Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-21
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (49) 2017
Innowacje produktowe w przedsiębiorstwach wyrobów czekoladowych
(Product Innovations in Chocolate Manufacture Companies)

Authors: Roksana Włodarczyk
Politechnika Częstochowska, Wydział Zarządzania
Keywords: innovations product innovations open innovations chocolate
Data publikacji całości:2017
Page range:14 (259-272)
Klasyfikacja JEL: O30 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

New consumption trends contributed to chocolate products being the largest and the fastest growing sector in Poland. Therefore, manufacturers enrich range of their products with the new and improved goods and aim them at different target groups. An empirical study has been carried out in order to identify the scope of innovations implemented in companies not being the leaders of chocolate products on the Polish market. The paper presents author’s results of a pilot study concerning product’s novelty level, priority of concept innovations source, circumstances of implementation of a new product as well as determination of product’s changes scope.
Download file

Article file

Bibliography

1.Booz, E.G., Allen, J.L., Hamilton, C.L. (1982). New project management for the 1980s. New York: Author.
2.Chesbrough, H. (2003). The era of open innovation. MIT Sloan Management Review, 44 (3), 35–41.
3.Czuplikowska, K. (2014). Innowacje produktowe w świetle preferencji konsumentów w segmencie czekolady na przykładzie rynku FMCG. Studia i Prace WNEiZ, 38, 137–148.
4.Griffin, R.W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Isckia, T., Lescop, D. (2011). Une analyse critique des fondements de l’innovation ouverte. Revue française de gestion, 210, 87–98.
6.Janasz, W., Kozioł, K. (2007). Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
7.Jelonek, D. (2013). Prosumption in creating value for the customer. W: Business management – Practice and theory in the 21st century (s. 262–271). International Scientific Conference, June 6–7. Nitra: Slovak University of Agriculture in Nitra.
8.Jelonek, D., Pawełoszek, I. (2013). Technologie semantyczne w zarządzaniu platformą otwartych innowacji. Informatyka Ekonomiczna, 4 (30), 169–180.
9.Kaczorowska, J. (2009). Innowacyjna działalność produktowa polskich przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego, 7 (22), 50–57.
10.Kotler, Ph., Trias de Bes, F. (2004). Marketing linearny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11.Kowalczuk, I. (2009). Innowacyjność produktowa przedsiębiorstw branży spożywczej. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 75, 63–77.
12.Kowalczuk, I., Kłosowska, J. (2016). Opinie ekspertów na temat kierunków rozwoju produktu na rynku czekolady i wyrobów czekoladowych. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, 586, 125‒133.
13.Łobejko, S. (2005). Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
14.Penc, J. (1999). Innowacje i zmiany w firmie. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
15.Podręcznik Oslo (2005). Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Paryż–Warszawa: OECD i Eurostat.
16.Sojkin, B., Małecka, M., Olejniczak, T., Bakalarska, M. (2009). Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
17.Sojkin, B., Olejniczak, T. (2012). Innowacyjność produktowa przedsiębiorstw na rynku artykułów żywnościowych. Konsumpcja i Rozwój, 1 (2), 130–140.