Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-08
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (49) 2017
Neurobadania skuteczności reklamy ‒ przykłady zastosowań
(Neuromarketing Research of Advertising Effectiveness ‒ Examples of Application)

Authors: Beata Tarczydło
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Zarządzania
Keywords: neuromarketing research effectiveness of advertisement neuro-methodologies human psychological reactions
Data publikacji całości:2017
Page range:9 (85-93)
Klasyfikacja JEL: M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of this article, which is of review and research-based character, is to explain the possibilities of application of neuromarketing research in order to estimate the effectiveness of advertising. Starting from the review of literature and internet sources as well as from research analysis, the effectiveness of advertising and possible use of neuromarketing research are described in the paper. Next, the matter of qualitative own research is presented, where the author was searching for answers to the following questions: is any kind of neuromarketing research (if any) applied in order to estimate the effectiveness of advertising? Who carries them out? What are they? What results do they bring? Finally, the case studies of neuro-methodologies applications in order to estimate the effectiveness of advertising are brought closer in the paper. Thus, the observations were made, such as: neuro-methodologies are highly useful, they allow to analyse the human reaction on various stimulants and are very often used. Social implications are both: positive – considering superior values of tested advertisement and negative – considering threats i.e. interference in processes in a living organism and controlling of their behaviours.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ariely, D., Berns, G.S. (2010). Neuromarketing: The hope and hype of neuromarketing in business. Nature Reviews. Neuroscience, 11, 284–292.
2.Badania skuteczności treści reklamowych z wykorzystaniem EEG i metod biometrycznych (30.06.2017). Pobrano z: www.neuro-innovations.pl.
3.Bakoma 7 zbóż MEN 2015 (11.05.2017). Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=JM DKz9ICTLs&index=3&list=PLzfUx30ER9I0WrEmJUQTDcIJ5Ly6VyWd6.
4.Booth, D.A., Freeman, R.P.J. (2014). Mind-reading versus neuromarketing: How does a product make an impact on the consumer? Journal of Consumer Marketing, 31 (3), 177–189.
5.Bridger, D. (2015). Decoding the irrational consumer. How to commission, run and generate insights from neuromarketing research. London: Kogan Page.
6.Davidson, R.J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
7.Dec, D., Kołodziej, M. (15.05.2017). Badanie skuteczności treści reklamowych z wykorzystaniem narzędzi neuromarketingowych [film]. Neuro Innovations sp. z o.o.. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=1_QCexcFawY&list=PLzfUx30ER9I0WrEmJUQ TDcIJ5Ly6VyWd6&index=11 (10.04.2017).
8.Feinberg, F.M., Kinnear, T.C., Taylor, J.R. (2013). Modern marketing research. Concepts, methods and cases. Mason: South-Western Cengage Learning.
9.Gambetti, R.C., Graffigna, G. (2010). The concept of engagement. A systematic analysis of the ongoing marketing debate. International Journal of Market Research, 52 (6), 801–826.
10.Grzegorczyk, A. (2013). Mapy recepcji reklamy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11.Kall, J. (2002). Reklama. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
12.Mniej znaczy więcej (18.06.2017). Neurohm Polska. Pobrano z: http://neurohm.pl/.
13.Mościchowska, I., Rogoś-Turek, B. (2015). Badania jako podstawa projektowania user experience. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
14.Mostafa, M.M. (2013). Functional neuroimaging applications in marketing: Some methodological and statistical considerations. Qualitative Market Research: An International Journal, 17 (4), 343–372.
15.Ohme, R., Matukin, M., Wolińska, D. (2011). Neurobadania: w głąb umysłu konsumenta. Magazine Think Tank, 9, 1–7.
16.Relaunch marki Virgin (18.06.2017). Neurohm Polska. Pobrano z: http://neurohm.pl/.
17.Renvoise, P., Morin, C. (2007). Neuromarketing: Understanding the „buy buttons” in your customer’s brain. Nashville: SalesBrain LLC.
18.Shao, W., Grace, D., Ross, M. (2014). Self-regulatory focus and advertising effectiveness. Marketing Intelligence & Planning, 33 (4), 612–633.
19.Stasiuk, K., Maison, D. (2015). Psychologia konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
20.Świda, J., Kabaja, B. (2013). Wykorzystanie technik neuromarketingowych do badań postrzegania opakowań produktów. Marketing i Rynek, 1, 26–30.
21.Szymusiak, H. (2012). Neurobiologiczne techniki stosowane w biznesie. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
22.Volkswagen Passat (11.05.2017). Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=1_QCexc FawY&list=PLzfUx30ER9IOWrEmJUQTDcIJ5Ly6VyWd6&index=1.
23.Wąsikowska, B. (2015). Zastosowanie technik neuronauki poznawczej w zarządzaniu marketingowym. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 13 (62), 145–156.
24.Woźniczka, J. (2012). Efekty reklamy i ich pomiar. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
25.Wraca czas na EB (11.05.2017). Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=_ubHw- QmToiA&list=PLzfUx30ER9I0 WrEmJUQTDcIJ5Ly6VyWd6&index=4.
26.Wrona, K. (2014). Neuromarketing i jego rola w budowaniu marki, wprowadzaniu innowacji produktowych oraz przekazach reklamowych. Marketing i Rynek, 3, 193–211.