Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2543-5574    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.53-16
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 3 (53) 2018
Komunikacja jako narzędzie kształtowania relacji z dostawcami w systemie zarządzania środowiskowego

Autorzy: Agata Szkiel ORCID
Akademia Morska w Gdyni
Słowa kluczowe: ISO 14001 system zarządzania środowiskowego dostawcy kontekst organizacji komunikacja relacje
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:16 (173-188)
Klasyfikacja JEL: Q56
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Integralnym elementem każdego systemu zarządzania środowiskowego powinna być skuteczna komunikacja organizacji z zainteresowanymi stronami, dotycząca środowiskowych wartości oraz efektów działalności środowiskowej organizacji. Jedną z zainteresowanych stron, z którymi organizacja powinna utrzymywać skuteczną komunikację, są dostawcy. Jakość współpracy z dostawcami jest bowiem czynnikiem determinującym skuteczność systemu zarządzania środowiskowego organizacji. Celem artykułu jest omówienie wymagań normy ISO 14001:2015 dotyczących komunikacji organizacji ze stronami zainteresowanymi, a także przedstawienie roli komunikacji z dostawcami w doskonaleniu skuteczności systemu zarządzania środowiskowego. W artykule przedstawiono również możliwości wykorzystania wytycznych normy ISO 14063:2009 do budowy skutecznego procesu komunikacji środowiskowej z dostawcami jako narzędzia kształtowania relacji z dostawcami w ramach systemu zarządzania środowiskowego.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Balicka, A. (2016). Sprawozdawczość środowiskowa – światowe trendy ujawniania informacji środowiskowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 436, 30‒38.
2.Fura, B., Surmacz, T. (2014). Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwach jako narzędzie służące budowie zielonych łańcuchów dostaw. Logistyka, 6, 13265‒13270.
3.Jedynak, M. (2015). Specyfika relacji z dostawcami w systemach zarządzania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 376, 169‒184.
4.Kobylińska, U. (2014). Ewolucja czy rewolucja? Zmiany w standardzie ISO 9001:2015. Economics and Management, 1, 205‒219.
5.Koźmiński, A.K., Piotrowski, W. (red.). (2005). Zarządzanie: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
6.Matuszak-Flejszman, A. (2011). Wpływ wymagań klienta i innych zainteresowanych stron na doskonalenie systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 151, 431‒445.
7.Matuszak-Flejszman, A. (2015). Rola komunikacji z interesariuszami w aspekcie doskonalenia efektów działalności środowiskowej organizacji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 377, 215‒229.
8.PN-EN ISO 14001:2015 Systemy zarządzania środowiskowego. Wymagania i wytyczne stosowania.
9.PN-ISO 14063:2009 Zarządzanie środowiskowe. Komunikacja środowiskowa. Wytyczne i przykłady.
10.Pochyluk, R. (2018). Nowa norma ISO 14001:2015. Czas na zmiany. Pobrano z: www.pfiso 14000.org.pl/.
11.Urbaniak, M. (2011). Międzynarodowe standardy zarządzania w łańcuchu dostaw. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 235, 15‒24.
12.Urbaniak, M. (2014). Rola zarządzania środowiskowego w budowaniu relacji z dostawcami. Logistyka, 5, 2119‒2125.
13.Urbaniak, M. (2016). Rola społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w budowaniu relacji z dostawcami. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 419, 237‒247.
14.Urbaniak, M. (2017). Wymagania stawiane dostawcom w zakresie wdrażania systemowego zarządzania jakością i środowiskiem. Studia Ekonomiczne, 337, 74‒84.
15.Wierzowiecka, J. (2014). Współpraca z dostawcami na podstawie wymagań znormalizowanych systemów zarządzania. Logistyka, 6, 13051‒13061.
16.Wodzińska-Jabłońska, J., Królikowski, J. (2014). Komunikowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w aspekcie środowiskowym. Logistyka, 3, 7293‒7296.