Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 850 PZFiM nr 37
Konsekwencje kształtowania przekazów reklamowych z wykorzystaniem technik manipulacji
(The Consequences of Shaping an Advertising Messages Using Manipulation Techniques)

Authors: Izabela Ostrowska
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: marketing communication untruthful advertisement manipulation
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (133-144)

Abstract

The aim of the paper is to present chosen techniques getting to the customers which are used by companies in advertising communication and clarify the mechanism of their impact. In article are also presented the possible consequences of untruthful communication. The author indicate that such an approach to advertising communication which trays to manipulate the buyer, quickly generates negative emotions and certainly does not affect the willingness to maintain a longer relationship with the brand.
Download file

Article file

Bibliography

1.Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1996.
2.Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2008.
3.Fournier S., Dobscha S., Mick D.G., Preventing the Premature Death of Relationship Marketing, „Harvard Business Review” 1998, January–February.
4.Grzegorczyk A., Reklama, PWE, Warszawa 2010.
5.Hovland C.I., Weiss W., Influence of Source Credibility on Communication Effectiveness, ,,Public Opinion Quarterly” 1951, Vol. 15, Issue 4.
6.Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, FELBERG SJA, Warszawa 1999.
7.Kozłowska A., Bohater reklamowy, czyli jak budować wiarygodność w reklamie, „Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. Studia i Prace. Szkoła Główna Handlowa” 2013, nr 1.
8.Kozłowska A., Reklama. Techniki perswazyjne, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.
9.Maison D., Utajone postawy konsumenckie, GWP, Gdańsk 2004.
10.Pilarczyk B., Reklama jako narzędzie komunikacji masowej, w: Komunikowanie się w marketingu, red. H. Mruk, PWE, Warszawa 2004.
11.Pogorzelski J., Mity marketingowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.
12.Psychologia ekonomiczna, red. T. Tyszka, GWP, Gdańsk 2004.
13.Rosa G., Marketing jako sposób wzmacniania pozycji konkurencyjnej na rynku usług transportowych, „Rozprawy i Studia Uniwersytetu Szczecińskiego” 2002, t. 421.
14.Sutherland M., Sylvester A.K., Reklama a umysł konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
15.Woźniak J., Neuromarketing 2.0. Wygraj walkę o umysł klienta, Helion, Gliwice 2012.
16.Zimbardo Ph.G., Leippe M.R., Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Zysk i S-ka, Poznań 2004.