Pedagogika Szkoły Wyższej

ISSN: 2083-4381    OAI    DOI: 10.18276/psw.2018.2-04
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 2/2018 (24)
O potrzebie egzystencjalnej refleksji nad kształceniem
(ABOUT THE NEED OF EXISTENTIAL AFTERTHOUGHT OVER EDUCATION)

Authors: Julita Orzelska
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: existential meaning self-reflection individual activity educational alliance
Data publikacji całości:2019
Page range:11 (41-51)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Existential afterthought over education comes from one’s caring about their activity to be able to create their own life’s history at any given moment. Existential sensitivity of a pedagogue requires concern about educational alliance, whose task is to seek one’s involved attitude of learning, which characterizes individual independence in terms of caring about self-development.
Download file

Article file

Bibliography

1.Jaworska-Witkowska, M., Witkowski, L. (2009). Dydaktyka przeżycia – terra incognita? (o dochowaniu
2.twórczej wierności i przesłaniu naukowemu Wincentego Okonia). W: A. Bogaj, H. Kwiatkowska
3.(red.), Życie i dzieło z ideą wielostronności w tle (s. 79–102). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
4.Koselleck, R. (2009). Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego. Warszawa:
5.Oficyna Naukowa.
6.McWilliams, N. (2008). Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7.Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Państwowe
8.Wydawnictwo Naukowe.
9.Witkowski, L. (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu
10.Badań Edukacyjnych.
11.Witkowski, L. (2014). Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna
12.ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków:
13.Oficyna Wydawnicza Impuls.