Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-10
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (49) 2017
Projekt ogólnopolskiego badania rynkowego dotyczącego wykorzystania koncepcji CRM w sektorze MSP
(A Nationwide Market Research Project on the Use of CRM Concepts in the SME Sector)

Authors: Agnieszka Bojanowska
Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
Keywords: project small and medium enterprises market research SME CRM customer relationship management
Data publikacji całości:2017
Page range:10 (113-122)
Klasyfikacja JEL: M21 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Performing a nationwide research on the image of CRM implementation in small and medium Polish companies requires a lot of preparation and a carefully designed research tool. A comprehensive solution has been proposed that, with appropriate funding, will allow for such a research. The paper indicates the prerequisites for carrying out this research. There are pointed out shortcomings in the current state of knowledge about the use of the CRM concept in the SME sector. The objectives of the research, the research hypotheses and the methodology of the research including the research method, the selection of the research sample, the time and method of the study are presented. These considerations may help to construct similar studies in the future.
Download file

Article file

Bibliography

1.Gugała, A. (11.06.2017). CRM wyzwala potencjał MŚP. Pobrano z: www.biznes-firma.pl/ crm-wyzwala-potencjal-msp/16939.
2.Harrigan, P., Ramsey, E., Ibbotson, P. (2009). Investigating the e-CRM Activities of Irish SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 16 (3), 443–465.
3.Kmieciak, R. (2010). Systemy CRM a funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w dotychczasowych badaniach empirycznych. W: R. Knosala (red.), Komputerowo zintegrowane zarządzanie. T. 1, Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
4.Peltier, J.W., Schibrowsky, J.A., Zhao, Y. (2009). Understanding the antecedents to the adoption of CRM technology by small retailers: Entrepreneurs vs owner-managers. International Small Business Journal, 27 (3), 307–336.
5.Piotrowska, J. (14.06.2017). Pojęcia stosowane w statystyce publicznej. Pobrano z: http://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystycepublicznej/3085,pojecie.html?pdf=1.
6.Śledziewska, K., Włoch, R. (2015). Kompetencje cyfrowe polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Raport DELabUW. Warszawa: Digital Economy Lab UW.
7.Tarnawa, A., Skowrońska, A. (2016). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
8.Tomkiewicz, M. (14.06.2017). Systemy ERP i CRM w polskich przedsiębiorstwach – raport GUS. Pobrano z: www.computerworld.pl/news/Systemy-ERP-i-CRM-w-polskichprzedsiebiorstwach-raport-GUS,366667.html.
9.Wach, K. (2004). Nowe kryteria klasyfikacji małego i średniego przedsiębiorstwa w ustawodawstwie unijnym. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 5, 33–43.