Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X    OAI    DOI: 10.18276/miz.2018.51-27
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (51) 2018
Zaufanie jako kluczowa wartość organizacji publicznych w świetle badań żołnierzy zawodowych Wojska Polskiego
(Trust as the Crucial Value of Public Organisations of the Research Professional Soldiers Polish Army)

Authors: Lilla Młodzik
Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Humanistyczny
Keywords: public organisation trust security value
Data publikacji całości:2018
Page range:10 (279-288)
Klasyfikacja JEL: H40 Z18
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Currently, it is impossible to understand the modern organization and management without regard to the category of trust. This applies particularly to public organizations. On the one hand, demands New Weberian approach, currently the most widely discussed public management paradigm, emphasizing professionalization public services and the protection of ideas and professional ethos of the public service are closely related to trust. On the other hand, the researchers note a drastic decline in its importance in recent years also in public organizations. This article attempts to indicate the rank of trust as a supreme value. The tests were professional soldiers of the Polish Army, which is the foundation of cooperation, the need for which stems from the nature of public organizations. Of particular importance is the confidence of the respondents in a life-threatening situation.
Download file

Article file

Bibliography

1.Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2.Barankiewicz, T. (2013). W poszukiwaniu modelu standardów etycznych administracji publicznej. Lublin: Wyd. KUL.
3.Bibb, S., Kourdi, J. (2004). Trust matters – for organisational and personal success. New York: Palgrave.
4.Biuro Bezpieczeństwa Narodowego (2017). Pobrane z: https://www.bbn.gov.pl/pl/bezpieczenstwo-narodowe/system-bezpieczenstwa-n/obronnosc/5976,Potencjal-obronny. html (6.12.2017).
5.Ciborowski, L. (2010). Wstęp. W: W. Kieżun, L. Ciborowski, J. Wołejszo (red.), Prakseologiczne aspekty zarządzania we współczesnych organizacjach publicznych (s. 5–6). T. 1. Warszawa: Wyd. AON.
6.Czajkowska, M. (2014). Kultura organizacyjna oparta na zaufaniu. W: Ł. Sułkowski, C. Sikorski (red.), Metody zarządzania kulturą organizacyjną (s. 204–232). Warszawa: Difin.
7.Gadomska-Lila, K. (2017). Zaufanie jako podstawa kapitału społecznego. Marketing i Rynek, 4, 75–82.
8.Golka, M. (2013). Socjologia kultury. Warszawa: Scholar.
9.Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K., Sankowska, A., Wańtuchowicz, M. (2007). Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Warszawa: Difin.
10.Hancewicz, R. (2012). Kierownik w instytucji publicznej. Gliwice: Helion.
11.Herman, A., Oleksyn, T., Stańczyk, I. (red.) (2016). Zarządzanie respektujące wartości. Raport z badań. Warszawa: Difin.
12.Hersey, P., Blanchard, K.H. (1982). Management of organizational, behaviour. New York: Prentice Hall.
13.Kostera, M. (2009). Zarządzanie w XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer.
14.Kożuch, B. (2011). Nauka o organizacji, Warszawa: CeDeWu.
15.Kożuch, B., Sienkiewicz-Małyjurek, K. (2013). Mierzenie skuteczności współpracy międzyorganizacyjnej w zarządzaniu bezpieczeństwem publicznym. Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 68.
16.Oleksyn, T. (2016). Natura wartości i katalog wartości w zarządzaniu. W: A. Herman, T. Oleksyn, I. Stańczyk (red.), Zarządzanie respektujące wartości. Raport z badań (s. 222–266). Warszawa: Difin.
17.Sankowska, A. (2011). Wpływ zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem. Perspektywa wewnątrzorganizacyjna. Warszawa: Difin.
18.Schindler, P.L., Thomas, C.C. (1993). The Structure of interpersonal trust in the workplace. Psychological Reports, 10, 563–573.
19.Sikorski, C. (2013). Źródła i formy zachowań organizacyjnych. Obrazki z dzieciństwa. Łódź: Wyd. UŁ.
20.Šmid, W. (2003). Psychologia i socjologia zarządzania. Słownik terminów. Sosnowiec: Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu.
21.Sułkowski, Ł. (2015). Kultura organizacji publicznej. W: B. Kożuch, Ł. Sułkowski (red.), Instrumentarium zarządzania publicznego (s. 92–115). Warszawa: Difin.
22.Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Znak.
23.Ustawa z 6.06.1997 – Kodeks karny. Dz.U. 1997, nr 88, poz. 553, z późn. zm.
24.Żygulski, K. (1975). Wartości i wzory kultury. Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ.