczniowie. Kształtowanie warsztatu, osobowości i postaw współczesne- go artysty. Warszawa: Bel Studio Sp. z o.o.
11.Polak, K. (1999). Indywidualne teorie nauczycieli. Geneza, badanie, kształtowanie. Kraków: Wydaw- nictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
12.Rodziński, S. (2004). Relacja mistrz−uczeń. Anachronizm czy nowa szansa. W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej (s. 67–71). Kraków: Wydawnictwo Uni- wersytetu Jagiellońskiego.
13.Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwali kacji dla Szkolnictwa Wyższego. Pobrano z: http://www.nauka.gov.pl/ krajowe-ramy-kwali kacji/ (5.09.2017).
14.Szlachta, Z. (1984). Mistrz. Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
15.Tischner, J. (2012). Filozo a dramatu. Kraków: Wydawnictwo Znak.
16.Uslaner, E.M. (2008). Zaufanie strategiczne i zaufanie normatywne, tłum. H. Roczniak, M. Za-
17.sada. W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności (s. 181–223). Kra-
18.ków: Wydawnictwo Znak.
19.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005 nr 164, poz. 1365.
20.Pobrano z: http:// www.bip.nauka.gov.pl/ustawy-akty-sw/ustawa-z-dnia-27-lipca-2005-r-
21.prawo-o-szkolnictwie-wyzszym-tekst-uje dnolicony.html (5.09.2017).
22.Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, lozo ą i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa: Instytut
23.Badań Edukacyjnych.
24.Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: O cyna Wydawnicza
25.Impuls.
26.Żywczok A. (2009). Aksjologia odkrycia naukowego – studium rozwoju i wychowania osobowości nauko-
27.wych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.