1. | Alberti, M. (2008). Advances in urban ecology. Integrating humans and ecological processes in urban ecosystems. New York: Springer. |
2. | Amato, D. (1999). Port planning and port/city relations. The Dock and Harbour Authority, 80, 45–48. |
3. | Badera, J. (2010). Konflikty społeczne na tle środowiskowym związane z udostępnianiem złóż kopalin w Polsce. Gospodarka Surowcami Mineralnymi, 26 (1), 105–125. |
4. | Bailey, D., Plenys, T., Solomon, G.M., Campbell, T.R., Ruderman Feuer, G., Masers, J., Tonkonogy, B. (2004). Harboring pollution. Strategies to clean up U.S. ports. New York: Natural Resources Defence Council. |
5. | Bartłomiejski, R. (2015). Mieszkańcy osiedla w sytuacji konfliktu ekologicznego w mieście. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
6. | Bartłomiejski, R. (2016). Milcząca zgoda i (samo)wykluczenie mieszkańców osiedla – strategia władz miasta w rozwiązywaniu konfliktu ekologicznego w mieście. Przegląd Socjologiczny, 65, 125–145. |
7. | Bednarek-Szczepańska, M., Dmochowska-Dudek, K. (2015). Przestrzenny wymiar syndromu NIMBY na wsi i w małych miastach w Polsce. Przegląd Geograficzny, 87 (4), 683–703. |
8. | Biela, A. (1991). Konflikt ekologiczny pod Opolem. Śląsk Opolski, 3, 1–7. |
9. | Burghardt, A.F. (1971). A hypothesis about gateway cities. Annals of the Association of American Geographers, 61 (2), 269–285. |
10. | Castells, M. (1979). The urban question: a Marxist approach. Cambridge: MIT Press. |
11. | Castells, M. (1996). The rise of the network society. Malden, MA: Blackwell Publishers. |
12. | Castells, M. (2009). Communication power. Oxford–New York: Oxford University Press. |
13. | Dmochowska-Dudek, K. (2008). Usługowe obiekty NIMBY w oczach mieszkańców Łodzi. Space-Society-Economy, 8, 189–196. |
14. | Dmochowska-Dudek, K. (2011). Konflikty społeczne wokół inwestycji w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym. Space-Society-Economy, 10, 29–56. |
15. | Ducruet, C. (2011). The port city in multidisciplinary analysis. In: J. Alemany, R. Bruttomesso (eds.), The port city in the XXIst century: New challenges in the relationship between port and city (pp. 32–48). Venetia: RETE. |
16. | Ducruet, C., Lee, S.-W. (2006). Frontline soldiers of globalisation: Port-city evolution and regional competition. GeoJournal, 67 (2), 107–122. |
17. | Emerson, K., Nabatchi, T., O’Leary, R., Stephens, J. (2003). The Challenges of Environmental Conflict Resolution. In: R. O’Leary, L.B. Bingham (eds.), The promise and performance of Environmental Conflict Resolution (pp. 3–26). Washington, DC: Resources for the Future. |
18. | Eurostat (2009). Nearly half of the population of EU countries with a sea border is located in coastal regions. Agriculture and Fisheries, 47. Retrieved from: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3433488/5281405/KS-SF-09-047-EN.PDF/121dae7c-a53c-464a-baca-a314e652f4e7. |
19. | Forno, G. (1985). Gênes: ville-port. Renaissance Urbaine en Europe, Etude, 27, 75–84. |
20. | Foucault, M. (1997). Of other spaces: utopias and heterotopias. In: N. Leach (ed.), Rethinking architecture: A reader in cultural theory (pp. 330–336). New York: Routledge. |
21. | Frączek, P. (2011). Przeciwdziałanie konfliktom lokalizacyjnym w sektorze energii. Polityka Energetyczna, 14 (2), 65–78. |
22. | Fujita, M. (ed.) (1999). The spatial economy: cities, regions and international trade. Cambridge & London: MIT Press. |
23. | Gliński, P. (2001). Konflikt o puszczę. Raport z badań nad konfliktem społecznym o poszerzenie Białowieskiego Parku Narodowego. Pogranicze. Studia Społeczne, 10, 47–113. |
24. | Hoyle, B.S. (1998). The redevelopment of derelict port areas. The Dock & Harbour Authority, 887 (79), 46–49. |
25. | Jaffee, D. (2015). “A Deeper Channel Floats all Boats”: The Port Economy as Urban Growth Engine. Environment and Planning A, 47, 83–800. |
26. | Królikowska, K. (2007). Konflikty społeczne w polskich parkach narodowych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
27. | Lake, R.W. (1996). Volunteers, NIMBYs, and environmental justice: dilemmas of democratic practice. Antipode, 28 (2), 160–174. |
28. | Lam, J.S.L., Ng, A.K.Y., Fu, X. (2013). Stakeholder management for establishing sustainable regional port governance. Research in Transportation Business & Management, 8 (1), 30–38. |
29. | Lefebvre, H. (1991). The production of space. Oxford: Blackwell. |
30. | Logan, J.R., Molotch, H.L. (1987). Urban fortunes: The political economy of place. Berkeley, CA: University of California Press. |
31. | Matczak, P. (1996). Społeczne uwarunkowania eliminacji syndromu NIMBY. In: R. Cichocki (ed.), Podmiotowość społeczności lokalnych. Praktyczne programy wspomagania rozwoju. Poznań: Media G.T. Retrived from: http://www.staff.amu.edu.pl/~matczak/images/spo%B3eczne%20uwarunkowania%20eliminacji%20syndromu%20nimby.pdf. |
32. | Matczak, P. (2004). Lokalne protesty na tle ochrony środowiska. In: P. Buczkowski, P. Matczak (eds.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem (pp. 59–66). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej. |
33. | Mega, V.P. (2016). Conscious coastal cities: Sustainability, blue green growth, and the politics of imagination. Cham: Springer International Publishing. |
34. | Merk, O. (2013). The competitiveness of global port-cities: synthesis report. Paris: OECD Publishing. |
35. | Merk, O. (2014). The effectiveness of port-city governance. In: Y. Alix, B. Delsalle, C. Comtois (eds.), Port-City governance (pp. 279–292). Le Havre: Foundation Sefacil. Editions EMS. |
36. | Michałowska, E. (2008). Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym. Studia Regionalne i Lokalne, 31 (1), 60–80. |
37. | Misiak, W., Łucki, Z. (2012). Energetyka a społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
38. | Ng, A.K., Ducruet, C., Jacobs, W., Monios, J., Notteboom, T., Rodrigue, J.-P., Slack, B., Tam, K., Wilmsmeier, G. (2014). Port geography at the crossroads with human geography: between flows and spaces. Journal of Transport Geography, 41, 84–96. |
39. | Nowak, M. (2004). Protesty lokalizacyjne jako egzemplifikacja zmiany systemowej połowy lat dziewięćdziesiątych. In: P. Buczkowski, P. Matczak (eds.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem (pp. 67–79). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej. |
40. | Pearson, S., Windupranata, W., Pranowo, S.W., Putri, A., Ma, Y., Vila-Concejo, A., Fernández, E., Arvanitidis, C. (2016). Conflicts in some of the World harbours: what needs to happen next? Maritime Studies, 15 (1), 1–23. |
41. | Pellow, D.N. (2004). Garbage wars: The struggle for environmental justice in Chicago. Cambridge, MA: MIT. |
42. | Percival, V., Homer-Dixon, T. (2001). The case of South Africa. In: P.F. Diehl, N.P. Gleditsch (eds.), Environmental Conflict (pp. 13–35). Boulder: Westview Press. |
43. | Radziejowski, J. (2003). Konflikty wokół ochrony przyrody w Polsce. In: J. Czartoszewski (ed.), Konflikty społeczno-ekologiczne (pp. 9–20). Warszawa: Verbinum. |
44. | Radziejowski, J. (2011). Obszary chronionej przyrody. Historia, stan obecny, wyzwania przyszłości. Warszawa: Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP. |
45. | Runc, J. (1998). Ochrona środowiska a konflikty społeczne w Polsce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. |
46. | Runc, J. (2000). Społeczny wymiar lokalnych konfliktów ekologicznych. In: A. Papuziński (ed.), Polityka – ekologia – kultura. Społeczne przesłanki i przejawy kryzysu ekologicznego (pp. 217–224). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. |
47. | Santasieri, C. (2012). Port of call or port of conflict: the evolution of the port of New York and New Jersey, port-city relationships, and the potential for land use conflicts on the Newark bay waterfront. The New Jersey Institute of Technology’s Electronic Theses & Dissertations Project. Retrieved from: http://archives.njit.edu/vhlib/etd/2010s/2012/njit-etd2012-044/njitetd2012-044.php. |
48. | Sassen, S. (1994). Cities in a world economy. Thousand Oaks: Pine Forge Press. |
49. | Stankiewicz, P. (2007). Konflikty technologiczne w społeczeństwie ryzyka. Przykład sporu o budowę masztu telefonii komórkowej. Studia Socjologiczne, 187 (4), 87–116. |
50. | Stepanova, O., Bruckmeier, K. (2013). The relevance of environmental conflict research for coastal management. A review of concepts, approaches and methods with a focus on Europe. Ocean & Coastal Management, 75, 20–32. |
51. | Stone, C.N. (1989). Regime politics: Governing Atlanta, 1946–1988. Lawrence: University Press of Kansas. |
52. | Śliwińska, M. (2004). Rola, przyczyny i skutki dominacji interesów indywidualnych nad ogólnospołecznymi w konfliktach środowiskowych. In: P. Buczkowski, P. Matczak (eds.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem (pp. 81–88). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej. |
53. | United Nation Environment Programme (UNEP) and United Nations Human Settlements Programme (UNHABITAT) (2005). Coastal Area Pollution. The Role of Cities. Retrieved from: http://www.unep.org/urban_environment/PDFs/Coastal_Pollution_Role_of_Cities.pdf. |
54. | Wonneberger, A. (2014). Waterfront culture and community in transition. Urban regeneration of the Dublin Dockland. Berlin: Reimer. |
55. | Woźniak, R.B. (1991). Społeczność miasta portowego w procesie przemian. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. |