Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-35
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
Analiza czynników rozwoju kariery sportowej na przykładzie zawodników wysokiej klasy
(Analysis of Sport Career Development Factors on The Example of High-Class Competitors)

Authors: Tomasz Seweryniak
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Nauk o Sporcie

Gabriel Łasiński
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Nauk o Sporcie

Dominika Łobocka
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Nauk o Sporcie
Keywords: talent potential sports development factors in the development of a sports career
Data publikacji całości:2018
Page range:13 (361-373)
Klasyfikacja JEL: O15
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the research is to determine internal and external factors relevant to the conduct of a sports career in the opinion of high-class athletes. Research material is information collected from 59 people practicing various sports disciplines. Among them there are 37 people practicing individual sports and 22 practicing team sports games. The research results indicate that the impact of these factors on career development is assessed by the respondents as definitely supportive. Comparison of the opinions of respondents practicing individual sports and team sports games provides the results of a stronger, more favorable influence of internal factors on the career development of athletes from team sports games.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ankersen, R. (2014). Kopalnie talentów. Warszawa: SQL.
2.Brown, J. (2001). Sports talent: How to indetify and develop outstanding athlet. Campaign: Human Kinetics.
3.Dominiak, A. (2008). Talent sportowy – definicja, identyfikacja, selekcja, szkolenie. Dyskusja ekspercka. Sport Wyczynowy, 4–6, 520–522.
4.Fajfer, Z. (1999). Vyhledavani a vyber sportovne telentovane mladezz. Praha: FTVS-UK.
5.Fernández-Aráoz, C. (2014). It’s not the how or the what but the who. Succeed by surrounding yourself with the best. Boston, Mass.: Harvard Business Review Press.
6.Iskra, J. (2008). Talent sportowy – definicja, identyfikacja, selekcja, szkolenie. Dyskusja ekspercka. Sport Wyczynowy, 4–6, 520–522.
7.Jamka, B. (2010). Podmiotowe a atrybutowe zarządzanie talentami podwładnych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu: Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, 115.
8.Kopecka-Piech, K. (2012). Sport – od medialnego zapośredniczenia do mediatyzacji. Kultura i Edukacja, 3, 243–257.
9.Łasiński, G. (2016). Potencjał pracowników – istota, obszary i skale ujawniania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 429.
10.Miś, A. (2008). Rozwój talentów w organizacji. Specyfika i instrumentarium. W: S.A. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją (s. 51–70). Warszawa: Difin.
11.Nosal, P. (2014). Technologia i sport. Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.
12.Oleksyn, T. (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji – kanony, realia, kontrowersje. Kraków: Wolters Kluwer.
13.Panfil, Ł., Seweryniak, T. (2014). Wybrane czynniki uwarunkowania talentów sportowych. W: M. Stor, T. Listwan (red.), Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim – podejścia, metody, narzędzia. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
14.Pocztowski, A. (red.) (2009). Zarządzanie talentami w organizacji. Kraków: Wolters Kluwer.
15.Sowa, J., Wolański, K. (2017). Sport nie istnieje. Warszawa: W.A.B., GW Foksal.
16.Sport barometr. Badanie profilu kibica oraz potencjału marketingowego dyscyplin i wydarzeń sportowych (2017). Pobrane z: http://pentagon-research.com/badania-syndykatowe/sport-barometr (9.03.2018).