Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.52-13
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (52) 2018
Współpraca z organizacjami świadczącymi usługi marketingowe z perspektywy ich klientów
(Cooperation with the Organisations Providing Marketing Services in their Customers’ Perspective)

Authors: Robert Nowacki
Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Wydział Zarządzania i Finansów
Keywords: marketing services advertising services research services satisfaction of business clients
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (137-146)
Klasyfikacja JEL: L84 M31 M37 O14
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The objective of the article is to analyse and assess the level of cooperation of the companies rendering marketing services with their customers, being considered from the perspective of the latter. There were diagnosed the factors affecting customers’ satisfaction or lack of it. The basics for considerations are findings of the research carried out by the method of face-to-face interviews with managers of the enterprises using marketing services. The obtain results indicate a high level of customers’ satisfaction with marketing services. It is most frequently justified with an adequate level of prices of these services, high quality of them, reliability of business firms and high competence of employees. It concerns both advertising services and research ones. However, there are not any statistically significant differences between the assessment of satisfaction and the majority of features characterising the entities surveyed. The only exclusion is location of enterprises in which case there takes place a weak dependence.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bachnik, K., Nowacki, R., Szopiński, T. (2018). Determinants of assessing the quality of advertising services – The perspective of enterprises active and inactive in advertising. Journal of Business Research, 88 (7), 474‒480.
2.Badania marketingowe (2016). Rocznik Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii – 2018/19 – edycja XXIII. Warszawa: PTBRiO.
3.Chłodnicki, M. (2004). Usługi profesjonalne. Przez jakość do lojalności klientów. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
4.Grönroos, C. (1990). Service management and marketing. managing the moments to truth in service competition. Massachusetts: Lexington Books.
5.Kasper, H., van Helsdingen, P., de Vries, W. (1999). Services marketing management. an international perspective. Chichester: John Wiley & Sons.
6.Kotler, P. (1982). Principles of marketing. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
7.Kuczewska, L., Nowacki, R. (2016). Innowacyjność usług biznesowych w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
8.Lichniak, I. (red.). (2010). Serwicyzacja polskiej gospodarki. Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
9.Mazur, J. (2001), Zarządzanie marketingiem usług. Warszawa: Difin.
10.McDonald, M., Payne, A. (2006). Marketing plans for service business. A complete guide. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
11.Nowacki, R. (2009). Rozwój usług marketingowych w Polsce a ich jakość. Handel Wewnętrzny, 55 (2), 18‒28.
12.Nowacki, R. (2011). Tendencje rozwojowe rynku reklamowego w Polsce. W: R. Nowacki, M. Strużycki (red.), Reklama w procesach konkurencji. Warszawa: Difin.
13.Nowacki, R. (2015). Jakość usług marketingowych w Polsce w perspektywie menedżerów korzystających z nich. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 865. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 38, 253‒262.
14.Nowacki, R. (2016). Usługi reklamowe w procesie kształtowania pozycji rynkowej przedsiębiorstw – skala i perspektywy wykorzystania. Handel Wewnętrzny, 62 (4), 175‒191.
15.Nowacki, R. Bachnik, K. (2016). Innovation within knowledge management. Journal of Business Research, 69 (5), 1577‒1581.
16.Pallus, P. (2018). Miliardy złotych na reklamę w Polsce. Połowa pieniędzy trafia do telewizji. Pobrano z: https://businessinsider.com.pl/media/reklama/wydatki-na-reklame-w-polsce-w-2017-roku-raport-starcom/75mnp0b.
17.Rogoziński, K. (2000). Usługi rynkowe. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
18.Rogoziński, K. (2006). Wpisanie relacji w marketingowy kontekst. W: K. Rogoziński (red.), Zarządzanie relacjami w usługach. Warszawa: Difin.
19.Siemieniako, D. (2015). Zarządzanie marketingiem relacji w zarządzaniu projektem deweloperskim centrum handlowego. Economics and Management, 1, 101‒112.
20.Smoleń, T. (2012). Zarządzanie marketingiem w firmie usługowej. W: A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J.W. Wiktor, Marketing usług. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
21.Stanton, W.J. (1981). Fundamentals of Marketing. New York: McGraw-Hill.