Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2018.2-13
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 2/2018 (24)
Doświadczanie autonomii przez studentów działających w kołach naukowych
(EXPERIENCING AUTONOMY BY STUDENTS WORKING IN SCIENTIFIC CIRCLES)

Authors: Ilona Kość
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: autonomy study scientific circles
Data publikacji całości:2019
Page range:11 (151-161)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

To a large extent, studying consists in independent work of the learner and experiencing the autonomy of students, expressed in the responsibility for their development, the choices made, the quality of learning and its effects. Undoubtedly, scientific circles are the dominant form occurring within the student scientific movement. In terms of undertaken tasks, they are basically not limited, they are created endogenously, on the initiative of the students themselves, sometimes from the passion of academic teachers who are looking for allies among students. On the example of the activity of the Student Social Work Association Empowerment from the Institute of Pedagogy of the University of Szczecin, I will analyze the experience of autonomy understood as independence related to the right to self-determination and selfdetermination of internal affairs, as well as the creation of an external collective with all its consequences.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antonowicz, D. (2005). Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki. Warszawa: Instytut Spraw
2.Publicznych.
3.Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic!
4.Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło
5.dusze dzisiejszych studentów. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
6.Erikson, E.H. (1970). The Life Cycle. Epigenesis of Identity. W: H. Fitzgerald (red.), Development Psychology
7.(s. 46–81). New York–London: W.W. Norton & Company.
8.Furedi, F. (2008). Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści? Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
9.Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa:
10.Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Granosik, M., Gulczyńska, A. (2014). Empowerment i badania w pracy socjalnej. W: A. Gulczyńska,
12.M. Granosik (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne (s. 15–23). Warszawa:
13.Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
14.Jezierska, B. (2003). Autonomia. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI w. (s. 244–246).
15.Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
16.Kanafa-Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment) – pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie,
17.1, 130–140.
18.Kosz, J. (2011). Student pokolenia Y. Forum Dydaktyczne, 7–8, 107–118.
19.Kromolicka, B. (2016). Zaangażowanie studentów w proces kształcenia uniwersyteckiego. Pedagogika
20.Szkoły Wyższej, 2 (20), 23–36. DOI: 10.18276/psw.2016.2-03.
21.Łukasik, B. (2013). Edukacja akademicka przestrzenią wdrażania studenta do poznawczej i egzystencjalnej
22.autonomii. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 22,
23.253–258.
24.Melosik, Z. (2003). Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej.
25.Chowanna, 1, 19–37.
26.Melosik, Z. (2004). Kredencjalizm: krytyka liberalnej interpretacji roli dyplomów. W: Z. Kwieciński,
27.B. Śliwerski (red.), Pedagogika (s. 325–351). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
28.Obuchowski, K. (1985). Autonomia jednostki a osobowość. W: J. Reykowski, O. Owczynnikowa,
29.K. Obuchowski (red.), Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości (s. 75–100). Wrocław: Zakład
30.Narodowy im. Ossolińskich.
31.Opiłowska, M. (2009). Współcześni studenci jako stratedzy własnej kariery zawodowej: (w świetle
32.teorii gier i kredencjalizmu). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4 (48), 107–126.
33.Pauluk, D. (2016). Współczesny uniwersytet w potocznych doświadczeniach studentów. Teraźniejszość
34.– Człowiek – Edukacja, 3 (75), 183–196.
35.Podgórska, J. (2014). Żacy. XXI. Polityka. Niezbędnik Inteligenta, 4, 86–89.
36.Pytka, L. (2000). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne.
37.Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
38.Rusek, H. (2005). Współczesne młode pokolenie jako wyzwanie dla socjalizacji i wychowania.
39.W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja
40.szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości (s. 255–267). Kraków:
41.Oficyna Wydawnicza Impuls.
42.Szafraniec, K. (2000). Stawanie się nowego aksjonormatywnego ładu. Perspektywa ujęcia międzygeneracyjnego.
43.Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania, 339 (14), 3–22.
44.Szostek, A. (red.) (2015). Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. Część II. Misja społeczna uniwersytetu
45.w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
46.Sztompka, P. (2017). Autonomia: fundament kultury akademickiej. W: Autonomia uczelni i środowiska
47.akademickiego ‒ odpowiedzialność i etos akademicki (s. 29–34). Warszawa: Instytut Problemów
48.Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha, Oficyna Wydawnicza SGH.
49.Ustawa (2004). Ustawa z 12.03.2004 o pomocy społecznej. Dz.U. 2018, poz. 1508.