Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2017.1-11
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / 1/2017
Nowa perspektywa praktycznego kształcenia nauczycieli
(New perspective of practical teacher training)

Authors: Anna Kienig
Uniwersytet w Białymstoku

Agnieszka Suplicka
Uniwersytet w Białymstoku
Keywords: teacher education pedagogical practical training innovative practice programs
Data publikacji całości:2018
Page range:11 (133-143)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper focuses on the model of teacher education in Poland. It examines some of the ideas about how teachers should be prepared in changing world and society. The paper also offers some frameworks for new ideas in teachers education, eg. competency-based teacher preparation. The key element of teacher education is practical training. The main aim of this paper is to present a new perspective of practical training in teacher preparation based on EU projects „Usus est optimus magiste r – praktyka jest najlepszym nauczycielem”. The project was implemented by the University of Bialystok in cooperation with Pedagogical University in Krakow, Rzeszow University and Bialystok Technical University, and developed innovative programs of practical training in preparation for the teaching profession.
Download file

Article file

Bibliography

1.Chomczyńska-Rubacha, M. (2010). Ukryty program edukacji pedagogów i nauczycieli. Kultura i Edukacja, 2, 17–31.
2.Dudzikowa, M. (2006). Jak kształcić nauczycieli u progu XXI wieku. Rocznik Pedagogiczny,29, 26–45.
3.Dylak, S. (2004). Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III (s. 553–567). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie„Żak”.
4.Hejnicka-Bezwińska, T. (2015). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Kamińska, A. (2014). Nabywanie kompetencji kluczowych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zmieniającym się świecie edukacyjnym i społecznym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1 (31), 53–68.
6.Kienig, A., Suplicka, A. (2015). Uczenie się przez praktykę – nowe rozwiązania w kształceniu nauczycieli. Białystok: Wydawnictwo Libra.
7.Klus-Stańska, D., Szczepska-Pustkowska, M. (red.). (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
8.Kwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. II (s. 291–323). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
9.Laska, E.I. (2007). Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
10.Olejnik, P. (2006). Przygotowanie zawodowe nauczycieli w perspektywie współczesnych kontekstów edukacyjnych i społecznych. W: A. Kusztelak, A. Zduniak (red.), Kształcenie zawodowe w teorii i praktyce edukacyjnej (s. 94–108). Poznań: Wydawnictwo WSB.
11.Pankowska, D. (2011). Praktyczne przygotowanie do zawodu nauczyciela. Raport z analizy programów praktyk pedagogicznych. Zamość: Oficina Simondis.
12.Walkiewicz, B. (2008). Opiekun praktyk pedagogicznych w szkole. W: K. Sujak-Lesz (red.), Kształcenie nauczycieli w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia (s. 130–139). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
13.Wiłkomirska, A. (2005). Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.