Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.42-16
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (42) 2016
Marka w usługach rekreacyjnych – znaczenie i kształtowanie
(Brand in the Fitness Services – the Importance and Development)

Authors: Barbara Iwankiewicz-Rak
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych

Agnieszka Rak
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: brand recreation and sport services image and capital of brand
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (231-241)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of this paper is to present a concept of brand, brand image and brand identity of brand in sports on example of brand on the market of fitness services. Marketing, nowadays, focuses on creating brands that suit needs and desires of consumers who seek brands that can fulfil voids (emotions, prestige, character, image) in their lives. In this paper examples of brands of fitness clubs are presented with their brand identities, missions and characteristics that influence the brand image growing in consumers minds. The desired qualities and special features of fitness brands on Polish market are presented to explain the importance of brand creation process adjusted to the needs and desires of clients.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamus-Matuszyńska, A. (2010). Personal PR, czyli kreowanie wizerunku sportowca. W: P. Godlewski, W. Rydzak, J. Trębicki (red.), Public Relations w sporcie. Poznań: Sportwin.
2.Altkorn, J. (1999). Strategia marki. Warszawa: PWE.
3.Avery, J. (2012). The relational roles of brands. W: L. Peñaloza, N. Toulouse, L.M. Visconti (red.), Marketing management: A cultural perspective. Routledge.
4.Badowski, K., Posdorf, D., Wiewiórkowski, Ł. (2009). Wartości: klucz do silnych marek na rynkach rozwiniętych. Harvard Business Review Polska, 71, 64–76.
5.Berry, L.D. (2000). Cultivating Service Brand Equity. Journal of the Academy of Marketing Science, 28 (1).
6.Daszkiewicz, M. Wrona, S. (2014). Kreowanie marki korporacyjnej. Warszawa: Difin.
7.Dictionary of Marketing Terms. (1995). Chicago: AMA.
8.Doyle, P. (2003). Marketing wartości. Warszawa: Felberg SJA.
9.Gulati, R. (2008). Burzenie silosów, czyli jak wywiązać się z przyrzeczenia „nasz klient nasz pan”. Harvard Business Review Polska, 61, 85–96.
10.Gwinner, K., Bennett, G. (2008). The Impact of Brand Cohesiveness and Sport Identification on Brand Fit in a Sponsorship Context. Journal of Sport Management, 22.
11.Joachimsthaler, E., Aaker, D.A. (2006). Jak stworzyć markę bez wykorzystania środków masowego przekazu? W: Zarządzanie marką. Gliwice: Helion.
12.Kall, J. (2001). Silna marka, istota i kreowanie. Warszawa: PWE.
13.Keller, K.L. (2001). Builnding consumer_based Brand Equity: A blueprint for creating strong brands. MSI Report No. 01-107. Boston: Marketing Science Institute.
14.Kennedy, S.H. (1977). Nuturing Corporate Image. European Journal of Marketing, 11 (3), 120–164.
15.Kim, H.S. (2005). Consumer profiles of apparel product involvement and values. Journal of Fashion Marketing and Management, 9 (2), 207–220.
16.Kropielnicki, K. (2008). Rynek sportowy a marka. W: H. Mruk, M. Chłodnicki(red.), Kreowanie marki w sporcie. Poznań: Sport & Business Foundation.
17.McKean, J. (2002). Customers are people. The human touch. John Wiley & Sons.
18.Ogilvy, D. (1985). Ogilvy on advertising. New York: Vintage Book.
19.Patkowski, P. (2010). Potencjał konkurencyjny marki. Jak zdobyć przewagę na rynku. Warszawa: Poltext.
20.Polański, P. (2010). Marka jako źródło wartości dla klienta. W: B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski (red.), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
21.Pons, F., Laroche, M., Nyeck, S., Perreault, S. (2001). Role of sporting events as ethnoculture’s emblems: impact of acculturation and ethnic identity on consumers orientation toward sporting events. Sports Marketing Quarterly, 10 (4), 132–146.
22.Schmitt, B.H. (1999). Experimental marketing. How to Get Custmers to Sense, Feel, Think, Act, and Relate to Your Company amnd Brands. New York: The Free Press.
23.Skowronek, I. (2012). Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Poltext.
24.Smirnov, S.I. (2011). Developing a model of quality sports services. Proceedings of University of PF Lesgafta, 9 (79), 130–134.
25.Stepanova, O.N. (2010). Marketing in the sphere of physical culture and sports. Soviet Sport.
26.Szczepańska-Góra, A. (2011). Długoterminowe wyzwania wynikające z nowych form rekreacji wymuszających nowe formy użytkowania terenu. Wyzwania zrównoważonego użytkowania terenu na przykładzie województwa śląskiego – scenariusze 2050. Katowice. Pobrano z: http:// www.scenariuszeslask2050.pl/uploads/kropr/Scenariusze_2050_opracowanie_Agnieszka_ SZCZEPA_SKA_G_RA_web.pdf (12.01.2016).
27.Toczek-Werner, S. (2005). Podstawy rekreacji i turystyki. Wrocław: Wydawnictwo AWF we Wrocławiu.
28.Tribou, G. (2011). Sponsorship: associating image attributes with specific sports and particular teams. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, January.
29.Underwood, R., Bond, E., Baer, R. (2001). Building service brands via social identity: Lessons from the sports marketplace. Journal of Marketing Theory and Practice, 9 (1).
30.Witek-Hajduk,M.K. (red.) (2011). Zarządzanie silną marką. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
31.Żmudziński, A. (2008). Kreowanie marki od A do Z. Jak przyciągnąć kibiców i sponsorów? W: H. Mruk, M. Chłodnicki (red.), Kreowanie marki w sporcie. Poznań: Sport & Business Foundation.
32.http://www.bodyfit.pl (15.02.2015).
33.http://www.everybody.pl (15.02.2015).
34.http://www.totalfitness.com.pl (15.02.2015).
35.http://www.centrum-fitness.pl (15.02.2015).
36.http://perfektfit.pl (15.02.2015).
37.http://www.rytm.pl (15.02.2015).