Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.42-18
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (42) 2016
Rola marketingu w rozwoju rynku sztuki
(Marketing Influence on the Art Market Development)

Authors: Anna Rogozińska
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydział Edukacji Artystycznej
Keywords: artwork as a product art market service marketing transactional marketing relationship marketing
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (253-266)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the following article is analysed the problem of changing the art work statutes. It happened with the significant participation of market infrastructure and visible effects on the functions of art world and it’s institutions. Discussed is also the transformation process of the art work into a product that was a result of consumer goods marketing influences. This marketing concept was confronted with it’s alternative version – with relationship marketing. There is a real chance, that relationship marketing used in the management of the art world institutions and on the art market, will defend subjective perception of art work in front of commercialized mass culture and art industry, as well as technologically determined economy.
Download file

Article file

Bibliography

1.Austin, J.L. (1993). Jak działać słowami? W: J.L. Austin, Mówienie i poznawanie. Warszawa: PWN.
2.Becker, H.S. (1982). Art Worlds. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.
3.Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4.Castells, M. (2004). The Network Society. A Cross-cultural Perspective. Cheltenham, Northampton: Edward Elgar.
5.Caves, R.E. (2000). Creative Industries. Contracts between Art and Commerce. Cambridge (MA)– London: Harvard University Press.
6.Garbarski, L. (1994). Zrozumieć nabywcę. Warszawa.
7.Goodman, C.J. (2003). Art Marketing Handbook. Art Marketing in the 21st Century. Los Angeles: GTB.
8.Gummesson, E. (2002). Total Relationship Marketing. Oxford: Butterworth-Heinemann.
9.Klein, U. (1994). The Business of Art. Unveiled New York Art Dealers Speak up. Frankfurt am Main–Berlin–Bern–New York–Paris–Wien: Lang.
10.Meyer, J.A., Even, R. (1998). Marketing and the Fine Arts – Inventory of a Controversial Relationship. Journal of Cultural Economics, 22.
11.Mudie, P., Cottam, A. (1998). Usługi. Zarządzanie i marketing. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Payne, A. (1996). Marketing usług. Warszawa: PWE.
13.Research and Marketing for the Arts. (1990). Amsterdam: ESOMAR.
14.Rogoziński, K. (2000). Nowy marketing usług. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
15.Rogoziński K. (2002). O marketingu – mimo wszystko – inaczej. Marketing i Rynek, 5.
16.Storbacka, K., Lehtinen, J.R. (2001). Sztuka budowania stałych związków z klientami. Costumer Relationship Management. Kraków: Oficyna Ekonomiczna–Dom Wydawniczy ABC.
17.Sztompka, P. (2007). Zaufanie – fundament społeczeństwa. Kraków: Znak.
18.Waśkowski, Z. (2002). Problemy kształtowania lojalności nabywców. Świat marketingu. Czasopismo internetowe. Pobrano z: http://www.swiatmarketingu.pl/index.php?rodzaj=01&id_numer= 271141 (12.03.2015).
19.Wrzosek, W. (2002). Funkcjonowanie rynku. Warszawa: PWE.