Marketing i Zarządzanie

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-02
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 3 (49) 2017
Selected problems in marketing research on consumers with motor disabilities
(Wybrane problemy badań marketingowych nad konsumentami niepełnosprawnymi ruchowo)

Autorzy: Magdalena Maciaszczyk
Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
Słowa kluczowe: konsument niepełnosprawność ruchowa metody zbierania danych dobór próby
Data publikacji całości:2017
Liczba stron:7 (19-25)
Klasyfikacja JEL: C18 C80
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie problemów, na jakie napotyka badacz podejmujący problematykę rozpoznania zachowań przejawianych przez konsumentów niepełnosprawnych ruchowo. Przykładowo, aby uzyskać dane pierwotne niezbędne do przeprowadzenia procesu dedukcyjnego, należy przede wszystkim dążyć do zapewnienia ich reprezentatywności. W badaniach zachowań rynkowych konsumentów niepełnosprawnych dążenie do osiągnięcia reprezentatywności prowadzi jednak do wielu problemów metodologicznych i organizacyjnych. W celu zapewnienia reprezentatywności badań marketingowych należy zastosować dobór losowy, wolny od czynników intencjonalnych badacza. W przypadku badanej grupy przeprowadzenie doboru losowego warstwowego jest jednak prawie niemożliwe ze względu na trudności doboru odpowiedniej listy badanej populacji. Artykuł jest wynikiem problemów doświadczanych w wieloletnich procesach prowadzenia badań w omawianym segmencie.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Chomczyński, P. (2006). Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2 (1), 68–87.
2.Churchill, G.A. (2002). Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3.Dobrogowska-Schlebusch, E., Niedźwiedzka, B. (2015). Systematyczny przegląd metod i narzędzi badania zdrowotnych potrzeb informacyjnych rodzinnych opiekunów osób chorych i niepełnosprawnych. Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 13 (3), 283.
4.Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Warszawa: Zysk i S-ka.
6.Helbin, M., Wołek, M., Wyszomirski, O. (2014). Metodologiczne i organizacyjne problemy badań marketingowych preferencji i zachowań transportowych na przykładzie Gdyni. Logistyka, 6, 13346–13353.
7.Jasiński, M., Bożykowski, M., Zając, T., Styczeń, M., Izdebski, A. (2015). Dokładniej, rzetelniej, taniej. Badania oparte na rejestrach publicznych jako szansa dla badań społecznych w Polsce. Studia Socjologiczne, 1, 45–72.
8.Kaczmarczyk, S. (2014). Klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych w badaniach marketingowych. Studia Ekonomiczne, 195, 55–64.
9.Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Lofland, J., Snow, D., Anderson, L, Lofland, L. (2007). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
11.Maison, D., Noga-Bogomilski, A. (red.). (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
12.Mider, D. (2013). Dylematy metodologiczne badań kultury politycznej w Internecie. Przegląd Politologiczny, 2, 23‒34.
13.Niedbalski, J. (2017). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza – rozważania na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15 (4), 35–51.
14.Rószkiewicz, M., Perek-Białas, J., Węziak-Białowolska, D., Zięba-Pietrzak, A. (2013). Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15.Stec, M. (2005). Ironia antropologiczna, etnocentryzm i inne etyczne aspekty badań terenowych według Clifforda Geertza. Człowiek i Społeczeństwo, 24, 221–236.