Opuscula Sociologica

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Sociologica

ISSN: 2299-9000     eISSN: 2353-2882    OAI    DOI: 10.18276/os.2018.1-07
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1/2018
Modele rodziny w reklamach telewizyjnych. Analiza semiotyczna
(Family Models in TV Commercials. Semiotic Analysis)

Authors: Jerzy Widerski ORCID
Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze
Keywords: advertising sociology of the family social communication
Data publikacji całości:2018-11
Page range:11 (83-93)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Advertising is a phenomenon, which is not only part of marketing, but of culture sensu largo. Creating an advertising message depends on the results of the research preceding promotional campaigns. It may be taken for granted that advertising shows the current image of the present-day human being, an image containing the most characteristic and typical features. The article includes an analysis of commercials based on the current sociological research into the concepts concerning the typology of families and alternative life styles. The purpose of the observations was to reveal various types of families and alternative forms, which commercials refer to. The article presents the results of an analysis of the visual and verbal layer of commercials in order to depict the ways of describing particular models of family life. Nearly 800 flms have been chosen, of which nearly a hundred have been thoroughly analysed.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamski, F. (2007). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ.
2.Eco, U. (1972). Pejzaż semiotyczny. Warszawa: PIW.
3.Fiszke, J. (2003). Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Warszawa: Astrum.
4.Giddens, A. (2012). Socjologia. Warszawa: WN PWN.
5.Janiszewska, K., Korsak, R., Kwarciak, B., Lewiński, P., Lisowska-Magdziarz, M., Nierenberg, B., Nowińska, E., Zimny, R. (2009). Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu. Warszawa–Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN.
6.Kłeczek, R., Sobocińska, M., Hajdas, M. (2008). Kreacja w reklamie. Kraków: Wolters Kluwer Polska SA.
7.Krajewski, M. (2013). Są rzeczy… Szkice z socjologii przedmiotów. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.
8.Kuklińska, K.L. (2012). Polskie singielki. Płeć kulturowa. Feminizm. Ponowoczesność. Internet. Warszawa: Difin.
9.Kwak, A. (2005). Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: WA Żak.
10.Mazurek-Łopacińska, K. (2003). Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11.Stróżycki, M., Haryszek, T. (2007). Nowoczesna reklama na współczesnym rynku. Warszawa: Difin.
12.Szlendak, T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: WN PWN.
13.Szczęsna, E. (2003). Poetyka reklamy. Warszawa: WN PWN.
14.Ziomek, J. (1990). Retoryka opisowa. Wrocław: Ossolineum.
15.Żurek, A. (2008). Single: Żyjąc w pojedynkę. Poznań: WN UAM.