Nowa Krytyka : czasopismo filozoficzne

ISSN: 0867-647X     DOI: 10.18276/nk.2014.34-13
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Lista wydań / 34 rok 2015
Architektoniczność jako paradygmat sztuki Aleksandra Rodczenki. Konteksty konstruktywizmu

Rok wydania:2014
Liczba stron:15 (247-261)
Słowa kluczowe: „Nowa Rzeczywistość” „perspektywa Rodczenki” „system Rodczenki” geometryczna abstrakcja Wielka Awangarda konstruktywizm architektoniczność
Cited-by (Crossref) ?:
Autorzy: Aleksandra Łukasiewicz Alcaraz
Akademia Sztuki w Szczecinie

Abstrakt

There are at least a few reasons to consider deeply the art of Aleksandr Rodchenko. Undoubtedly a pretext is an exposition that had taken place in National Museum in Cracov during the Month of Photography between May and August 2012: „Aleksandr Rodchenko. Revolution in Photography”. Nevertheless, apart from photographic creation of Rodchenko it is worth to put an interest on his painting from one side and on the other on manifests of constructivism and texts on art, photography, society and on his perception of future. Then appears an image of the whole Rodchenko’s artistic figure. In this figure seems to dominate an architectural form of seeing and of constructing of space in its‘ visual, social, political, ideological and philosophical aspects. Rodchenko was looking on the world, the reality surrounding him through prism of architecture, plan, construction. This architectural form of seeing, explicit in Rodchenko’s art, is present on many levels and has deeper meaning referring itself to „the construction of the new world“ and has theoretical reasons on social, political, artistical and esthetical basis.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bowlt J.E. 2006. Long Live Constructivism!, w: A. Ławrientiew (red), Aleksandr Rodchenko. Experiments for the Future: Diaries, Essays, Letters, and Other Writings, New York : Museum of Modern Art,
2.Czekalski S. 2000. Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk,
3.Ławrientiew A. (red) 2006. Aleksandr Rodchenko. Experiments for the Future: Diaries, Essays, Letters, and Other Writings, New York : Museum of Modern Art,
4.Ławrientiew A. 2012. Aleksander Rodczenko: początek fotografii awangardowej w Rosji, w: A. Ławrientiew, O. Swiebłowa (red), Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii, tłum. O. Aleksejczuk, Kraków: Muzeum Narodowe,
5.Ławrientiew A., Swiebłowa O. (red) 2012. Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii, tłum. O. Aleksejczuk, Kraków: Muzeum Narodowe,
6.Ławrientiew A., Swiebłowa O. (red.) 2006. Александр Родченко. Фотография – искусство, Moskwa,
7.Rodchenko A. 2006. Construction Is a Contemporary Worldview, A. Ławrientiew (red), Aleksandr Rodchenko. Experiments for the Future: Diaries, Essays, Letters, and Other Writings, New York : Museum of Modern Art,
8.Rodchenko A. 2006. Rodchenko’s System, January 1919, Moscow, w: A. Ławrientiew (red), Aleksandr Rodchenko. Experiments for the Future: Diaries, Essays, Letters, and Other Writings, New York : Museum of Modern Art,
9.Rodchenko A. 2006. Slogans (CONSTRUCTION discipline, direktor RODCHENKO), w: A. Ławrientiew (red), Aleksandr Rodchenko. Experiments for the Future: Diaries, Essays, Letters, and Other Writings, New York : Museum of Modern Art,
10.Rodchenko A. 2006. The Paths of Contemporary Photography, A. Ławrientiew (red), Aleksandr Rodchenko. Experiments for the Future: Diaries, Essays, Letters, and Other Writings, New York : Museum of Modern Art,
11.Rodchenko A. 2006. Who we Weare. Manifesto of the Constructivist Group, 1922, za: A. Ławrientiew (red), Aleksandr Rodchenko. Experiments for the Future: Diaries, Essays, Letters, and Other Writings, New York : Museum of Modern Art,
12.Swibłowa O. 2012, Generator sztuki, w: A. Ławrientiew, O. Swiebłowa (red), Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii, tłum. O. Aleksejczuk, Kraków: Muzeum Narodowe,
13.Лаврентьев A. 2012.Зксперименты: фотографический конструктивизм, w: A. Ławrientiew, O. Swiebłowa (red), Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii, tłum. O. Aleksejczuk, Kraków: Muzeum Narodowe,
14.Родченко A. 1928. Пути современной фотографии, „Новый ЛЕФ”, nr 10,
15.Родченко А. 1996. Опыты для будущего: Дневники. Статьи. Письма. Записки, Moskwa.