Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 850 PZFiM nr 37
Marketing a koncepcja biznesowa
(Marketing Issues in Business Concepts)

Authors: Janusz Olearnik
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

Mirosława Pluta-Olearnik
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keywords: marketing business concept marketing plan business plan
Data publikacji całości:2015
Page range:14 (9-22)

Abstract

Business concept is linked to the activities of the market and should include decisions and marketing projects. The purpose of the article is an indication of the place and role of marketing issues in business concepts. The article shows the characteristics of the business concept, their different types and content. The authors describe changing in recent years, the approach to marketing and its dual role in relation to the business concept. On the one hand, we treat marketing as a significant external factor in influence on the shape of the concept of a particular business, and, on the other hand, we see marketing as an internal element of the business concept.
Download file

Article file

Bibliography

1.Czarnecki L., Biznes po prostu, Studio Emka, Warszawa 2011.
2.Doyle P., Marketing wartości, Felberg, Warszawa 2003.
3.Frąckiewicz E., Marketing internetowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
4.Furtak R., Marketing partnerski na rynku usług, PWE, Warszawa 2003.
5.Grabowska M., Drygas M., Determinanty sukcesu przedsiębiorstw, www.ptzp.org.pl/files/ konferencje/kzz/artyk_pdf_2010/59_Grabowska_M.pdf (15.09.2014).
6.Gronroos Ch., From Marketing-mix to Relationship Marketing. Towards a Pradigm Shift in Marketing, „Management Decision” 1994, Vol. 32, No. 2.
7.Jones R., Zarządzanie projektami. Sztuka przetrwania, MT Biznes, Warszawa 2009.
8.Kotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I., Marketing 3.0, MT Biznes, Warszawa 2010.
9.Kotler Ph., Keller K.L., Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2012.
10.Kowal W., Ocena koncepcji marketingowych z perspektywy prakseologii, w: Marketing w realiach współczesnego rynku, red. S. Figiel, PWE, Warszawa 2010.
11.Marketing w 25-leciu gospodarki rynkowej, red. A. Czubała, P. Hadrian, J.W. Wiktor, PWE, Warszawa 2014.
12.Mazur J., Przeszłość i przyszłość marketingu, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie 2010, nr 27.
13.Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych – podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice 2012.
14.Pluta-Olearnik M., Marketing przedsiębiorstw usługowych w procesie internacjonalizacji, PWE, Warszawa 2013.
15.Szymura-Tyc M., Marketing w gospodarce sieciowej opartej na wiedzy, w: Marketing w realiach współczesnego rynku, red. S. Figiel, PWE, Warszawa 2010.