Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-04
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (49) 2017
Rodzaje Big Data i ich wykorzystywanie w strategiach marketingowych
(Types of Big Data and their Use in Strategies of Marketing)

Authors: Grażyna Golik-Górecka
Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania
Keywords: marketing strategies KPI marketing indicators data analytics Big Data
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (43-54)
Klasyfikacja JEL: M31 M21
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The present and future of marketing is based on data analytics, which has become the motive for taking up the topic of the paper. The Big Data becomes the basis for business and digital marketing; therefore their potential should be used. Implementation of analytics in the process of marketing actions’ optimization is possible through business intelligence. The objective of the paper is to present the usefulness of data in various marketing strategies, including the traditional and new ones as well as their classification ‒ hot, warm, cold, dark data. In addition, the paper further identifies and defines marketing indicators that are most relevant to the planning and execution of marketing strategies. The paper uses the review of literature, as well as preliminary results of measurement and activity indicators, including, among others. KPI ‒ key performance indicators, KRI ‒ key risk indicators.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bryson, S., Kenwright, D., Cox, M., Ellsworth, D., Haimes, R. (1999). Visually exploring gigabyte data sets in real time. Communications of the ACM, 42 (8), 82‒90.
2.Garbarski, L. (red.). (2008). Koszty i efekty działań marketingowych. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
3.Klamecka-Roszkowska, G. (2011). Koszty w ocenie efektywności działań marketingowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 668, 405‒413.
4.Milichovsky, F., Simberowa, I. (2015). Marketing effectiveness: Metrics for effective strategigc marketing. Inzinerine Ekonomika – Engineering Economics, 26 (2), 211‒219.
5.Parmenter, D. (2010). Key performance indicators. Developing, implementing and using winnings KPIs. New Jersey: John Willey & Sons.
6.Płoszajski, P. (2013). Big Data – nowe źródło przewagi i wzrostu firm. E-mentor, 3 (50), 5‒10.
7.Prajsnar, P., Sawa, M. (2017). Big Data, Hot Data. W: Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce. Raport 2016/2017 (s. 30‒33). Pobrano z: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/11/Raport-IAB_20162017_Perspektywy-rozwojowe-reklamyonline-w-Polsce.pdf.
8.Press, G. (2013). A very short history of Big Data. Pobrano z: https:?//www.forbes.com/sites/gilpres/2013/05/09/a-very-short-history-of-big-data (12.03.2017).
9.Rawicz-Mańkowski, G. (2007). Jak mierzyć efektywność działań marketingowych. Pobrano z: https://www.internetstandard.pl/news/Jak-mierzyc-efektywnosc-dzialanmarketingowych,320594.html (20.04.2017).
10.Tabakow, M., Korczak, J., Franczyk, B. (2014). Big data – definicje, wyzwania i technologie informatyczne. Informatyka Ekonomiczna. Business Informatics, 1 (31), 144‒153.
11.W 2017 roku analityka Big Data nie zwolni tempa, a wartość rynku to już 130 mld dolarów (2016). Pobrano z: https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/trendy/w-2017-roku-analityka-big-data-nie-zwolni-tempa-a-wartosc-rynku-to-juz-130-mlddolarow-254494 (23.02.2017).