Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-19
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (49) 2017
Badanie percepcji zjawiska planowego postarzania produktów
(Survey on Reception of Planned Product Obsolescence)

Authors: Adam Ryś
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Zarządzania
Keywords: planned product obsolescence questionnaire research product life cycle
Data publikacji całości:2017
Page range:14 (231-244)
Klasyfikacja JEL: M31 O33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the modern economy, life cycles of the product have been considerably shortened. This phenomenon is commonly associated with of consumerism, but the role of producers in planned obsolescence of the product is also acknowledged. The paper presents the results of primary research on the consumers’ perception of planned product obsolescence. The questionnaire surveys were conducted by computer assisted web interviews (CAWI). Results indicate a high level of familiarity with this phenomenon, ambiguous views on the nature of the phenomenon, and skeptical opinions regarding the possibilities of counteracting such practices among producers.
Download file

Article file

Bibliography

1.EESC (2013). The EESC calls for a total ban on planned obsolescence. EESC Press Release. Pobrano z: www.eesc.europa.eu/en/news-media/press-releases.
2.Otto, P. (2017). Pralka, lodówka, komputer, komórka... Dlaczego psują się tak szybko? Spisek producentów? Dziennik Gazeta Prawna, 13 marca.
3.Prakash, S., Dehoust, G., Gsell, M., Schleicher, T. (2015). Einfluss der Nutzungsdauer von Produkten auf ihre Umweltwirkung: Schaffung einer Informationsgrundlage und Entwicklung von Strategien gegen „Obsoleszenz”. Dessau-Roßlau: Umweltbundesamt.
4.Ryś, A. (2016a). Planowane postarzanie produktu – wyniki badań. W: R. Barcik, R. Borowiecki, M. Dudek, M. Nowicka-Skowron (red.), Zarządzanie w rozwoju organizacji: wybrane problemy (s. 473–482). Kraków: Wydawnictwa AGH.
5.Ryś, A. (2016b). Planowane postarzanie produktów – wyniki badań pierwotnych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 17 (1), 83–98.
6.Sprawozdanie w sprawie dłuższego cyklu życia produktów: korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw (2016). Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów 2016/2272(INI).