Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 850 PZFiM nr 37
Strategie konkurowania na rynku ochrony zdrowia w Polsce – próba identyfikacji
(Strategies to Compete in the Health Market in Poland)

Authors: Katarzyna Szalonka
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: health care competition added value
Data publikacji całości:2015
Page range:13 (93-105)

Abstract

The intensive development of the market of medical services in Poland has contributed to an increase in the competitiveness of healthcare entities. These management bodies in the interests of maintaining the good economic condition implement the modern strategies in order to compete successfully. The purpose of this article is to present the modern conceptions of strategy to compete on the market of the health services in Poland. The article was created on the basis of the literature studies of the health economics, health services management and the secondary research showing the quantitative coverage of the healthcare market in Poland. An increasing competition in the health care contributes – on the one hand – to seeking the ways of creating the added value for patients (what is the action to improve the quality of the services provided), and – on the other hand – to minimize the costs. In recent years M. Porter has suggested two strategies which are based on the proven strategies of specialization and cost minimization.
Download file

Article file

Bibliography

1.America’s Health in Transition: Protecting and Improving the Quality of Healthand Health Care, http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=9147&page=2, http://www. nap.edu/openbook.php?record_id=9147&page=1 (14.08.2014).
2.Berbeka J., Poziom życia ludności a wzrost gospodarczy w krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2006.
3.Hnatyszyn-Dzikowska A., Konkurencja między płatnikami w opiece zdrowotnej. Ujęcie teoretyczne, „Ekonomia i Prawo” 2013, t. XII, nr 2.
4.http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/nowotwory/rak-tarczycy-przyczyny-objawy-leczenie_37188.html (15.08.2014).
5.Kamerschen D., McKenzie R., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność”, Gdańsk 1991.
6.Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia, CeDeWu, Warszawa 2006.
7.Kotler Ph., Marketing, Rebis, Poznań 2005.
8.Kowalska K., Koordynowana opieka zdrowotna. Doświadczenia polskie i międzynarodowe, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
9.Kozierkiewicz A., Konsolidacja i integracja opieki zdrowotnej, http://www.nzzoz.mz.gov.pl/uploads/static/01_Konsolidacja_i_integracja_opieki_zdrowotnej.pdf (20.08.2014).
10.Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
11.Lambin J.-J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
12.Morris S., Devlin N., Parkin D., Ekonomia w ochronie zdrowia, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
13.Noga A., Dominacja a efektywna konkurencja, Wydawnictwo SGH, Warszawa 1993.
14.Noga M., Makroekonomia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2000.
15.Porter M., Olmsted Teisberg E., Redefining Health Care, Creating Value – Based Competition on Results, Harvard Business School Press, Boston 2006.
16.Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1998.
17.Porter M.E., Teisberg E., Nowe zasady konkurencji w systemie opieki zdrowotnej, „Harvard Business Review Polska” 2005, nr 32.
18.Preambuła do Konstytucji Światowej Organizacji Zdrowia, http://www.who.int/regions (30.08.2010).
19.Szalonka K., Próba pomiaru ekspansywności podmiotów gospodarczych i gospodarstw domowych – na podstawie badań empirycznych, w: Ekspansywność rozwoju krajów i regionów, red. W. Kwaśnicki, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego – Politechnika Wrocławska, Wrocław 2008.
20.Rocznik statystyczny Zdrowie i ochrona zdrowia w 2011 r., http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/ gus/zo_zdrowie_i_ochrona_zdrowia_w_2011.pdf (25.08.2014).
21.Rotaub R., Wolny wybór, konkurencja i regulacje, „Rynek Zdrowia”, 16 sierpnia 2011 (wywiad z prof. W. Misińskim).
22.Rudawska I., Opieka zdrowotna. Aspekty rynkowe i marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
23.Rudawska I., Sieci międzyorganizacyjne w opiece zdrowotnej i ich wartość dla pacjentów, „Handel Wewnętrzny” 2013, maj–czerwiec, t. II.
24.Sachs J., Macroeconomics and Health: Investing in Health for Economic Development, w: The Global Competitiveness Report 2001–2002, M.E. Porter, World Economic Forum, Geneva 2001 http://whqlibdoc.who.int/publications/2001/924154550x.pdf (14.08.2014).
25.Sudak I., Polacy coraz więcej wydają na prywatną służbę zdrowia, http://wyborcza.pl/1,75248,15890465,Polacy_coraz_wiecej_wydaja_na_prywatna_sluzbe_zdrowia. html (25.08.2014).
26.Ustawa z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej, DzU z 2011 roku, nr 112, poz. 654, DzU z 2013 roku, poz. 217, 1290, DzU z 2014 roku, poz. 24, 423, 619.