Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-30
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 1 (51) 2018
Atrakcyjność systemów kafeteryjnych, work-life-balance i koncepcji „hygge” w opinii generacji Y – badania pilotażowe

Autorzy: Joanna Nieżurawska-Zając
Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, Instytut Zarządzania
Słowa kluczowe: systemy kafeteryjne systemy work-life-balance koncepcja „hygge” zarządzanie różnorodnością pokoleniową generacje
Data publikacji całości:2018
Liczba stron:10 (309-318)
Klasyfikacja JEL: M31 J33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest zbadanie atrakcyjności nowoczesnych systemów i koncepcji motywowania i wynagradzania, takich jak: systemy kafeteryjne, koncepcji work-life-balance oraz koncepcji „hygge”. W opracowaniu dokonano charakterystyki pokoleń/generacji według wybranych kryteriów, przeglądu systemów kafe-teryjnych jako elastycznych systemów wynagradzania oraz koncepcji work-life-balance. Podjęto również próbę opisu skandynawskiej koncepcji „hygge”, czyli szczęścia w pracy, jako koncepcji szczególnie przydatnej w budowaniu motywacji do pracy. W opracowaniu zaprezentowano fragment wyników badań ankietowych przeprowadzonych w marcu 2017 roku na grupie 121 studentów kierunku zarządzanie według kryterium przynależność do generacji Y.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Amershi, B., Holmes, S., Jablonski, H., Keil, M., Lüthi, E., Matoba, K. (2007). Poradnik szkoleniowy: zarządzanie różnorodnością. Anti-Discrimination and Diversity Training VT/2006/009, International Society for Diversity Management, Komisja Europejska.
2.Armstrong, M., Taylor, S. (2014). Armstron’s handbook of human resources management practice. London: Kogan Page.
3.Borkowska, S. (2001). Strategie wynagrodzeń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, ABC.
4.Cukier, W., Smarz, S. (2012). Diversity assessment tools: A compariso. International Journal of Knowledge, Culture & Change Management, 11 (6).
5.Dziadkiewicz, A., Nieżurawska, J. (2014). Design of a learning process for SME managers (in different generations). Horsens: VIA University College.
6.Juchnowicz, M. (2005). Motywowanie do rozwoju. W: S. Borkowska (red.), Zarządzanie talentami (s. 97–10). Warszawa: IPiSS.
7.Karaszewska, H. (2003). Ewolucja wynagrodzeń w Polsce w okresie zmian systemu ekonomicznego. Toruń: Wyd. UMK.
8.Karwowska-Dworak K. (2017). Hygge – skandynawska filozofia szczęścia. Wykorzystaj ją w swojej firmie! Harvard Business Review. Pobrane z: https://www.hbrp.pl/b/ hyggeskandynawska-filozofia-szczescia-wykorzystaj-ja-w-swojej-firmie/tVClx3fi (20.12.2017).
9.Koulopoulos, T., Keldse, D. (2014). Gen Z effect: The six forces shaping the future of business. Hardcover, November 27, 2–12.
10.Linnet, J.T. (2011). Money can’t buy me hygge: Danish middle-class consumption, egalitarianism, and the sanctity of inner space, social analysis. Published: 1 Jun.
11.Mazur-Wierzbicka, E. (2016). Zróżnicowanie pokoleniowe w firmie rodzinnej – wyzwania, korzyści i trudności. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII (6/III), 123–130.
12.Nieżurawska, J. (2010). Elastyczne systemy wynagrodzeń w przedsiębiorstwach w Polsce. Toruń: TNOiK.
13.Nieżurawska, J., Dziadkiewicz, A. (2016). Wybrane problemy zarządzania różnorodnością pokoleniową – identyfikacja instrumentów i determinantów motywowania generacji Z w świetle badań empirycznych. Marketing i Rynek, 3, 661–670.
14.Nieżurawska, J., Dziadkiewicz, A., Kowalewska, G. (2017). Systemy work-life-balance w przedsiębiorstwach w opinii generacji Z. Wyniki badań empirycznych. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 45, 241–258.
15.Nieżurawska, J., Karaszewska, H., Dziadkiewicz, A. (2017). Attractiveness of cafeteria systems as viewed by generation Z. International Journal of Economics and Management Engineering, 10 (2), 684–688. Pobrane z: http://www.waset.org/publications/10006128 (10.12.2017).
16.Ozbilgin, M., Syed, J. (2015). Diversity and inclusion. London, Los Angeles: SAGE.
17.Sekuła, Z. (2005). Wynagrodzenia zmienne i rzeczowe. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
18.Søderberg, M.T. (2016). Hygge. Duńska sztuka szczęścia. Kraków: Insignis,.
19.Szreder, M. (2004). Metody i techniki sondażowych badań opinii. Warszawa: PWE.
20.Wiking, M. (2016). Hygge. Klucz do szczęścia. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
21.Williams, A. (2015). Move Over, Millennials, here comes Generation Z. New York Times, September 18, ST1.
22.Wyrzykowska, B. (2008). Pomiar kapitału ludzkiego w organizacji. Zeszyty Naukowe SGGW EiOGŻ, 66, 159–170.
23.Zaleśna A. (2000). Wpływ motywowania na wzrost wartości firmy. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 12, 18–20.