Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Aktualnie: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874     DOI: 10.18276/pzfm.2015.40-16
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Lista wydań / ZN 867 PZFiM nr 40
Gry miejskie oraz questing jako formy komunikacji i kreowania wizerunku regionu

Rok wydania:2015
Liczba stron:14 (193-206)
Słowa kluczowe: komunikacja wizerunek region questing gry miejskie
Cited-by (Crossref) ?:
Autorzy: Agnieszka Smalec
Uniwersytet Szczeciński

Abstrakt

Obecnie zauważa się zwiększenie zainteresowania formami komunikacji danego regionu, które nie tylko skupiają uwagę, ale są dla odbiorców pewną formą rozrywki, budzącą pozytywne emocje i skojarzenia. Celem artykułu jest zatem wskazanie na nowe innowacyjne formy komunikacji, które dzięki zaangażowaniu i wywołaniu autentycznych emocji budują pozytywny wizerunek marki danego regionu oraz aktywizują grupy odbiorców. Gry miejskie wykorzystują przestrzeń danego regionu, czyniąc z niego planszę gry, na której uczestnicy rozwiązują przydzielone im zadania. Questing zaś to inaczej turystyka z zagadkami, poszukiwanie tropów umożliwiających rozwiązanie zagadki. Obie te formy mają na celu rozwijanie poczucia tożsamości, kreowanie wizerunku danego regionu, wskazanie na wyjątkowe miejsca, rozrywkę oraz odkrywanie tajemnic obszaru. Są to interesujące formy komunikacji regionu mające wartości edukacyjne, wykorzystujące zasadę „nauka przez zabawę”, które łączą w nieszablonowy sposób umiejętności praktyczne z wiedzą teoretyczną graczy. Są skierowane głównie do turystów oraz mieszkańców. W artykule przedstawiono przykłady takich działań.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.27.09.2014. Gra miejska „Smak dzieciństwa”, www.1944.pl/o_muzeum/news/gra_miejska_smak_dziecinstwa.
2.Clark D., Glazer S., Questing. A guide to creating community treasure hunts, University Press of New England, Hanover & London 2004.
3.Co to jest questing?, http://eduquesty.pl/questing/.
4.„Gościniec 4 żywiołów – Questy”, https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.treespot.questy&hl=pl.
5.Gra miejska w Szczecinie. Pokrzyżuj szyki szpiegom, którzy chcą zaatakować miasto, www.gs24.pl/turystyka/art/4991008,gra-miejska-w-szczecinie-pokrzyzuj-szyki-szpiegom-ktorzy-chca-zaatakowac-miasto,id,t.html.
6.Gracze wychodzą na ulice, www.rp.pl/artykul/17,512047_Gracze_wychodza_na_ulice.html.
7.Kto zabił Kurta von Schmelinga? Szczecińska gra miejska, http://szczecin.naszemiasto.pl/artykul/kto-zabil-kurta-von-schmelinga-szczecinska-gra-miejska,744180,art,t,id,tm.html.
8.„Kryminalne zagadki Szczecina”: gra miejska dla miłośników historii, www.dziennikzachodni.pl/artykul/359903,kryminalne-zagadki-szczecina-gra-miejska-dla-milosnikow-historii,id,t.html?cookie=1.
9.Odkryj skarby przyrody 44 wysp, www.swinoujscie.pl/pl/news/content/3425.
10.Odkryj skarby przyrody, http://bestquest.pl/quest/odkryj-skarby-przyrody.html.
11.Pabian A., Obszar oraz hierarchia działań integracyjnych w sferze promocji, „Marketing i Rynek” 2009, nr 4.
12.Pierwsze w Polsce questy w telefonie komórkowym, www.polskaturystyczna.pl/pierwsze_w_polsce_questy_w_telefonie_komorkowym!,fc,pl.html.
13.Pilarczyk B., Komunikacja jako element marketingu, w: Komunikowanie się w biznesie, red. H. Mruk, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2002.
14.Poetyckie gry uliczne, http://regionkultury.pl/Infoglob/NewsList/NewsItem.aspx?pageid=1&mid=5&itemid=338.
15.Smalec A., Nowe formy komunikacji marketingowej – wybrane aspekty, w: Komunikacja rynkowa. Ewolucja, wyzwania, szanse, red. B. Pilarczyk, Z. Waśkowski, Zeszyty Naukowe nr 135, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
16.Tuan Yi-Fu, Przestrzeń i miejsce,: Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.
17.Weź udział w grze ulicznej i znajdź poezję w miejskiej dżungli, www.mmlodz.pl/artykul/wez-udzial-w-grze-ulicznej-i-znajdz-poezje-w-miejskiej,2837428,art,t,id,tm.html.
18.Wiktor J.W., Komunikacja marketingowa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.
19.Wilczyński Ł., Questing – nowy trend w turystyce, w: Kultura i turystyka. Wspólna droga, red. B. Włodarczyk, B. Krakowiak, J. Latosińska, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź 2011.
20.Wyjątkowy rejs okrętem Marynarki Wojennej RP dla zwycięzców gry miejskiej „Operacja BHMW 2015”, https://ttsr.eu/wyjatkowy-rejs-okretem-marynarki-wojennej-rp-dla-zwyciezcow-gry-miejskiej-operacja-bhmw-2015.