Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-14
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 3 (49) 2017
Doskonalenie wiedzy i umiejętności zawodowych – różnice międzygeneracyjne

Autorzy: Iwona Mendryk
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Ekonomiczny

Marzena Cichorzewska
Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
Słowa kluczowe: różnice międzygeneracyjne doskonalenie wiedzy doskonalenie umiejętności metody doskonalenia kompetencji
Data publikacji całości:2017
Liczba stron:17 (163-179)
Klasyfikacja JEL: M50
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Zróżnicowanie zasobów ludzkich w organizacjach i jego konsekwencje cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem teoretyków i praktyków zarządzania. Stało się to podstawą do stałego rozwijania idei zarządzania różnorodnością, a w jego ramach – zarządzania międzygeneracyjnego. Celem artykułu jest identyfikacja różnic w zakresie doskonalenia wiedzy i umiejętności zawodowych pracowników, reprezentantów dwóch generacji: Y i Baby Boomers (BB). Na podstawie przeglądu literatury oraz wyników badań przedstawicieli pokolenia Y i pokolenia BB (N = 1155), zatrudnionych w dużych i średnich przedsiębiorstwach, zdiagnozowano różnice w częstotliwości doskonalenia wiedzy i umiejętności oraz stosowanych i preferowanych metodach doskonalenia kompetencji.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Arvanitidis, H., Boruta-Gojny, B. (2007). Model intermentoring. Podręcznik dla organizacji. Żory: Żorska Izba Gospodarcza.
2.Bieniek, I., Pliszka, B. (2014). Identyfikacja najlepszych praktyk w zakresie międzypokoleniowego transferu wiedzy w przedsiębiorstwach przemysłowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 72, 9–30.
3.Bremen, J.M., Sejen, L. (2012). Advancing total rewards and the employee value proposition. Workspan. The Magazine of WorldatWork, 1, 57.
4.Czapiński, J., Panek, T. (red.). (2015). Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport. Warszawa. Pobrano z: www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_ raport_2015.pdf (5.04.2016).
5.Erikson, E.H., Erikson, J., Kivnick, H. (1986). Vital involvement in old age. New York: Norton.
6.Espinoza, Ch., Ukleja, M., Rusch, C. (2011). Core competencies for leading today’s workforce, Leader to Leader, Winter, 18–23.
7.Filipowicz, G. (2014a). Zarządzanie wiekiem z perspektywy kompetencyjnej. Opracowanie przygotowane w ramach projektu PARP „Zarządzanie kompetencjami w MSP”. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
8.Filipowicz, G. (2014b). Zarządzanie kompetencjami – perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
9.Friensen, N., Anderson, T. (2004). Interaction for lifelong learning. British Journal of Educational Technology, 35 (6), 679‒689.
10.Fritzsche, B.A., DeRouin, R.E., Salas, E. (2009). The effects of stereotype threat and pacing on older adults’ learning outcomes. Journal of Applied Social Psychology, 39 (11), 2737–2755.
11.Kim, H., Knight, D.K, Crutsinger, C. (2009). Generation Y employees’ retail work experience: The mediating effect of job characteristics. Journal of Business Research, 62, 548–556.
12.Komunikat z badań nr 62 (2017). Czy warto się kształcić? Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Pobrano z: www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_062_17.PDF.
13.Kooij, D., de Lange, A., Jansen, P., Kanfer, R., Dikkers, J. (2011). Age and work-related motives: Results of a meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 32 (2), 197‒225.
14.Kupperschmidt, B.R. (2000). Multigenerational employees: Strategies for effective management. The Health Care Manager, 19, 65‒76.
15.Lieber, L.D. (2010). How HR can assist in managing the four generations in today’s workplace. Employment Relations Today, 36 (4), 85‒91.
16.Lindenberger, J., Stoltz-Loike, M. (2009). Mentoring and Baby Boomers. Pobrano z: http://humanresources.about.com/od/coachingmentoring/a/mentoring_boom.htm.
17.Maurer, T.J. (2001). Career-relevant learning and development, Worker age, and beliefs about self-efficacy for development. Journal of Management, 27, 123‒140.
18.Maurer, T.J., Barbeite, F.G., Weiss, E.M., Lippstreu, M. (2008). New measures of stereotypical beliefs about older workers’ ability and desire for development: Exploration among employees age 40 and over. Journal of Managerial Psychology, 23 (4), 395–418.
19.Mendryk, I. (2015). Employees of Generation Y – Their profile based on research results. International Journal of Synergy and Research, 4 (2), 75–86. Pobrano z: http://journals.umcs.pl/ijsr/issue/view/261/showToc.
20.Mendryk, I. (2016). Uwarunkowania doskonalenia kompetencji pracowników 50+. Wyniki badań. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie, 97, 213–233.
21.Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013). Szkolnictwo wyższe w Polsce. Warszawa. Pobrano z: https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/0695136d37bd577c8ab03acc5c59a1f6.pdf (4.05.2015).
22.Moczydłowska, J. (2008). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin.
23.Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
24.Przyszczypkowski, K., Solarczyk-Ambrozik, E. (1995). Zmiana społeczna a kompetencje edukacyjne dorosłych. Koszalin: Wydawnictwo Miscellanea.
25.Rakowska, A. (2007). Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
26.Rau-Foster, M. (2000). It’s a whole new world: Is your management style up to date? Foster Seminars and Communications LLC. Pobrano z: www.workplaceissues.com/ardiversity.
27.Różański, A. (2014). Rozwój zasobów ludzkich w organizacji. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
28.Shih, W., Allen, M. (2007). Working with Generation-D: Adopting and adapting to cultural learning and change. Library Management, 28 (1/2), 89–100.
29.Sieńkowska, E. (2009). Pokolenie Y – śmierć tradycyjnej reklamy? Marketing w Praktyce, 5, 44–45.
30.Szczucka, A., Turek, K., Worek, B. (2014). Rozwijanie kompetencji przez dorosłych Polaków. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pobrano z: www.parp. gov.pl/files/74/81/713/20011.pdf (15.01.2016).
31.Twenge, J.M., Konrath, S., Foster, J.D., Campbell, W.K., Bushman, B.J. (2008). Egos inflating over time: A cross-temporal metaanalysis of the narcissistic personality inventory. Journal of Personality, 76, 875–901.
32.Vathanophas, V., Jintawee, T. (2007). Competency requirements for effective job performance in the Thai public sector. Contemporary Management Research, 3 (1), 45‒70. Pobrano z: www.academic-journals.org/CMR/cmr%20papers/(Vol.%2003,%20 No.%2001)3.%20Pages%2045-70.pdf.